Σελίδες

Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα – Τέταρτη τριμηναία έκθεση

Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα – Τέταρτη τριμηναία έκθεση: Υποστήριξη της ανάπτυξης και της απασχόλησης στην Ελλάδα. Η Ομάδα Δράσης της Επιτροπής για την Ελλάδα παρουσίασε σήμερα (29/4) την τέταρτη τριμηνιαία έκθεσή της για την παροχή τεχνικής βοήθειας προς την Ελλάδα.


29/4/2013
Η Ομάδα Δράσης έχει σημειώσει σταθερή πρόοδο όσον αφορά την παροχή βοήθειας, με πνεύμα αλληλεγγύης, προς τις ελληνικές αρχές, ώστε να εφαρμόσουν το ευρύ φάσμα των μεταρρυθμίσεων που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής για την Ελλάδα και να μεγιστοποιήσουν την αξιοποίηση των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ. Η συνδρομή που παρέχει η Ομάδα Δράσης στηρίζεται στη δέσμευση των ελληνικών αρχών να υλοποιήσουν τις εν λόγω μεταρρυθμίσεις, οι οποίες είναι απαραίτητες   για την ανάταξη της οικονομίας που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, όπως προβλέπεται από το μνημόνιο συνεννόησης.
Με την έγκριση της έκθεσης, ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής κ. Olli Rehn, αρμόδιος για τις οικονομικές και νομισματικές υποθέσεις και το ευρώ, δήλωσε τα εξής: «Η Ομάδα Δράσης διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη της Ελλάδας κατά την υλοποίηση της ιδιαίτερα απαιτητικής διαδικασίας των εις βάθος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές δημιουργούν τις προϋποθέσεις για μια πιο ανταγωνιστική ελληνική οικονομία, ικανή να παράγει αειφόρο ανάπτυξη και απασχόληση. Εχει γίνει ήδη σημαντικό έργο, υπό πολύ δύσκολες συνθήκες. Είναι σημαντικό να διατηρηθεί ο ρυθμός των μεταρρυθμίσεων, σε συνδυασμό με τη δέσμευση και την αποφασιστικότητα που επέδειξαν οι ελληνικές αρχές και ο ελληνικός λαός τους τελευταίους μήνες»
Στην έκθεση περιγράφεται η συνδρομή που παρέχουν η Ομάδα Δράσης, τα κράτη μέλη, διεθνείς οργανισμοί και άλλοι ειδικοί φορείς ώστε να στηρίξουν την Ελλάδα κατά την εφαρμογή του συνολικού προγράμματος μεταρρυθμίσεων. Εδώ περιλαμβάνονται:
  • Μεταρρύθμιση της κεντρικής διοίκησης: επανεξετάστηκε η οργάνωση των περισσοτέρων  υπουργείων - που αντιπροσωπεύουν προσωπικό περίπου 206.000 ατόμων. Η επανεξέταση αυτή άνοιξε το δρόμο για την έγκριση προτάσεων από το ελληνικό Συμβούλιο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2012, υπό την αιγίδα του Έλληνα Πρωθυπουργού.
  • Παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων: τα έργα σε τέσσερεις αυτοκινητοδρόμους ξεκίνησαν ξανά μέσα στον Απρίλιο του 2013. Παράλληλα συνεχίζονται οι συζητήσεις μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των παραχωρησιούχων για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης χρηματοδότησης και της οικονομικής βιωσιμότητας των έργων με βάση τη συμφωνία επανεκκίνησης. Ένα σχέδιο συμφωνίας υποβλήθηκε στην Επιτροπή τον Ιανουάριο για έγκριση. Η απόφαση σχετικά με τη μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση των έργων αναμένεται τον Ιούνιο.
  • Διευκόλυνση των εξαγωγών: τη λεπτομερή εξέταση των προτελωνειακών ελέγχων για δύο σημαντικά εξαγωγικά προϊόντα (νωπά φρούτα και φέτα) ακολούθησε, σε σύντομο διάστημα, η θέσπιση  νομοθεσίας για την καθιέρωση ορισμενων αρχικών μορφών απλούστευσης των ελέγχων και των μεθόδων εργασίας.
  • Εξωδικαστική επίλυση διαφορών: η Ελλάδα, βάσει της τεχνικής συνδρομής που έλαβε για το σχεδιασμό της εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών, εγκαινίασε πρόσφατα τον θεσμό της διαμεσολάβησης. Εδώ περιλαμβάνεται μία τριετής εκστρατεία που θα  βοηθήσει τους ανθρώπους να αποφεύγουν χρονοβόρες και δαπανηρές δικαστικές διαδικασίες και η δημιουργία κέντρων κατάρτισης διαπιστευμένων διαμεσολαβητών.

