Σελίδες

Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2012

Απόφαση 2/2012 της Ολομελείας του Δ.Πρωτοδικείου Πειραιά

Στην   απόφαση  2/2012 της Ολομελείας του Δ.Πρωτοδικείου Πειραιά  , στο πρώτο μέρος αυτής   οι δικαστές  του Δικαστηρίου ομόφωνα  έλαβαν την παρατιθέμενη στην εν λόγω απόφαση θέση  ως προς το ζήτημα των περικοπών των αποδοχών .



Αριθμός  απόφασης   2 /2012
ΤΟ
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
(ΣΕ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ)

            Αποτελούμενο από την Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Δικαστηρίου  Αγγελική Παπαπαναγιώτου–Λέζα , Εφέτη Δ.Δ. , τους Προέδρους Πρωτοδικών Δ.Δ. 1) Αικατερίνη Βασιλείου, 2) Δημήτριο Καραουλάνη, 3) Ελευθερία-Μαρία Λούστα, 4) Αιμιλία Τσαμουρά, 5) ΄Αννα Μυλωνά, 6) Διαμάντω Γεωργούλη, 7) Αυγερινή Λάσκαρη, 8) Γεώργιο Ρέκκα, 9) Αικατερίνη Σολδάτου, 10) Σωτηρία Μαργαρίτη, 11) Μαρία Λαζαρίδου,      και τους Πρωτοδίκες Δ.Δ., 1) Αικατερίνη Σακελλαροπούλου, 2) Ανδρέα Σταυρόπουλο, 3) Παναγιώτη Πρίνο, 4) Δήμητρα Λάσκαρη, 5) Αναστασία Οικονόμου, 6) Φωτεινή Μουσαμά, 7) Στυλιανή Τσαούση, 8) Ευάγγελο Γυφτόπουλο, 9) Νικούλα Μαρούλη, 10) Δήμο Χρυσό, 11) Γεωργία Παπανικολάου, 12) Σταύρο Βρουστούρη, 13) Θάλεια Τούλια, 14) Χρυσή Βλαστού, 15) Μαρία ΄Αλπου,  16) Σπυρίδωνα Χαλκιόπουλο, 17) Αθανάσιο Σκουρλή, 18) Βασιλική Παπαβαρσάμη, 19) Βασιλική Μπάλλα, 20) Μαρίνα-Αγγελική Σούπου, 21) Βασιλική Τσιρογιάννη, 22) Βασιλική Καμβασινού,      23) Αρτεμησία Καλουψή, 24) Βικτωρία Σπυροπούλου, 25) Ασημούλα Τραχανά, 26) Ασημούλα-Νικολία Βέρρα, 27) Αικατερίνη-Στυλιανή Ζακυνθινού, 28) Θεόδωρο Κώνστα και 29) Μιχαλίνα Πολέμη.
            Τα υπόλοιπα μέλη, αν και κλητεύθηκαν, δεν εμφανίστηκαν γιατί είχαν κώλυμα.
            Συνεδρίασε μετά από πρόσκληση της Προέδρου του Τριμελούς Συμβουλίου, στην αίθουσα του ακροατηρίου του, σήμερα την 15η  Σεπτεμβρίου  2012, ημέρα Σάββατο και ώρα 11 π.μ. με την παρουσία της Προϊσταμένης Διεύθυνσης της Γραμματείας Στυλιανής Κουγιουμτζή , με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Εκλογή Προέδρου και Μελών του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πειραιά» σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.3841/2010 «Επιλογή δικαστικών λειτουργών στις κορυφαίες θέσεις της Δικαιοσύνης και επαναφορά του αυτοδιοίκητου των δικαστηρίων» (Α΄ 55/6-4-2010) και τις διατάξεις του άρθρου 15 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (ν.1756/1988, Α΄ 35), όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του ως άνω ν.3841/2010.
1.            Αφού διαπιστώθηκε η κατά το άρθρο 14 παρ 5 του ν. 1756/1988 «Κώδικας οργανισμού δικαστηρίων και κατάσταση δικαστικών λειτουργών» (Α΄ 35) απαρτία, καταρχήν η Ολομέλεια, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της, όπως καθορίζονται στη διάταξη της παρ. 7 του άρθρου 14 του ν.1756/1988, εξέφρασε την ακόλουθη γνώμη σχετικά με το ζήτημα των  σχεδιαζόμενων περικοπών των αποδοχών των δικαστικών λειτουργών, ζήτημα που άπτεται  της εν γένει απονομής της δικαιοσύνης, του κύρους της και του κράτους δικαίου .
