Σελίδες

Τρίτη 2 Απριλίου 2013

ΜονΠρωτΑθ 669/2013: Αντισυνταγματική η αύξηση του δικαστικού ενσήμου


Αριθμός απόφασης 669/2013

ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Αποτελούμενο από το Δικαστή Χαράλαμπο Σεβαστίδη, Πρωτοδίκη, τον οποίο όρισε η Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Πρωτοδικείου Αθηνών και από τη Γραμματέα Ελευθερία Χρανιώτη.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 10 Ιανουαρίου 2013 για να δικάσει τις υποθέσεις μεταξύ:

 


ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΚΑΤΑ ΤΟ ΝΟΜΟ

I. Στο άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος ορίζεται ότι «καθένας έχει δικαίωμα στην παροχή έννομης προστασίας από τα δικαστήρια και μπορεί να αναπτύξει σ’ αυτά τις απόψεις του για τα δικαιώματα ή συμφέροντά του, όπως νόμος ορίζει». Κατά την απολύτως κρατούσα θέση της νομολογίας, κατά την έννοια της διάταξης αυτής επιτρέπεται μεν στον κοινό νομοθέτη η θέσπιση προϋποθέσεων για την παροχή προστασίας από τα δικαστήρια, οι προϋποθέσεις όμως αυτές πρέπει αφενός μεν να συνάπτονται και να είναι ανάλογες με τη λειτουργία των δικαστηρίων και την ανάγκη αποτελεσματικής απονομής της δικαιοσύνης αφετέρου δε να μην υπερβαίνουν τα όρια εκείνα, πέραν των οποίων θα επερχόταν άμεση ή έμμεση κατάλυση του κατά την προαναφερόμενη συνταγματική διάταξη ατομικού δικαιώματος παροχής έννομης δικαστικής προστασίας (βλ. ενδεικτικά ΑΠ 675/2010, NOMOS∙ βλ. και ολΣτΕ 3087/2011, NOMOS, καθώς και ολΣτΕ 3470/2007, NOMOS, η οποία έκρινε αντισυνταγματική την διάταξη του άρθρου 277 παρ. 3 Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, η οποία θέσπισε, προκειμένου περί χρηματικών φορολογικών διαφορών, την επί ποινή απαραδέκτου υποχρέωση καταβολής αναλογικού παραβόλου έφεσης, ανερχόμενου σε ποσοστό του αντικειμένου της διαφοράς, χωρίς παράλληλα να καθορίζεται στο νόμο σχετικό ανώτατο όριο για το ποσό του καταβλητέου παραβόλου). Περαιτέρω, κατά την πάγια νομολογία του ΕΔΔΑ, το άρθρο 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ εγγυάται το δικαίωμα καθενός να έχει πρόσβαση σε δικαστήριο, το οποίο (δικαίωμα) μπορεί να υπόκειται σε περιορισμούς από το κράτος, πλην όμως οι θεσπιζόμενοι κάθε φορά περιορισμοί είναι συμβατοί με το άρθρο 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ, αν επιδιώκουν θεμιτό σκοπό και αν υπάρχει ένας λογικός βαθμός αναλογικότητας μεταξύ των μέσων που χρησιμοποιούνται και του επιδιωκόμενου σκοπού. Μάλιστα, το ΕΔΔΑ τονίζει ότι οι περιορισμοί αυτοί θεωρούνται δυσανάλογοι, ιδίως όταν επιβάλλονται σε αρχικό στάδιο της διαδικασίας (βλ. ενδεικτικά ΕΔΔΑ Weissman κατά Ρουμανίας της 4.6.2006 (no. 63945/00)).
Περαιτέρω, με το άρθρο πρώτο υποπαράγραφος Γ.1. περ. 6 Ν. 4093/2012 αντικαταστάθηκε το άρθρο 2 παρ. 1 Ν. ΓπΟΗ/1912 και ορίζει πλέον ότι «το δικαστικό ένσημο καθορίζεται σε ποσοστό οκτώ τοις χιλίοις (8‰) επί της αξίας του αντικειμένου της αγωγής ή άλλου δικογράφου», ενώ στη συνέχεια το εδ. β΄ της διάταξης αυτής προβλέπει πρόσθετες επιβαρύνσεις, που υπολογίζονται επί του ποσού του δικαστικού ενσήμου. Με την διάταξη αυτή του Ν. 4093/2012 το ποσό του δικαστικού ενσήμου υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με το ποσό που μέχρι τότε προβλεπόταν και ίσχυε για πολλές δεκαετίες, αφού από το έτος 1954 παρέμεινε το ποσοστό του 4‰ αμετάβλητο. Η Αιτιολογική Έκθεση του Ν. 4093/2012 αναφέρει σε σχέση με το δικαστικό ένσημο ότι «η προτεινόμενη αύξηση αυτού κρίνεται επιβεβλημένη, προκειμένου να αποτραπεί η προπετής άσκηση αγωγών». Η διάταξη αυτή του Ν. 4093/2012 εντάσσεται στην γενικότερη επιλογή του νομοθέτη για αύξηση του τέλους δικαστικού ενσήμου, όπως αυτή αποτυπώθηκε για πρώτη φορά με το άρθρο 70 Ν. 3994/2011, που επέκτεινε την υποχρέωση καταβολής δικαστικού ενσήμου και στις αναγνωριστικές αγωγές. Σύμφωνα, εξάλλου, με την Αιτιολογική Έκθεση του Ν. 3994/2011 η νομοθετική αυτή επιλογή έχει σκοπό αφενός την αύξηση των δημοσίων εσόδων αφετέρου την αποφυγή συζήτησης προπετών και αβάσιμων αγωγών.
II. Υπό την εκδοχή ότι το μέτρο αυτό εξυπηρετεί την λειτουργία της δικαιοσύνης, με την έννοια αφενός της συμμετοχής κάθε πολίτη, που ζητεί έννομη προστασία, στο κόστος λειτουργίας του θεσμού αυτού αφετέρου της αποφυγής προπετούς άσκησης της αγωγής, η υπό τις σημερινές κοινωνικοοικονομικές συνθήκες αύξηση (και συγκεκριμένα ο υπερδιπλασιασμός) του ποσού του δικαστικού ενσήμου, συνιστά μέτρο προδήλως αντισυνταγματικό και ανίσχυρο, αφού παραβιάζονται τα άρθρα 20 παρ. 1 Συντ. και 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ. Συγκεκριμένα, ο επικαλούμενος σκοπός της αποφυγής προπετούς άσκησης αγωγών είναι αναμφίβολα θεμιτός. Αντίθετα, δεν ισχύει το ίδιο και για το σκοπό συμμετοχής του πολίτη κατά ένα μέρος στο κόστος λειτουργίας του θεσμού της δικαιοσύνης. Και τούτο διότι η Δικαιοσύνη αποτελεί δημόσια λειτουργία, συνταγματικά κατοχυρωμένη και χρηματοδοτούμενη από το Δημόσιο και δεν λειτουργεί με βάση την αρχή της ανταποδοτικότητας. Σε κάθε περίπτωση το θεμιτό του σχετικού περιορισμού πρέπει να έχει ως αφετηρία την σκέψη ότι η συμμετοχή του πολίτη στο κόστος λειτουργίας των Δικαστηρίων δεν σημαίνει κάλυψη όλων των σχετικών δαπανών, οι οποίες σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν να υπολογιστούν και να επιμεριστούν σε κάθε διάδικο, αλλά επιβολή ενός μικρού χρηματικού ποσού, που μπορεί να καταβάλει κάθε πολίτης, ανεξάρτητα από την οικονομική του κατάσταση. Οι επιδιωκόμενοι αυτοί σκοποί, πάντως, δεν είναι αρκετοί για την δικαιολόγηση της προαναφερόμενης αύξησης του δικαστικού ενσήμου.
Ειδικότερα, το μέτρο αυτό και κατ’ επέκταση ο με τον τρόπο αυτό περιορισμός του δικαιώματος πρόσβασης στη δικαιοσύνη δεν κρίνεται αναγκαίος ούτε πρόσφορος για τον περιορισμό της προπετούς άσκησης αγωγών. Και τούτο διότι λαμβάνεται σε πρώιμο στάδιο, όταν δεν έχει μεσολαβήσει καμία δικαστική κρίση, με αποτέλεσμα το ίδιο (δυσβάσταχτο) εμπόδιο να τίθεται σε κάθε πολίτη για την άσκηση όχι μόνο των αβάσιμων αλλά και κάθε άλλης αγωγής. Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει ένας λογικός βαθμός αναλογικότητας μεταξύ του χρησιμοποιούμενου μέσου (αύξηση του τέλους δικαστικού ενσήμου) και του ως άνω επιδιωκόμενου σκοπού, ενόψει και του ότι ο με τον τρόπο αυτό περιορισμός του δικαιώματος πρόσβασης στη δικαιοσύνη επιβάλλεται στο αρχικό στάδιο της διαδικασίας, με περαιτέρω αποτέλεσμα να μην κρίνεται ανεκτός, σύμφωνα και με την νομολογία του ΕΔΔΑ που προαναφέρθηκε. Έτσι, με το να τίθεται εμπόδιο στην άσκηση κάθε αγωγής επέρχεται ουσιαστικά κατάλυση του ατομικού δικαιώματος παροχής έννομης προστασίας. Εξάλλου, η αποτροπή άσκησης αβάσιμων αγωγών συνδέεται και με την οικονομική κατάσταση του ενάγοντος, με αποτέλεσμα όσοι έχουν την σχετική δυνατότητα να μπορούν και μετά την αύξηση του δικαστικού ενσήμου να συνεχίσουν να ασκούν αβάσιμες αγωγές, σε αντίθεση με τους οικονομικά ασθενείς πολίτες, οι οποίοι πλέον στερούνται το δικαίωμά τους να ζητήσουν δικαστική προστασία για αξιώσεις που πράγματι έχουν. Πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι το αβάσιμο ή μη μιας αγωγής δεν μπορεί να ελεγχθεί εκ των προτέρων με γενικά και αόριστα κριτήρια και επομένως η αύξηση του τέλους δικαστικού ενσήμου περιορίζει το δικαίωμα δικαστικής προστασίας γενικώς και αδιακρίτως, με αποτέλεσμα να θίγεται πλέον ο πυρήνας του ατομικού δικαιώματος παροχής έννομης δικαστικής προστασίας (βλ. και τις σχετικές σκέψεις της μειοψ. στην ολΣτΕ 3470/2007, NOMOS). Εξάλλου, στην νομοθεσία μας υπάρχουν πολλές διατάξεις για τον περιορισμό της άσκησης προφανώς αβάσιμων αγωγών, όπως το άρθρο 205 ΚΠολΔ, που προβλέπει την επιβολή χρηματικών ποινών και οι διατάξεις των άρθρων 173 επ. ΚΠολΔ, που προβλέπουν την καταδίκη στην πληρωμή δικαστικών εξόδων σε βάρος του διαδίκου που νικήθηκε. Αξίζει εδώ να τονιστεί ότι και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, εκφράζοντας τις θέσεις της επί του νομοσχεδίου, που στη συνέχεια ψηφίστηκε και αποτέλεσε τον Ν. 3994/2011, είχε αμφιβολίες για το αν η επέκταση της υποχρέωσης καταβολής δικαστικού ενσήμου στις αναγνωριστικές αγωγές (που όπως ήδη αναφέρθηκε εντάσσεται στην νομοθετική επιλογή για αύξηση του εισπραττόμενου από το Δημόσιο τέλους δικαστικού ενσήμου) τελεί σε αναλογία προς τον σκοπό αυτό, δηλ. της αποφυγής προπετούς άσκησης των αγωγών.
Περαιτέρω, ο περιορισμός του δικαιώματος πρόσβασης στη δικαιοσύνη με την αύξηση του τέλους δικαστικού ενσήμου δεν είναι αναγκαίος για την επίτευξη του σκοπού της συμμετοχής των πολιτών στο κόστος λειτουργίας του θεσμού της δικαιοσύνης. Και τούτο διότι ο επί πολλές δεκαετίες υπολογισμός του δικαστικού ενσήμου σε ποσοστό 4‰ κάλυπτε τις λειτουργικές ανάγκες της δικαιοσύνης, χωρίς ποτέ να τεθεί ζήτημα αύξησης του σχετικού ποσού. Επομένως, δεδομένου ότι το κόστος λειτουργίας των δικαστηρίων έχει σήμερα μειωθεί κατά πολύ, λόγω της συγχώνευσης σημαντικού αριθμού Δικαστηρίων, μείωσης των αποδοχών των Δικαστικών Λειτουργών και των γραμματέων των Δικαστηρίων, ο υπερδιπλασιασμός του τέλους δικαστικού ενσήμου δεν κρίνεται αναγκαίος για την επίτευξη του προαναφερόμενου σκοπού.
Επίσης, με την αύξηση του τέλους δικαστικού ενσήμου, υπό τις σημερινές κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, δηλ. την μείωση των αποδοχών όλων των εργαζομένων σε υψηλά ποσοστά, που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά και το 50% και την υπέρμετρη (άμεση και έμμεση) φορολόγηση κάθε μορφής επαγγελματικής και κοινωνικής δραστηριότητας, θίγεται πλέον ο πυρήνας του ατομικού δικαιώματος για παροχή έννομης δικαστικής προστασίας, καθώς σημαντικός αριθμός πολιτών δεν μπορεί να προσφύγει στη δικαιοσύνη, ανεξάρτητα από το αντικείμενο της αγωγής που προτίθεται να ασκήσει. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι το αποτέλεσμα αυτό δεν μπορεί να αποτραπεί με επίκληση των διατάξεων των σχετικών με το ευεργέτημα πενίας ή την παροχή δωρεάν νομικής βοήθειας, δεδομένου ότι οι διαδικασίες αυτές αναφέρονται σε πολίτες εντελώς εξαθλιωμένους, το εισόδημα των οποίων είναι κατά πολύ μικρότερο από τα όρια φτώχειας, όπως αυτά καθορίζονται διεθνώς. Πλην, όμως, η δικαιοσύνη δεν μπορεί να απευθύνεται μόνο σε συγκεκριμένες κατηγορίες προσώπων, αλλά στο σύνολο των πολιτών ούτε μπορεί να απαιτηθεί από την Πολιτεία η οικονομική εξάντληση των πολιτών για να επιτύχουν την πρόσβαση στη δικαιοσύνη. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνυπολογισμός του τέλους δικαστικού ενσήμου στη δικαστική δαπάνη, που θα επιδικαστεί υπέρ του ενάγοντος και σε βάρος του ηττηθέντος εναγομένου, δεν είναι αρκετός για την άρση των δυσμενών σε βάρος του ενάγοντος συνεπειών από την αύξηση του τέλους δικαστικού ενσήμου, αφού το δικαίωμα πρόσβασης στη δικαιοσύνη πρέπει να κρίνεται αποκλειστικά και μόνο με βάση τις συνθήκες που διαμορφώνονται κατά την άσκηση του δικαιώματος αυτού, δηλαδή κατά τον χρόνο κατάθεσης και συζήτησης της αγωγής. Πράγματι, αν ο πολίτης αδυνατεί να καταβάλει το δικαστικό ένσημο δεν θα προσφύγει στη δικαιοσύνη, χωρίς το αποτέλεσμα αυτό να αποτρέπεται από την ενδεχόμενη μελλοντική είσπραξή του από τον εναγόμενο. Εξάλλου, η είσπραξη του τέλους αυτού από τον εναγόμενο προϋποθέτει δυνατότητα εκτέλεσης σε βάρος του τελευταίου, η οποία δεν είναι πάντοτε δεδομένη.
III. Η πρόβλεψη υποχρέωσης καταβολής δικαστικού ενσήμου είχε χαρακτηριστεί αρχικά από τη νομολογία του Αρείου Πάγου ως μέτρο με φορολογικό χαρακτήρα (βλ. έτσι και ΑΠ 624/1972, ΝοΒ (21/1973), 21). Η άποψη αυτή, όμως, προσαρμόστηκε στη συνέχεια στη νομολογία του ΕΔΔΑ, το οποίο έκρινε ότι οι θεσπιζόμενοι κάθε φορά περιορισμοί στο δικαίωμα πρόσβασης στη δικαιοσύνη για να είναι συμβατοί με το άρθρο 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ πρέπει να επιδιώκουν θεμιτό σκοπό και να επιβάλλονται από το συμφέρον χρηστής απονομής της δικαιοσύνης. Όπως, όμως, ήδη αναφέρθηκε η αύξηση του τέλους δικαστικού ενσήμου με τον Ν. 4093/2012 εντάσσεται στην νομοθετική επιλογή για αύξηση της σχετικής επιβάρυνσης των πολιτών, με κύριο σκοπό την αύξηση των δημοσίων εσόδων. Υπ’ αυτή την εκδοχή, επομένως, συνιστά μέτρο αντισυνταγματικό, αφού κατά την προαναφερόμενη πάγια νομολογία των Ανωτάτων Δικαστηρίων της Χώρας, αλλά και την θέση του ΕΔΔΑ δεν συνδέεται με την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης και επομένως δεν αποτελεί θεμιτό σκοπό για τον περιορισμό του δικαιώματος δικαστικής ακροάσεως. Εξάλλου, μόνο το δημοσιονομικό συμφέρον του Δημοσίου δεν μπορεί να αναχθεί σε ένα γενικότερο δημόσιο συμφέρον, που θα δικαιολογούσε σε κάθε περίπτωση την παραβίαση του δικαιώματος του πολίτη για πρόσβαση στη δικαιοσύνη.
IV. Με βάση τις προαναφερόμενες σκέψεις προκύπτει το συμπέρασμα ότι η αύξηση του τέλους δικαστικού ενσήμου και των επ’ αυτού υπολογιζόμενων επιβαρύνσεων με τον Ν. 4093/2012, αλλά και με μεταγενέστερες αυτού διατάξεις είναι ανίσχυρη, ως αντισυνταγματική και μη συμβατή με το άρθρο 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ. Κατά συνέπεια, εξακολουθεί και σήμερα να αρκεί για την συζήτηση καταψηφιστικής αγωγής, χωρίς να επέρχονται οι συνέπειες της πλασματικής ερημοδικίας, η καταβολή από τον ενάγοντα του τέλους δικαστικού ενσήμου με τις σχετικές επιβαρύνσεις, όπως αυτό υπολογιζόταν πριν την έναρξη ισχύος του Ν. 4093/2012.

Ο ενάγων της δεύτερης αγωγής ισχυρίζεται ότι ……………………………
Με το περιεχόμενο αυτό και αιτήματα η υπό κρίση αγωγή, για το αντικείμενο της οποίας έχει καταβληθεί το απαιτούμενο τέλος δικαστικού ενσήμου με τις νόμιμες επιβαρύνσεις (βλ. το με αριθμό 212356 γραμμάτιο αγωγοσήμου με τα επ’ αυτού επικολληθέντα ένσημα του Ταμείου Νομικών), που υπολογίστηκε νομίμως κατά τα αναφερόμενα στην αμέσως πιο πάνω μείζονα σκέψη με βάση το προβλεπόμενο ποσοστό και τις επιβαρύνσεις που ίσχυαν πριν την έναρξη ισχύος του Ν. 4093/2012, αρμοδίως καθ’ ύλη και κατά τόπο εισάγεται στο Δικαστήριο αυτό (άρθρα 7, 9, 14 παρ. 2 σε συνδυασμό με το άρθρο 16 αριθ. 12, 31 και 35 ΚΠολΔ) για να δικαστεί κατά την ειδική διαδικασία των άρθρων 666, 667 και 670 έως 676 ΚΠολΔ (άρθρο 681Α ΚΠολΔ), είναι δε επαρκώς ορισμένη και νόμιμη, στηριζόμενη στις διατάξεις των άρθρων 297, 298, 299, 330, 340, 345, 346, 914 ΑΚ, 1, 2, 10 παρ. 1 Ν. 489/1976 «περί υποχρεωτικής ασφαλίσεως της εξ ατυχημάτων αυτοκινήτων αστικής ευθύνης», 173 επ., 907 και 908 παρ. 1 περ. δ΄ ΚΠολΔ. Πρέπει, επομένως, η υπό κρίση δεύτερη αγωγή να ερευνηθεί περαιτέρω και ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα.

…………………..

Κρίθηκε, αποφασίστηκε και δημοσιεύτηκε σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του, δίχως την παρουσία των διαδίκων, στην Αθήνα, στις 28.3.2012.
Ο ΔΙΚΑΣΤΗΣ                                              Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ  

49 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προσωπικά δεν πρόκειται να ακολουθήσω αυτή τη νομική σκέψη, ωστόσο παρατηρώ ότι από τη μια έχουμε την προχειρότητα της κυβέρνησης στη σύνταξη επαναστατικών νομοσχεδίων (ξαφνικά από 4 έγινε 8%) και από την άλλη μια αιτιολογημένη και δικαιολογημένη εν πολλοίς δικαστική απόφαση. Τα συγχαρητήριά μου λοιπόν στο Δικαστή, και τα συλλυπητήριά μου στην κατάντια της κυβέρνησης. Ένας Πρωτοδίκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγχαρητήρια, συγχαρητήρια, συγχαρητήρια...
    Πάτροκλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν βγάζει ο κύριος Σεβαστίδης αντισυνταγματικό και το Σύνταγμα να τελειώνουμε ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. σε ολη την ευρωπη που το να προσφυγεις στη δικαιοσυνη αξιζει πολλαπλασια απ' οτι στην Ελλαδα δεν παραβιαζεται καμμια διαταξη του Συνταγματος ή της ΕΣΔΑ.
    Στην Ελλαδα που ισχυει καθεστως λαικης δικαιοσυνης με τον καθενα να μπορει να προσφυγει με τα ελαχιστα εξοξα στην δικαιοσυνη, ειναι αντισυνταγματικη η αυξηση των δικαστικων εξοδων...
    Λογικο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Οποτε εμεις οι υπολοιποι δικαστες που ζηταμε ενσημο στις αναγνωριστικες, που περιοριζουμε τις απαιτησεις εναντιον του Επικουρικου, και ζηταμε το νεο αυξημενο ενσημο, ειμαστε οι κακοι δικαστες..
    οκ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. λαικη δικαιοσυνη χωρις καταβολη εξοδων για προσφυγη σε αυτην ισχυει στη Β. κορεα, κουβα, αιγυπτο, βενεζουελα,κα
    αυξημενα εξοδα για προσφυγη στη δικαιοσυνη ισχυουν στη Γερμανια, ολλανδια, σουηδια, αγγλια...