Η Δικαιοσύνη με την καλή λειτουργία της συμβάλλει στην κοινωνική συνοχή , πρόοδο και ανάπτυξη  και εγγυάται την προστασία των δικαιωμάτων κάθε πολίτη ανεξάρτητα από την οικονομική ή κοινωνική του  δύναμη. Αποτελεί αναντικατάστατο θεσμό ελέγχου στο δημοκρατικό μας πολίτευμα, συνιστώντας ουσιώδη παράγοντα ισορροπίας του πολιτειακού μας συστήματος. Οι αυξημένες εγγυήσεις ανεξαρτησίας, με τις οποίες εκ του Συντάγματος θωρακίζονται οι δικαστικοί λειτουργοί, μεταξύ των οποίων και η πρόβλεψη για αποδοχές ανάλογες του λειτουργήματός τους, σκοπό έχουν την δημιουργία των προϋποθέσεων εκείνων που θα επιτρέψουν στη Δικαιοσύνη και συνακόλουθα στους λειτουργούς της να εκπληρώσουν τον πιο πάνω θεσμικό τους ρόλο.
Ουδείς αμφισβητεί τις συνέπειες που έχει στην ελληνική κοινωνία το πρόβλημα της μακράς διάρκειας των διαδικασιών στα ελληνικά διοικητικά δικαστήρια. Είναι γεγονός ότι πρόκειται για ένα χρόνιο, επίμονο και ανησυχητικό  φαινόμενο, που υποσκάπτει  την εμπιστοσύνη της  κοινωνίας στη δικαιοσύνη.
Με σκοπό να αντιμετωπισθεί το δομικό αυτό πλέον  πρόβλημα, τα  τελευταία χρόνια η Ελληνική Πολιτεία έλαβε αρκετές νομοθετικές πρωτοβουλίες (ν.3659/2008, 3900/2010, 4055/2012) στο χώρο της διοικητικής δικαιοσύνης  ώστε να  καταστήσει  τη διοικητική δίκη ορθολογικότερη , ταχύτερη και εντέλει αποτελεσματικότερη. Πλην  όμως, όπως έχει επισημανθεί  πολλάκις, ο στόχος αυτός  δεν μπορεί να επιτευχθεί, από μόνες τις προσπάθειες των δικαστών , όσο εξακολουθούν να υφίστανται οι κύριες αιτίες παραγωγής των διαφορών που οδηγούνται ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων δηλαδή η πολυνομία , η  κακή νομοθέτηση , η κακοδιοίκηση , η αλόγιστη  άσκηση ενδίκων μέσων από το Δημόσιο και τα ΝΠΔΔ  σε ζητήματα μάλιστα που το κύριο νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί αμετακλήτως από το ΣτΕ ή ακόμη και το ΑΕΔ.
Ατυχώς δε, η  αντίληψη εκ μέρους της Πολιτείας (με άκρως τιμωρητικές ρυθμίσεις, που θέσπισε με τον  ν.4055/2012) ότι οι δικαστικοί λειτουργοί είναι αποκλειστικά υπαίτιοι για όλα τα μέχρι σήμερα δομικά προβλήματα της ελληνικής δικαιοσύνης, όχι μόνο, δε συμβάλλουν στην ενδυνάμωση του θεσμικού τους ρόλου αλλά αντίθετα τον υποβαθμίζουν και τον απονευρώνουν.