    ο καθενας εχει την αποψη του σε ποια κατηγορια χωρων ισχυει ανεξαρτησια δικαστων, και σε ποια κατηγορια οι αποφασεις ειναι διαταγες της εκτελεστικης εξουσιας (αλλιως σε περιμενουν τα.. κεντρα απεξαρτησης απο επαναστατικες ιδεες- οποιος δεν ξερει τι ειναι αυτα, μια επισκεψη στη Β. κορεα θα τον πεισει..)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Είναι αξιοσημείωτο πως μόνο συγκεκριμένοι είναι οι δικαστές που "ανακαλύπτουν" τόσο πολλές αντισυνταγματικές διατάξεις. Δεν θα πρέπει όμως να λησμονήσουν ότι ο πληθωρισμός κηρυσσόμενων αντισυνταγματικών διατάξεων στρεβλώνει την ίδια την ουσία του συντάγματος και ευτελίζει τον έλεγχο συνταγματικότητας σε μία δημοκρατική κοινοβουλευτική πολιτεία. Εν τέλει καθιστά αμφίβολη την πίστη των πολιτών στη νομοπαραγωγική διαδικασία, στην οποία εξακολουθούν διά των εκλογών να συμμετέχουν, ενόψει και των ιδιαιτέρων περιστάσεων που επιβάλουν ερμηνεία που ευρίσκεται μεν εντός των ορίων του Σ/τος, εκφεύγει όμως της συνήθους σε ομαλές περιόδους.

    Εξάλλου, η προχειρότητα ή η κακή νομοθέτηση (που εδώ συμφωνώ ότι συντρέχει) δεν δύνανται να οδηγήσουν καθ' εαυτές στον παραμερισμό νόμων.

    Στο σκεπτικό: δηλαδή, το 4 τοις χιλίοις δεν έθιγε την πρόσβαση στη δικαιοσύνη? Το 5/6/7 θα το έθιγε? Δεν υπάρχει, άραγε, το ευεργέτημα της πενίας για τους οικονομικά ασθενεστέρους ή η επιδίκαση των δικαστικών εξόδων στο νικήσαντα διάδικο? Ή, μήπως, ήταν εντός θέματος η αναφορά στο ένσημο των αναγνωριστικών αγωγών, ενώ δικαζόταν καταψηφιστική αγωγή? κ.ά.

    Μήπως ο αξιότιμος κύριος Σεβαστίδης θεωρεί ότι πλέον το Κοινοβούλιο, με την έκδοση τόσων αντισυνταγματικών νόμων, έχει καταλύσει το Σύνταγμα?

    Λίγη αυτοσυγκράτηση δεν βλάπτει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σε μια παλαιότερη ανάρτηση για την αντισυνταγματικότητα του δικαστικού ενσήμου στις αναγνωριστικές αγωγές είχα διαβάσει ένα -κατά τη γνώμη μου- επιτυχημένο σχόλιο που καλούσε τους δικαστές να κηρύξουν αντισυνταγματικό το δικαστικό ένσημο και στις καταψηφιστικές αγωγές αν θέλουν να γίνουν "διάσημοι". Σήμερα με μεγάλη έκπληξη διάβασα την παραπάνω απόφαση και πιστεύω ότι είμαστε πλέον πολύ κοντά να το πετύχουμε και αυτό.Το θέμα είναι ποιός από τους (δυό-τρείς) γνωστούς δικαστές θα το κάνει πρώτος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αναρρωτιέμαι με το παράβολο ανακοπής ερημοδικίας τι γίνεται;
    Ή μήπως επειδή δεν ενδιαφέρει και πολύ αυτό (αφού μπορεί να ασκηθεί και έφεση) δεν προκείται ποτέ να κηρυχθεί αντισυνταγματικό.Αν αρχίσουμε να κρίνουμε αντισυνταγματικές διατάξεις θα πρέπει να τις κρίνουμε όλες και όχι μόνο αυτές που ξέρουμε ότι θα μας ανεβάσουν στα μάτια του κόσμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Το ευεργέτημα πενίας και πλέον η παροχή νομικής βοήθειας, σύμφωνα με την ανωτέρω απόφαση, "αναφέρονται σε πολίτες εντελώς εξαθλιωμένους, το εισόδημα των οποίων είναι κατά πολύ μικρότερο από τα όρια φτώχειας, όπως αυτά καθορίζονται διεθνώς".
    Το άρθρ. 1 ν. 3226/2004 απαιτεί για την παροχή της βοήθειας το οικογενειακό εισόδημα των αιτούντων να μην υπερβαίνει τα 2/3 των κατώτατων ετήσιων ατομικών αποδοχών κατά την ΕΓΣΣΕ (βλ. ήδη ν. 4093/2012).
    Εννοεί άρα η απόφαση ότι ο ν. 3226/2004 δεν εξασφαλίζει (γενικώς ή πλέον) σε όλους τους πολίτες την πρόσβαση στη δικαιοσύνη; Αν ναι, μάλλον οι διατάξεις περί νομικής βοήθειας πάσχουν από αντισυνταγματικότητα κι όχι ο νόμος περί δικαστικού ενσήμου.
    Προσωπικά θεωρώ και τη διατύπωση της απόφασης στο σημείο αυτό ιδιαιτέρως ακαλαίσθητη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Και το ίδιο το Σύνταγμα έχει αντισυνταγματικές διατάξεις!! (π.χ. άρθρο περί ευθύνης υπουργών) Τί πρέπει να κάνουμε; Να κηρύξουμε όλους τους πρόσφατους νόμους αντισυνταγματικούς; (Είναι πάντως μια ιδέα!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Οχι δεν θα ασχοληθούμε πλέον με το αδελφάτο Σεβαστίδη...νομίζω οτι θα έπρεπε ήδη να έχουν ξεκινήσει πειθαρχικά εις βάρος των...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Το πρόβλημα της νομοθετικής εξουσίας είναι στη θέσπιση μεταβατικών διατάξεων. Αυτό ακριβώς θίγει η απόφαση, η οποία στην κατεύθυνση αυτή είναι ορθή. Δεν είναι δυνατόν να ξεκινάει μια δίκη με οικονομικά δεδομένα Α και στο μέσον της εξέλιξης να γίνονται Β. Σημειωτέον ότι η απόφαση αυτή ούτε δείγμα "λαϊκής" δικαιοσύνης είναι, ούτε σαλπίζει σύνθημα γενικής απόρριψης της νομοθεσίας από τους δικαστές. Απλώς διορθώνει την έλλειψη ορθών μεταβατικών διατάξεων.
    Ένας δικηγόρος που έχει βαρεθεί να εξηγεί στους οργισμένους πελάτες του-πολίτες γιατί ξαφνικά χρειάζονται περισσότερα χρήματα για να προχωρήσει το δικαστήριο που ξεκίνησαν χρόνια πριν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Δημιουργούμε ζήτημα εκεί που δεν υπάρχει και μετά ως οι απόλυτοι φύλακες του Συντάγματος, έμφορτοι ικανοποίησης, σπεύδουμε να δημοσιεύσουμε το "πόνημα" μας ελπίζοντας ότι θα μας ακολουθήσουν και άλλοι συνάδελφοι δυσαρεστημένοι από τη (αντισυνταγματική) μείωση του μισθού μας.
    Τελικά η αντισυνταγματικότητα είναι σαν την coca - cola. Παύει με όλα!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλό θα ήταν να θεσπιστεί ανώτατο συνταγματικό δικαστήριο, το οποίο θα αποφαίνεται μόνο για τη συνταγματικότητα νόμων κ.λ.π. μετά από "προδικαστική" παραπομπή άλλων δικαστηρίων (κατωτέρων κ.λ.π.). Με τον τρόπο αυτό θα έχουμε και αυθεντικό έλεγχο της συνταγματικότητας νόμων και ασφάλεια δικαίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Η Δικαιοσύνη είναι λειτουργία της Πολιτείας .Δεν μπορούμε να προσποιούμαστε ότι όλα βαίνουν καλώς,όταν είναι προφανές από την κοινή πείρα στην πολύπαθη Ελλαδα μας,ότι καταπατούνται ,με πρόφαση την κρίση και υποκριτικές δικαιολογίες ,συνταγματικά δικαιώματα και ότι δεν λειτουργούν οι πολιτειακοί θεσμοί δημοκρατικά ως όφειλαν.Συνεπώς επιβάλλεται,ιδιαίτερα σήμερα , να κρίνονται οι αποφάσεις της πολιτείας από την Δικαιοσύνη εάν και κατά πόσο είναι συμβατές με το Σύνταγμα και τις γενικές αρχές του δικαίου.Εάν την ευαισθησία αυτή την έχουν ορισμένοι συνάδελφοι τους αξίζουν συγχαρητήτρια και όχι κριτική με κριτήρια άλλων εποχών.Δεν θα εμπόδιζε από μόνη της η αύξηση του δικαστικού ενσήμου την πρόσβαση στη δικαιοσύνη ,αλλά σε συνδυασμό με την τροματκιτκή μείωση των εισοδημάτων των πολιτών ,γίνεται αντιληπτό ότι είναι άλλο ένα καρφί στο σταυρό του Ελληνα,που ναι , τον εμποδίζει και αυτό στην πρόσβαση στην Δικαιοσύνη ,που υπάρχει για να τον υπηρετεί σύμφωνα με το σύστημα δικαίου που ορκίστηκε να υπηρετείο κάθε ένας απο εμάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Είναι μια απόφαση-ράπισμα στα μούτρα της νομοθετικής εξουσίας, η οποία επιμένει να αψηφά τα πάντα και να νομοθετεί ωσάν ανεξέλεγκτος βεζίρης. Εντελώς ανίκανος ο νομοθέτης να υπερασπιστεί την επιλογή του, γράφει νομοθετήματα στο ποδάρι με αιτιολογικές εκθέσεις που θυμίζουν την έκθεση που γράφαμε στο σχολείο. Σχεδόν άκουγα τον καγχασμό του δικαστή κάθε φορά που εμφανιζόταν στο κείμενο η λέξη "προπετής". Είναι δε σαφέστατη η τοποθέτηση του δικαστή όταν αναφέρεται στις επιφυλάξεις του επιστημονικού συμβουλίου της Βουλής. Τι το θέλουν το συμβούλιο, αφού το γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια και νομοθετούν όπως να ναι? Το ίδιο έγινε και με το νόμο για την ιθαγένεια. Είχε προειδοποιήσει το συμβούλιο, αλλά το έγραψαν. Ήρθε μετά το ΣτΕ και πάρτον κάτω τον νόμο.
    Πέραν αυτών, βρίσκω την απόφαση νομικά ορθή, αφού ξεσκονίζει ένα προς ένα τα προβληματικά σημεία του νόμου και απαντά με επιχειρήματα στις προχειρότητες της αιτιολογικής έκθεσης. Δεν θα μακροημερεύσει σα νομική σκέψη, αλλά έπρεπε κάποιος, έστω και προσωρινά, να τους το τρίψει στα μούτρα το πατσαβούρι που έφτιαξαν προκειμένου να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα.
    Άσε το μπάχαλο που έχουν δημιουργήσει με τις εκκρεμείς δίκες που ψαχνόμαστε όλοι και περιμένουμε την Πυθία να μας πει πώς να χειριστούμε το θέμα. Άσε και τους πελάτες που μας σέρνουν τα σχολιανά μας για κάθε τι στην δικαιοσύνη και βεβαίως δεν τους ξεφεύγει η αιφνιδιαστική αύξηση των δικαστικών εξόδων σε εκκρεμείς υποθέσεις τους.