Οι Δικαστές του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πειραιά αντιλαμβανόμενοι την  οξύτητα του προβλήματος από τις σωρευμένες στο αρχείο του δικαστηρίου δεκάδες  χιλιάδες  υποθέσεις παρελθόντων ετών (ιδίως  φορολογικές) , ενόψει και των έκτακτων δημοσιονομικών συνθηκών που αντιμετωπίζει η χώρα υπερέβαλαν εαυτούς, αρκετοί εξ αυτών αγγίζοντας τα ανθρώπινα όρια  αντοχής με  επιπτώσεις στην υγεία τους. Με κενά στις οργανικές θέσεις των δικαστών του Δικαστηρίου  που άγγιζαν (κατά το παρελθόν δικαστικό έτος 2011-2012)  το 25% της οργανικής δύναμης αυτού (και ήδη ανέρχονται στο  37% για το τρέχον δικαστικό έτος), η χρέωση των δικαστών του δικαστηρίου κυμάνθηκε από 240-250 υποθέσεις (κατά μέσο όρο) έως 325 (κάποιοι δικαστές), πέραν  και του προβλεπόμενου από τον κανονισμό του δικαστηρίου αριθμού υποθέσεων (220). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι  20.084   (απροσδιόριστες – πρωτοείσακτες)  φορολογικές υποθέσεις που εμφάνιζε  ως εκκρεμότητα  το Δικαστήριο στις 31-8-2011,  περιορίσθηκαν  στις 14-9-2012 σε  13.112 .
Επισημαίνουμε  ότι η  άσκηση του δικαιοδοτικού μας έργου γίνεται στο άθλιο  (από κάθε άποψη) κτίριο της οδού Δ.Γούναρη 31-33. Όπως όλοι οι έλληνες δικαστές δεν έχουμε ωράριο εργασίας (εργαζόμαστε  Σάββατα, Κυριακές και αργίες) και πρέπει να διατηρούμε στο σπίτι μας πλήρως εξοπλισμένο γραφείο   χάριν της υπηρεσίας για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε αξιοπρεπώς στα καθήκοντά μας. Παρόλη την μείωση των αποδοχών μας σε ποσοστό 38%  (κατά τα έτη 2010 και 2011) σταθήκαμε στο ύψος των περιστάσεων που απαιτεί ο θεσμικός μας ρόλος, υπερβάλλαμε εαυτούς για την επιτάχυνση των διαδικασιών, με σεβασμό πάντα στην διασφάλιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των  διαδίκων και παραφυλασσομένης της αυτονόητης  άλλωστε υποχρέωσής μας για  ποιοτική απονομή της δικαιοσύνης .
Η διαφαινόμενη υπέρμετρη περικοπή των αποδοχών μας στο εξοντωτικό  υψηλό  ποσοστό της τάξεως του 23 % μεσοσταθμικά και μάλιστα αναδρομικά  από τον Ιούλιο 2012, που συνυπολογιζομένων των έως σήμερα μειώσεων, μπορεί να ανέλθει σε ποσοστό άνω του 50% , επί των συνολικών καθαρών αποδοχών, μέσα σε μια μόλις διετία , εκτός του ότι  θέτει ζήτημα προσωπικής και οικογενειακής επιβίωσης, πλήττει πρωτίστως την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης , το κύρος της και το κράτος δικαίου.
Πιστεύουμε ότι ο  πολίτης αυτής της χώρας προσβλέπει ακόμη στον έλληνα δικαστή και δεν επιθυμεί, σε καμία περίπτωση, ένα δικαστή με δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία και εν τέλει έναν εξαθλιωμένο δικαστή , ο οποίος δεν θα μπορεί με  ηρεμία να ασκήσει τα υψηλά καθήκοντά του. Γιατί, από την ορθή κρίση του δικαστή εξαρτάται το δίκιο του, η ελευθερία του, η περιουσία του.
Θεωρούμε ότι κύριο μέλημα της Πολιτείας δεν πρέπει να είναι η  λογική της απονεύρωσης και απαξίωσης της δικαιοσύνης και των λειτουργών της και της αντιπαράθεσης με τις λοιπές κοινωνικές ομάδες , η οποία  αναιρεί την ίδια τη Δημοκρατία και εν τέλει στρέφεται κατά των ίδιων των πολιτών  αλλά αντίθετα η διασφάλιση της λειτουργίας του θεσμού της Δικαιοσύνης σε κλίμα ηρεμίας.

2.            Ακολούθως , η Ολομέλεια προχώρησε στη συζήτηση  του θέματος της ημερησίας διάταξης «Εκλογή Προέδρου και Μελών του Τριμελούς Συμβουλίου Δ/νσης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πειραιά». Η Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης έλαβε το λόγο και ανέγνωσε τις  διατάξεις που διέπουν την εκλογή του Προέδρου των άνω μελών με τους αναπληρωτές τους και ειδικότερα τις διατάξεις των παρ 2, 3, 4, 5 και 6 του άρθρου 15 του ν. 1756/1988, όπως αντικαταστάθηκαν τελικώς με τις διατάξεις του ν. 3841/2010, καθώς και τις διατάξεις του άρθρου 6 του τελευταίου αυτού νόμου. Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές, τα διοικητικά πρωτοδικεία διευθύνονται από τριμελές συμβούλιο, αποτελούμενο από ένα Πρόεδρο Πρωτοδικών ως πρόεδρο και δυο Πρωτοδίκες ως μέλη και ορίζεται διετής θητεία του συμβουλίου. Ειδικώς, με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 3841/2010 που αφορούν τα εκλεγέντα στις 17 Απριλίου του 2010 συμβούλια ορίζεται ότι  η θητεία αυτών λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2012. Περαιτέρω, στην παρ 4 του άρθρου 15 του ν. 1756/1988, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του ν. 3841/2010, ορίζεται ότι «Ο πρόεδρος και τα μέλη των συμβουλίων και οι αναπληρωτές τους εκλέγονται με μυστική ψηφοφορία από τις Ολομέλειες των οικείων δικαστηρίων, οι οποίες συνέρχονται αυτοδικαίως για το σκοπό αυτόν ……...Υποψήφιοι για τη θέση του προέδρου του συμβουλίου είναι υποχρεωτικά οι αρχαιότεροι σε αριθμό ίσο με το ¼ κατά σειρά αρχαιότητας από τους υπηρετούντες προέδρους στο Πρωτοδικείο Αθηνών και σε αριθμό ίσο με το ½ κατά σειρά αρχαιότητας από τους υπηρετούντες προέδρους ή Ειρηνοδίκες Α΄ τάξεως στα λοιπά δικαστήρια. Για  τις θέσεις των μελών του συμβουλίου , υποψήφιοι είναι υποχρεωτικά οι αρχαιότεροι Εφέτες , Πρωτοδίκες , Ειρηνοδίκες , που υπηρετούν στα παραπάνω δικαστήρια και σε αριθμό ίσο με το ½ των αντίστοιχων οργανικών θέσεων.  Η εκλογή διενεργείται από τριμελή εφορευτική επιτροπή , αποτελούμενη από τον νεότερο πρόεδρο και τους δύο νεότερους από τους υπηρετούντες δικαστές , με χωριστά ψηφοδέλτια για τον πρόεδρο και τα μέλη , στα οποία αναγράφονται κατ΄αλφαβητική σειρά τα ονόματα των εκλόγιμων.  Κάθε μέρος της Ολομέλειας εκφράζει την προτίμηση του σε έναν μόνο υποψήφιο πρόεδρο με σταυρό δίπλα στο όνομα του και προκειμένου για μέλη μπορεί να τεθούν έως δύο σταυροί προτίμησης. Πρόεδρος του συμβουλίου εκλέγεται ο υποψήφιος που έλαβε τις περισσότερες ψήφους και ο αμέσως επόμενος σε αριθμό ψήφων εκλέγεται αναπληρωτής του. Τακτικά μέλη του συμβουλίου εκλέγονται οι δύο πρώτοι κατά σειρά ψήφων και οι δύο επόμενοι αναπληρωτές τους.  Αν υπάρξει ισοψηφία , διενεργείται κλήρωση από την εφορευτική επιτροπή». Τέλος, στην παρ 6 του άρθρου 15 του ν. 1756/1988, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του ν. 3841/2010, ορίζεται ότι «Η θέση του προέδρου και των μελών του συμβουλίου είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του μέλους του διοικητικού συμβουλίου δικαστικών ενώσεων. Δεν μπορεί να είναι υποψήφιοι ως πρόεδροι και ως μέλη συμβουλίων, όσοι: α) Έχουν τιμωρηθεί με οποιαδήποτε πειθαρχική ποινή, εκτός από την επίπληξη, ή έχει κινηθεί εναντίον τους η διαδικασία για να τεθούν εκτός υπηρεσίας ή έχουν τεθεί εκτός αυτής, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 57 Α του παρόντος. β) ….. γ) ….. δ) είναι ή ήταν στο παρελθόν πρόεδροι ή τακτικά μέλη συμβουλίων στον ίδιο βαθμό ιεραρχίας ».
Στη συνέχεια η Ολομέλεια προέβη στην εξέταση της τυχόν ύπαρξης  κωλυμάτων στο πρόσωπο των υποψηφίων και έκρινε  ομοφώνως ότι κωλύονται να είναι υποψήφιοι για τη θέση του μέλους του Συμβουλίου α)  οι Πρωτοδίκες Δ.Δ Ανδρέας Σταυρόπουλος και Φιλομήλα Φαλτσέτα, για τον λόγο ότι ήταν ήδη τακτικά μέλη  του Τριμελούς  Συμβουλίου Διεύθυνσης και  β) Ο Πρωτοδίκης Δ.Δ. Ευάγγελος Γυφτόπουλος , για το λόγο ότι έχει τιμωρηθεί με την πειθαρχική ποινή προσωρινής παύσης  τεσσάρων (4) μηνών δυνάμει της 1/2009 απόφασης του Πενταμελούς Πειθαρχικού Συμβουλίου του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά, που επικυρώθηκε με την 2/2010 απόφαση του Επταμελούς Πειθαρχικού Συμβουλίου του Συμβουλίου της Επικρατείας, λόγω καθυστέρησης στην έκδοση αποφάσεων.
3.            Τέλος, η Ολομέλεια όρισε Εφορευτική Επιτροπή για τη διενέργεια της εκλογής, κατά τα οριζόμενα από τις προαναφερόμενες διατάξεις, αποτελούμενη από : 1) Την Πρόεδρο Πρωτοδικών Δ.Δ. Μαρία Λαζαρίδου , ως Πρόεδρο και 2) Τους Πρωτοδίκες Δ.Δ. Θεόδωρο Κώνστα και Μιχαλίνα Πολέμη, ως μέλη.
Για την πιστοποίηση των ανωτέρω συντάσσεται το παρόν πρακτικό.
Αποφασίστηκε  και εκδόθηκε στον Πειραιά στις 15/9 /2012.
                            Η                                                                   Η
Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου                 Γραμματέας της Ολομέλειας
                     