    Δικηγόρος σε απόγνωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Παρακολουθώ εδώ και καιρό την δραστηριότητα των συναδέλφων Χρ και Χαρ Σεβαστίδη τόσο σε συνδικαλιστικό όσο και σε νομολογιακό επίπεδο. Οι απόψεις τους είναι πάντα άριστα τεκμηριωμένες, σε αντίθεση με τους επικριτές τους που εξυβρίζουν και υποτιμούν χωρίς κανένα επιχείρημα, βγάζοντας χολή και ζήλια. Είναι τόσο δύσκολο να αποδεχτούμε την αξία και τον κόπο ορισμένων ανθρώπων έστω κι' αν δεν ταιριάζουμε σε όλα μαζί τους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Πλην ενός, νομίζω, σχολίου, όλα τα υπόλοιπα είναι θλιβερά. Αν προέρχονται δε από δικαστικούς είναι και ανησυχητικά, μια και θυμίζουν την "δικαιοσύνη" επί εποχής χούντας και ξαναφέρνουν στην μνήμη το ακραία συντηρητικό πρόσωπο της. Τα δε ιδεολογήματα περί της ομάδας κρατών στην οποία καλείται να επιλέξει ο δικαστής που θέλει να ανήκει η χώρα, είναι πειστικά ως τέτοια μόνο για μαθητές δημοτικού.
    Εκτός των άλλων οι διαφωνούντες "ιδεολογικά" με την απόφαση,αποδεικνύουν ότι ορισμένοι δικαστές δεν έχουν καν αντιληφθεί την βαρβαρότητα των μέτρων, την υποταγή της χώρας και την οριστική κατάλυση του Συντάγματος- αφου η λαϊκή κυριαρχία έχει μετατραπεί στο πιό σύντομο ανέκδοτο από το 2009 και μετά- με οδηγό την κορυφή της "δικαιοσύνης".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. αφου τοσοι κοπτονται για μια δυτικου τυπου δικαιοσυνη και οχι για "παρακμιακη λαικη δικαιοσυνη" γιατι δεν εισηγουνται να καταργηθει η ατελεια του δημοσιου; ή εστω γιατι δεν εισηγουνται την αυξηση των κατωτατων μισθων σε δυτικα επιπεδα και οχι σε επιπεδα κουβας, β κορεας ή εστω Βουλαγαριας; φοροδοτικη ικανοτητα και ικανοτητα αποπληρωμης τελων υπάρχει μονο οταν υπαρχουν ικανοποιητικα εισοδηματα, εκτος κι αν θεωρειται λαικισμος καποιος μισθωτος με το υπερογκο μισθο των 586€ που προσφευγει στη δικαιοσυνη να θελει να πληρωνει δικαστικο ενσημο 4% και οχι 8%. Το ζητημα ειναι πολυπλοκο, παντως αν ζηταμε αποπληθωρισμο για τη σωτηρια της ελλαδας πρεπει να μειωνονται αντιστοιχα και οι φοροι, τα τελη και καθε ειδους ενσημα, ειναι ζητημα οικονομικης επιστημης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Συγχαρτήρια στον κ.ΣΕΒΑΣΤΙΔΗ.
    Ολοι οι υπόλοιποι που μέμφεστε την απόφαση και κατ΄επέκταση την τον κ.ΣΕΒΑΣΤΙΔΗ,μάλλον ζείτε σε άλλο κόσμο...
    Τι σχέση έχει η Αίγυπτος,Γερμανία και η σύγκρισή τους με την προσφυγή στην δικαιοσύνη.
    Αν λοιπόν σας ενδιαφέρει ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ η προστασία των εξαθλιωμένων πολιτών και λαού που στο ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ εκδίδονται οι δικαστικές αποφάσεις !!! ΕΠΡΕΠΕ να τον επαινέσετε και να τον μιμηθείτε.ΠΟΥ τέτοια τόλμη...
    Αλήθεια η προσφυγή στην δικαιοσύνη ξέρετε πόσο στοιχίζει; ΜΑΛΛΟΝ ΟΧΙ...και λυπάμαι που δικαστές υιοθετούν φορολογικά-εισπρακτικά μέτρα για αποτροπή προσφυγής στην δικαιοσύνη ενός λαού που δεινοπαθεί.
    Για πείτε μου άλλο τρόπο δικαίωσής μου ή διεκδίκησης νομίμου ατομικού δικαιώματός μου,πέραν της προσφυγής στην δικαιοσύνη;
    Σας εύχομαι ΑΠΛΑ να ΠΑΘΕΤΕ και ΣΙΓΟΥΡΑ θα ΜΑΘΕΤΕ...500 και 600 ευρώ μισθό έστω ,θα προσφύγω π.χ. εναντίον του δημοσίου ή μιας τράπεζας ;
    ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΗΤΑΝ ΔΩΡΕΑΝ,άλλωστε στις έκτακτες περιπτώσεις ισχύουν έκτακτα μέτρα ,ΟΧΙ όμως στερώντας ατομικά δικαιώματα με περαιτέρω έμμεσα εισπρακτικά μέτρα.ΛΥΠΑΜΑΙ που τα υιοθετείτε..έστω και λίγοι θέλω να πιστεύω...
    Να γιατί ο λαός δεν ΈΧΕΙ ΕΜΠΙΣΤΟΣΎΝΗ στην δικαιοσύνη,επειδή ακριβώς την θεωρεί το ΄΄μακρύ χέρι ΄΄της κυβέρνησης.
    Βγείτε επιτέλους από τον μανδύα σας και δείτε την ΟΥΣΙΑ του προβλήματος και τι ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΕΙΤΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ και εσείς απλά-πιστεύω μειοψηφία-οχυρώνεστε πίσω από αντιλήψεις τριτοκοσμικές και καθεστώτων...Β.Κορέας...όπως γράφετε..ΛΥΠΑΜΑΙ.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Δεν ξέρω και δεν παρακολουθώ την πορεία του κ.Σεβαστίδη. Εκείνο που ξέρω ότι διάβασα μια άριστα τεκμηριωμένη απόφαση. Και αμέσως μετά, έμεινα έκπληκτος με ορισμένα σχόλια που μιλούν για "λαϊκή" δικαιοσύνη κλπ. Λίγη αιδώς δε βλάπτει. Ο λαός υποφέρει, έχει στερηθεί τα εισοδήματά του, την αξιοπρέπειά του, τα βασικά δημόσια αγαθά όπως η υγεία και η παιδεία, και τώρα θα στερηθεί και τη δικαιοσύνη. Είναι ντροπή πάνω σ'αυτή τη συγκυρία οι δικαστές να βγάζουν ελιτισμό και απέχθεια για τον κόσμο. Και να μιλούν για ευεργετήματα πενίας και άλλα τέτοια. Είναι σαν τις εξυπνάδες που διαβάζω από δημοσιογράφους για τις ελεημοσύνες διανομής δωρεάν τροφίμων. Εντάξει, λένε, αφού υπάρχουν εφοπλιστές να μοιράζουν τρόφιμα, δε θα πεθάνουμε της πείνας. Αυτό είναι το όραμά σας για τη δικαιοσύνη κύριοι? Για λίγους και εκλεκτούς? Κι οι πολλοί να πάνε με τα ευεργετήματα πενίας? Ντροπή και πάλι ντροπή. Ελπίζω να μην είστε δικαστές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. ΣΤΟΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΔΙΚΑΣΤΗ ΑΞΙΖΟΥΝ ΘΕΡΜΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΗ ΝΟΜΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΛΗΡΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΘΕΝΟΣ ΤΟΥ. ΚΟΣΜΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑ. ΛΥΠΗΘΗΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΣΑΠΤΟΥΝ ΛΑΙΚΙΣΜΟ ΚΑΙ ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΥ Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΙΛΙΤΕΙΑ ΩΣ ΦΟΡΟΕΙΣΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ. Ο ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΔΙΚΑΣΤΗΣ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΕΞΕΔΩΣΕ ΜΙΑ ΑΡΙΣΤΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΛΛΑ ΠΡΑΤΤΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ.ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΟΤΙ ΟΝΤΩΣ ΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΠΛΕΟΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΔΥΣΚΟΛΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΕΣΟ ΠΟΛΙΤΗ Η ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ. ΟΙ ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ ΤΟΥ ΔΕΝ ΤΟ ΒΛΕΠΟΥΝ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. αριστη απόφαση πλήρως και ορθώς θεμελιωμένη. συγχαρητηρια στον Δικαστη