    Αγγελική Παπαπαναγιώτου–Λέζα                       Στυλιανή Κουγιουμτζή
                      Εφέτης  Δ.Δ          


ΟΙ  ΠΡΟΕΔΡΟΙ
Αικατερίνη Βασιλείου
Δημήτριος Καραουλάνης
Ελευθερία-Μαρία Λούστα
Αιμιλία Τσαμουρά
΄ Αννα Μυλωνά
Διαμάντω Γεωργούλη
Αυγερινή Λάσκαρη
Γεώργιος Ρέκκας
Αικατερίνη Σολδάτου
Σωτηρία Μαργαρίτη
Μαρία Λαζαρίδου
ΟΙ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΣ
Αικατερίνη Σακελλαροπούλου
Ανδρέας Σταυρόπουλος
Παναγιώτης Πρίνος
Δήμητρα Λάσκαρη
Αναστασία Οικονόμου
Φωτεινή Μουσαμά
Στυλιανή Τσαούση
Ευάγγελος Γυφτόπουλος
Νικούλα Μαρούλη
Δήμος Χρυσός
Γεωργία Παπανικολάου
Σταύρος Βρουστούρης
Θάλεια Τούλια
Χρυσή Βλαστού
Μαρία ΄Αλπου
Σπυρίδων Χαλκιόπουλος
Αθανάσιος Σκουρλής
Βασιλική Παπαβαρσάμη
Βασιλική Μπάλλα
Μαρίνα-Αγγελική Σούπου
Βασιλική Τσιρογιάννη
Βασιλική Καμβασινού
Αρτεμησία Καλουψή
Βικτωρία Σπυροπούλου
Ασημούλα Τραχανά
Ασημούλα-Νικολία Βέρρα
Αικατερίνη-Στυλιανή Ζακυνθινού
Θεόδωρος Κώνστας
Μιχαλίνα Πολέμη

1 σχόλιο:

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish


5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.

7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"


Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