    ένας δικηγόρος επαρχίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Μόλις οι ´´συμπαθουντες´´ είδαν αρνητικά σχόλια έπεσε γραμμή και troll

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Το μαύρο πρόσωπο μερίδας του δικαστικού κόσμου στο προσκήνιο ξανά. Ζητούν το κεφάλι των συναδέλφων τους που έκριναν κατά συνείδηση και αποφάνθηκαν για την (σαφή κατά τη γνώμη μου) αντισυνταγματικότητα των συγκεκριμένων διατάξεων. Δηλαδή η συνείδηση των δικαστών θα πρέπει να είναι δεδομένη και χειραγωγημένη σύμφωνα με τα κελεύσματα της εκάστοτε κυβέρνησης. Οποιαδήποτε άλλη σκέψη πέρα από τη δική τους είναι λανθασμένη και επικίνδυνη και άρα θα πρέπει να γίνουν πειθαρχικά σε βάρος όσων διαφωνούν. Η εποχή του Κόλλια είναι εδώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. τροπος δικαιωσης πλην της προσφυγης στη δικαιοσυνη: Ο ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ!!!
    Το δικαστικο ενσημο ειναι και αυτος ενας τροπος αποτροπης του κακοπιστου-φιλοδικου διαδικου για την 20η αγωγη προσβολης της προσωπικοτητας του, του διαδικου που ζηταει 30.000 ευρω για ενα σπασμενο φαναρι αυτοκινητου, του εργαζομενου, που για μια ακυρη απολυση θυμαται να ζητησει υπερωριες-υπεργασιες-δωρα-διαφορες νομιμων αποδοχων (με οποια ΣΣΕ βρει ο δικηγορος μπροστα του-σιγα τωρα, τα τα βρει ο δικαστης) για 18ωρη ημερησια εργασια (!!), του διαδικου που ζηταει την εκταση στο δασακι απ΄ το δημοσιο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Για τους μη δικαστες κατανοουνται καποια σχολια..
    νοειται δικαστης να μιλαει για καταλυση του Συνταγματος? Στο ονομα ποιας πολιτειας και ποιας δημοκρατιας εκδιδει της αποφασεις του?
    στο ονομα ποιας δημοκρατιας επιβαλει ποινες??
    αμα πιστευει οτι εχει καταλυθει το συνταγμα, εχουμε τι τωρα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. ο "συναδελφος" που ρωταει το σχεση εχει η Αιγυπτος και η Γερμανια στην απονομη δικαιου, τι εννοει?
    οτι για καποιον λογο θα πρεπει να μοιασουμε στην απονομη ιερου μουσουλμανικου δικαιου της Αιγυπτου??
    Λεμε οτι σε ολες τις ευρωπαικες χωρες υπαρχουν αυξημενα δικαστικα εξοδα, προς χαριν αποφυγης στρεψοδικιας και ενισχυσης θεσμων διαμεσολαβησης και συμβιβασμου..
    οπου δεν ισχυει το ευρωπαικο αυτο μοντελο αυτο δικαιοσυνης , ισχυει α) ειτε ο ελληνικο συστημα, οπου ο καλοπιστος διαδικος φοβαται και ο κακοπιστος ελπιζει, β) ειτε συστημα κρατικης επιβολης της δικαιοσυνης (Αιγυπτος, Β. κορεα)..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. τι σχεση εχει τωρα το ευεργετημα πενιας με τα συσιτια, αγνωστο...
    το ενσημο στον καλοπιστο διαδικο επιστρεφεται..
    στον κακοπιστο, που απο ενα απλο αυτοκινητικο ατυχημα ζηταει τον ουρανο με τα αστρα, προφανως και θα χασει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Βαρέθηκα να βλέπω τον Σεβαστίδη να βγάζει αντισυνταγματικά τα πάντα, παρότι σε μερικά έχει δίκαιο. Το πολύ το Κυρ Ελέησον, το βαριέται κι ο παπάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Παρακολουθώ ότι εδώ και καιρό οι σχολιαστές του blog, όπως και όλη η κοινωνία, έχουν χωριστεί σε δύο στρατόπεδα. Σ' αυτούς που βλέπουν ότι όλα βαίνουν καλώς στην κοινωνία και στους άλλους που προσπαθούν να διαφυλάξουν το σύνταγμα και την αξιοπρέπεια των ελλήνων. Οι δικαστές δεν διχάστηκαν από 2-3 συναδέλφους τους που έχουν την τόλμη να πάνε μπροστά. Απλά αυτοί οι 2-3 δικαστές εξέφρασαν τις απόψεις μιας μεγάλης μερίδας των συναδέλφων τους. Με επιχειρήματα, με αποφασιστικότητα, με δικαστικό ήθος. Μετά από χρόνια γι' αυτούς τους 2-3 θα μιλάνε. Οι υπόλοιποι ξεχνιούνται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. το πρόβλημα δηλαδή ορισμένων δεν είναι οτι η κυβέρνηση ψηφίζει διαρκώς με ΠΝΠ αντισυνταγματικές ρυθμίσεις, αλλά το ότι βαρέθηκαν να βλέπουν τους αδελφούς Σεβαστίδη να εκδίδουν δικαστικές αποφάσεις που αναγνωρίζουν την αντισυνταγματικότητα. Αυτό μου θυμίζει το εξής: Όταν οι Αθηναίοι εξοστράκισαν τον Αριστείδη, ο τελευταίος είδε έναν συμπολίτη του που ψήφιζε τον εξοστρακισμό του και τον ρώτησε γιατί το κάνει και εάν γνώριζε τον Αριστείδη ο ίδιος. Εκείνος του απάντησε: όχι δεν τον γνωρίζω αλλά βαρέθηκα να ακούω συνέχεια ότι είναι "δίκαιος".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Για τους μαχόμενους δικηγόρους που είμαστε καθημερινά κοντά σε πολίτες που δεν έχουν να καταβάλουν όχι μόνο την αμοιβή μας αλλα και τα αναγκαία δικαστικά έξοδα και προτιμούν να μην διεκδικούν αυτά που τους οφείλουν, αυτή η απόφαση είναι ιστορική!!! Θα δοκιμαστεί στην πράξη κατά πόσο θα γίνει αποδεκτή από τους πρωτοβάθμιους ιδίως δικαστές. Πάντως παράκλησή μου είναι να μην μπουν οι διάδικοι και οι δικηγόροι στη μέση της μάχης μεταξύ συμπαθούντων τον συγκεκριμένο Δικαστή και μή, αλλά η κρίση να έχει αυστηρά νομικά επιχειρήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Για όσους δεν καταλαβαίνουν, ή κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν, η λογική του Κυρίου Σεβαστίδη είναι η ακόλουθη : Η "κακιά" κυβέρνηση μου μείωσε το μισθό μου. Θα της δείξω όμως εγώ. Θα βγάζω όλους τους νόμους αντισυνταγματικούς για να την εκδικηθώ και να την αναγκάσω να μου δώσει αύξηση".
    Τώρα αναλογιστείτε αν τέτοιες σκέψεις συνάδουν με το δικαστικό ήθος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Ο ίδιος Δικαστής που έχει αναγορευτεί σε φύλακα του Συντάγματος ανακαλύπτοντας διαρκώς αντισυνταγματικότητες είναι αυτός που πρωτοστατούσε στην απεργία των δικαστών η οποία απαγορεύεται ευθέως από το άρθρο 23 παρ. 2 του Συντάγματος.
    Διυλίζει τον κώνοπα και καταπίνει την κάμηλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Σε όλους αυτούς που επικροτούν το δικαστή για την απόφασή του δικήγόρους (γιατί δικαστές δεν είναι από ότι παρατήρησα οι περισσότεροι) θέλω να περιγράψω το εξής περιστατικό:
    Ζήτησα από ένα δικηγόρο να προσκομίσει δικαστικό ένσημο για μια υπόθεση ασφ. μέτρων ποσού 180 ευρώ. Ο δικηγόρος μου είπε ότι ο πελάτης του δεν έχει να πληρώσει και να το βγάλω αντισυνταγματικό. Τότε του είπα ότι αν δεν το προσκομίσει θα απορρίψω την αίτηση. Κάποια από τις επόμενες ημέρες ήρθε ο πελάτης του και με έπιασε να μου πει ότι έχει πληρώσει μέχρι τώρα στο δικηγόρο 900 ΕΥΡΩ και πως είναι δυνατόν να του ζητάει άλλα 200 ΕΥΡΩ. Σε όλους εσάς λοιπόν τους δικαστές που θέλετε λαϊκή δικαιοσύνη (και όχι να γίνεστε αρεστοί στους δικηγόρους για να σας επαινούν στη συνέχεια στους επιθεωρητές, που πολλοί, όπως ξέρουμε, στηρίζονται σε αυτά που τους λένε οι δικηγόροι και οι προϊσταμένοι των πρωτοδικείων) θέλω να πω ότι αν έχετε πράγματι "σθένος" τότε βγάλτε αντισυνταγματικές όλες εκείνες τις διατάξεις που εμποδίζουν την πρόσβαση του πολίτη στη δικαιοσύνη (ακόμα και αυτές που δε θα σας κάνουν αρεστούς στους δικηγόρους, γιατί καλώς ή κακώς υπάρχουν και τέτοιες διατάξεις).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Για κάποιους είναι ψιλά γράμματα το κόστος πρόσβασης στη δικαιοσύνη. Για κάποιους άλλους πάλι όχι. Εγώ είμαι στη δεύτερη κατηγορία. Είναι αυτό λαϊκισμός? Δε νομίζω. Λαϊκισμός του αισχίστου είδους είναι να κάνεις συγκρίσεις με το κόστος σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Λες και τα εισοδήματα είναι ίδια. Αλλά την ευρώπη ορισμένοι τη θυμούνται όποτε τους συμφέρει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑΣ ΑΠΕΡΡΙΨΕ ΜΕΤΡΑ ΛΙΤΟΤΗΤΑΣ.

    Τα τέσσερα από τα συνολικά εννέα μέτρα λιτότητας του εφετινού προϋπολογισμού απέρριψε... το Συνταγματικό Δικαστήριο της Πορτογαλίας.

    Στον προϋπολογισμό της κυβέρνησης Κοέλιο οι συγκεκριμένες περικοπές ανέρχονται στα 900 εκατ. ευρώ.

    Ειδικότερα, το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε αντισυνταγματική την περικοπή των επιδομάτων αδείας των συνταξιούχων και των δημοσίων υπαλλήλων, την μείωση των αδειών ασθενείας καθώς και των επιδομάτων ανεργίας.

    Μετά την απόφαση η πορτογαλική κυβέρνηση συνεδριάζει εκτάκτως το Σάββατο. skai.gr ΠΗΓΗ:
    http://www.newsnow.gr/article/398568/portogalia-aporrifthikan-apo-to-syntagmatiko-dikastirio-metra-litotitas.html
    Η ολ.ΣΤΕ τα δικά μας μέτρα που είναι πιο επώσεινα τα έκρινε συνταγματικά !!!
    Τι έχετε κύριοι δικαστές να απολογηθείτε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. ο δικαστής των 1.00 λέει ότι ζήτησε δικαστικό ένσημο σε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων. Μπράβο του. Κάνε ακόμα πιο δύσκολη την πρόσβαση του κακομοίρη έλληνα στα δικαστήρια, συμμορφώσου με ότι νόμο περνάει η Τρόϊκα και μετά περίμενε να θεωρήσουν ότι είσαι κομμάτι της κοινωνίας. ...Και ύστερα υπήρχαν ορισμένοι που έλεγαν ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα και ότι η υπόθεση με το δικαστικό ένσημο στα ασφαλιστικά μέτρα ήταν άνευ αντικειμένου. Έχουν να δουν ακόμα πολλά τα μάτια μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Προς ανώνυμο 8.10 που μας καλεί προς απολογία :
    θα μας δώσετε 3ημερο προκειμένου να προετοιμάσουμε την απολογία μας ;
    Και όσο για τον κύριο Σεβαστίδη, αναρωτιέμαι αν ήταν θέμα που απασχόλησε την συγκεκριμένη υπόθεση (του έφεραν μειωμένο ένσημο ;) ή μήπως απλά έκανε το κομμάτι του ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Ανωνυμε 6 Απριλίου 2013 - 8:10 μ.μ. σε τι να απολογηθουμε;
    Εδω μας καλουσατε να απολογηθουμε οταν καναμε μια κινητοποιηση και μας βριζατε οτι χανετε τα λεφτα σας εξαιτιας μας.
    Περαιτερω, εμεις δεν εχουμε συνταγματικο δικαστηριο.
    Επισης, να μας πουν τωρα στην Πορτογαλια, απο που θα μπαλωσουν την τρυπα που θα δημιουργηθει.
    Εκτος αν νομιζεις οτι επειδη ακυρωθηκαν καποια μετρα, δεν θα ληφθούν άλλα.
    Ακου λεει, να απολογηθούμε..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Ο ανωνυμος 6 Απριλίου 2013 - 10:36 π.μ. ειναι το κλασικο παραδειγμα του κακοπιστου πολιτη.
    Αν παει ο δικαστης κοντρα στο νομοθετη, το κάνει για να "εκδικηθεί" και να του αυξησουν το μισθό του.
    Αν ομως παει σύμφωνα με το νομοθετη, τοτε το κανει για να "καλοπιασει" το νομοθέτη και να του αυξησουν το μισθό του.
    Ετσι;
    Δεν σας πιανει πουθενα κανενας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Διάβασα ένα ένα τα επικριτικά για την απόφαση σχόλια. Δε βλέπω κανένα αντεπιχείρημα νομικού περιεχομένου. Καμία σοβαρή κριτική. Μόνο δίκη προθέσεων.
    Όσο για τον δικαστή που επικρίνει τους δικηγόρους, είναι αστείο α) να θεωρεί δεδομένα ως αληθινό αυτό που του είπε ένας διάδικος, β) να μην έχει ακούσει ποτέ για δικηγόρους που δουλεύουν σχεδόν τσάμπα, γ) να θεωρεί ότι ο δικηγόρος κακώς πληρώνεται για την εργασία που παρέχει. Δηλαδή κατά τη γνώμη σας κ.πρόεδρε, ο δικηγόρος έπρεπε να αποποιηθεί 200 ευρώ από την αμοιβή του για να πληρώσει από την τσέπη του το παράβολο? Τέτοια λέτε κι ανοίγετε το δρόμο να λένε οι άλλοι ότι κακώς παίρνετε τα λεφτά που παίρνετε κι ότι καλώς η κυβέρνηση σας πετσοκόβει τα εξωφρενικά λεφτά. Μόνοι σας βγάζετε τα μάτια σας με την κοινωνία και δίνετε στόχο, όσο κρίνετε τα λεφτά που βγάζουν οι άλλοι στην ελεύθερη αγορά φτύνοντας αίμα. Ντροπή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Προς ανώνυμο 6 Απριλίου, 1μμ
    Επειδή έχετε μένος προς τους δικηγόρους (λες και δεν ξέρετε ότι οι πολλοί πεινάνε αυτή την περίοδο), προφανώς αναφέρεστε στην υποχρεωτική παράσταση με δικηγόρο όταν μιλάτε για διατάξεις που εμποδίζουν την πρόσβαση στη δικαιοσύνη. Αν είστε πράγματι δικαστής, λυπάμαι, διότι αγνοείτε ότι αυτές οι διατάξεις έχουν τεθεί για την προστασία των διαδίκων. Αλήθεια, πώς θα βγάλει άκρη μόνος του ο διάδικος από τη νομοθεσία? Ή μήπως θα τον βοηθάτε εσείς στον ελεύθερό σας χρόνο να συντάξει ένα σωστό δικόγραφο? Μιλάτε για λαϊκή δικαιοσύνη, ενώ στην πραγματικότητα εσείς λαίκίζετε με αυτά που λέτε. Οραματίζεστε δίκες με πολίτες που δεν θα καταλαβαίνουν τίποτα από τα τεκτενόμενα ή μήπως δικαιοσύνη χωρίς κανόνες? Επιστροφή στο μεσαίωνα λοιπόν για ν'αποφύγουμε τη "λαίκή" δικαιοσύνη. Ήμαρτον!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. http://www.tanea.gr/news/world/article/5010680/koelio-tha-ta-kopsw-apo-alloy/

    Εξαιρετικα αφιερωμενο στον κύριο που ζητουσε να..."απολογηθούμε".
    Λες και αν εμεις τα απορριψουμε ολα, δεν θα βρεθούν άλλα εκατό μέτρα να επιβληθούν για να τα παρουν απο αλλου.
    Και καμια φορα τρισχειρότερα (βλ. Κύπρος, όπου το αρχικο σχεδιο ηταν ΑΠΕΙΡΩΣ καλυτερο).
    Λάθος ανθρώπους στοχεύετε καποιοι.
    Δεν ειναι οι δικαστες ο εχθρός σας, ούτε πολιτική μπορουμε να ασκησουμε και να επιβαλλουμε.
    Απευθυνθειτε εκει που πρεπει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Πάλι πίσω η ελληνική δικαιοσύνη...Κρίμα που εν είμαι πορτογάλος...για να έχω ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΣΤΟ ΄΄ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ΄΄...
    Να γιατί δεν αισθάνομαι περήφανος ως έλληνας...που ασφαλώς ΔΕΝ είναι ο μοναδικός λόγος...
    Ασφαλώς και μπράβο στον πρόεδρο κ.ΣΕΒΑΣΤΙΔΗ ..και κρίμα πού δεν υπάρχουν πολλοί όπως τον προαναφερόμενο δικαστή που κοσμεί την δικαιοσύνη.Οι υπόλοιποι ΕΙΔΙΚΑ οι διαφωνούντες δικαστές ...ας μείνουν στην γυάλα και καβούκι
    τους...ΚΡΙΜΑ που οι πολλοί ΔΕΝ κατάλαβαν και τους εύχομαι να εξαθλιωθούν όπως ο λαός,ο πατέας τους,ο αδελφός τους,το παιδί τους,ο ξάδελφός τους,ο γείτονάς τους και τελικά οι ΙΔΙΟΙ.Καλό ύπνο...δυστυχή ανθρωπάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish


5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.

7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"


Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