Ιστορικό
Στις 20 Ιουλίου 2011, μετά από διαβουλεύσεις με τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας, ο Πρόεδρος Barroso συνέστησε την Ομάδα Δράσης με σκοπό την παροχή τεχνικής βοήθειας προς την χώρα. Αυτή η πρωτοβουλία έχει την ισχυρή στήριξη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου,  το οποίο δήλωσε την 21η Ιουλίου ότι «…τα κράτη μέλη και η Επιτροπή θα κινητοποιήσουν άμεσα όλους τους απαιτούμενους πόρους για την παροχή έκτακτης τεχνικής βοήθειας προς την Ελλάδα για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεών της …».
Η Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα άρχισε τις δραστηριότητές της τον Οκτώβριο του 2011 και αποστολή της είναι να εντοπίζει και να συντονίζει την τεχνική βοήθεια που χρειάζεται η Ελλάδα για να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής. Επιδιώκει επίσης να επιταχύνει την απορρόφηση κονδυλίων της ΕΕ με σκοπό την στήριξη της οικονομικής ανάπτυξης, της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης.
Η Ομάδα Δράσης αναφέρεται στον Πρόεδρο της Επιτροπής J. -M. Barroso και τελεί υπό την πολιτική καθοδήγηση του Αντιπροέδρου Olli Rehn. Ο επικεφαλής της Ομάδας Δράσης, Horst Reichenbach,  υποβάλλει τριμηνιαίες εκθέσεις επί της προόδου στις ελληνικές αρχές και στην Επιτροπή.
Η Ομάδα Δράσης περιλαμβάνει 60 περίπου άτομα και βάση της έχει τις Βρυξέλλες και την Αθήνα.
Η Ομάδα Δράσης δημιουργήθηκε για να βοηθήσει την Ελλάδα να εφαρμόσει το δύσκολο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και να θέσει γερά θεμέλια για την επιστροφή στην ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Για περισσότερες πληροφορίες:
4η τριμηνιαία έκθεση της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα




9. ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
Κύριες εξελίξεις:
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, η ΟΔΕ συνέχισε τις σχετικές με την τεχνική
βοήθεια δραστηριότητές της σε ορισμένα έργα τα οποία στοχεύουν στην αύξηση της
αποτελεσματικότητας του δικαστικού συστήματος στην Ελλάδα. Αυτό αφορά τόσο την
επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών, μέσω της αναθεώρησης του κώδικα πολιτικής
δικονομίας, την ηλεκτρονική δικαιοσύνη (e-Justice) και τη συλλογή στατιστικών
δεδομένων στον τομέα της δικαιοσύνης, όσο και την προώθηση της εξωδικαστικής
επίλυσης διαφορών, όπου αυτό είναι δυνατόν (διαμεσολάβηση στον τομέα των αστικών
υποθέσεων και καθιέρωση υποχρεωτικών εξωδικαστικών διοικητικών προσφυγών).
Από τα τέλη του 2011, οι εν εξελίξει δραστηριότητες τεχνικής βοήθειας της ΟΔΕ
καλύπτουν, μεταξύ άλλων, την επανεξέταση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, την
καθιέρωση της διαμεσολάβησης και ειδικότερα την καθιέρωση της νοοτροπίας
εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών στην Ελλάδα μέσω επικοινωνιακής εκστρατείας
ευρύτατης απήχησης και της καθιέρωσης υποχρεωτικών εξωδικαστικών διοικητικών
προσφυγών. Εκτός από τις παλαιότερες εργασίες στον τομέα της στατιστικής, η ΟΔΕ
εστιάζει τελευταία την προσοχή της στη δρομολόγηση νέων έργων με στόχο τη
βελτίωση της συλλογής στατιστικών στοιχείων, ιδίως για σκοπούς μέτρησης των
επιδόσεων, προσαρμογής των αριθμητικών στόχων κ.λπ. Επίσης, ανέλαβε ενεργό ρόλο
στην ανάπτυξη των εργαλείων e-Justice (ηλεκτρονική δικαιοσύνη), διευκολύνοντας τη
χρηματοδότηση και την εκτέλεση σχεδίων ηλεκτρονικής δικαιοσύνης. Η μεγάλη
πλειονότητα αυτών των δραστηριοτήτων αντιστοιχεί σε συγκεκριμένες υποχρεώσεις στο
πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής. Η ΟΔΕ ανταποκρίθηκε στα
αιτήματα τεχνικής βοήθειας, με οργάνωση εργαστηρίων και αποστολών συγκεκριμένου
στόχου, με τη στήριξη εμπειρογνωμόνων κρατών μελών της ΕΕ, καθώς και τη συλλογή
των σχετικών στοιχείων τα οποία παρέχονται από τις εθνικές αρχές. Το τελευταίο αλλά
όχι και το λιγότερο σημαντικό, όσον αφορά την πρόσβαση και την άσκηση των
δραστηριοτήτων που συνδέονται με το νομικό επάγγελμα, συνίσταται στο ό,τι η ΟΔΕ
διερευνά τις δυνατότητες για να στηρίξει ευρύτερες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις στον
τομέα των νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελμάτων (βλ. κεφάλαιο 7.5)
9.1. ΟΔΕγια την επανεξέταση του κώδικα πολιτικής δικονομίας
Συνεχίστηκαν οι συζητήσεις στο πλαίσιο της «ομάδας δράσης για την επανεξέταση του
κώδικα πολιτικής δικονομίας», ομάδας εμπειρογνωμόνων που συγκροτήθηκε βάσει του
μνημονίου συμφωνίας, προκειμένου να επανεξετάσει τον κώδικα πολιτικής δικονομίας,
με σκοπό την επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών. Μετά την επιτυχή συμμετοχή και
συζητήσεις με γερμανό εμπειρογνώμονα στα τέλη του 2012, η ομάδα εμπειρογνωμόνων
άρχισε τη συνεργασία με γάλλο εμπειρογνώμονα (ανώτατο δικαστικό). Μετά από
γραπτή ανταλλαγή απόψεων και εκτενή προετοιμασία, ο εμπειρογνώμονας έλαβε μέρος
σε διήμερη σύνοδο εργασιών της ομάδας εμπειρογνωμόνων (17-18 Ιανουαρίου 2013).
Στην ίδια γραμμή με εκείνη που ακολούθησε προηγουμένως ο γερμανός
εμπειρογνώμονας, ο γάλλος εμπειρογνώμονας, επ’ ευκαιρία της συνάντησης, έδωσε
εξηγήσεις και πληροφορίες όσον αφορά τις βέλτιστες πρακτικές για την αναθεώρηση και
την εφαρμογή του κώδικα πολιτικής δικονομίας στη Γαλλία.
9.2. Υποχρεωτικές εξωδικαστικές διοικητικές προσφυγές
Ομάδα εργασίας αποτελούμενη από εκπροσώπους του υπουργείου Δικαιοσύνης, άλλων
υπουργείων, δικαστών, καθώς και από πανεπιστημιακούς και επαγγελματίες νομικούς
συγκροτήθηκε από το υπουργείο Δικαιοσύνης τον Ιανουάριο 2013 προκειμένου να
εξετάσει τον πλέον αποδοτικό και αποτελεσματικό τρόπο για τη θέσπιση εξωδικαστικών
διοικητικών προσφυγών, με σκοπό την ελάφρυνση του φόρτου των υποθέσεων που
φέρονται ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων. Η ομάδα εργασίας συνέρχεται τακτικά
και εξετάζει πιθανές μορφές υποχρεωτικών εξωδικαστικών διοικητικών προσφυγών και
εντοπίζει τομείς που θα μπορούσαν ενδεχομένως να καλύπτονται από το εν λόγω
σύστημα προσφυγών. Σύμφωνα με τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται από το μνημόνιο,
η ομάδα εργασίας αναμένεται να προετοιμάσει νομοθετικές προτάσεις εντός του Ιουνίου
2013. Η ΟΔΕ στηρίζει τις εργασίες της ομάδας με ad hoc παροχή συμβουλών· η ομάδα
εργασίας βρίσκεται σε άμεση επαφή με ορισμένους εμπειρογνώμονες κρατών μελών, οι
οποίοι συνέβαλαν με εισηγήσεις στο εργαστήριο που διοργανώθηκε από την ΟΔΕ τον
Οκτώβριο 2012, για ορισμένα τεχνικά ζητήματα. Θα μπορούσε, ενδεχομένως, να
εξετασθεί το ενδεχόμενο παροχής περαιτέρω βοήθειας μέσω της συμμετοχής των εν
λόγω εμπειρογνωμόνων στις διαδικασίες της ΟΔΕ.
9.3. Μηχανισμοί εναλλακτικής επίλυσης διαφορών (ΕΕΔ)
Η ΟΔΕ, με την οικονομική και διοικητική συνδρομή της Γενικής Διεύθυνσης
Επικοινωνίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και σε στενή συνεργασία με τις ελληνικές
αρχές, στηρίζει την εφαρμογή επικοινωνιακής στρατηγικής για τη δημοσιοποίηση του
νέου θεσμικού οργάνου διαμεσολάβησης στο ευρύ κοινό. Στις 20 Μαρτίου 2013, η ΟΔΕ
διοργάνωσε μαζί με το υπουργείο Δικαιοσύνης και την αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής στην Ελλάδα, την εναρκτήρια εκδήλωση που σηματοδότησε την αρχή της
τριετούς εκστρατείας διαμεσολάβησης στην Ελλάδα. Στην εναρκτήρια εκδήλωση
δόθηκε προβολή από τα μέσα ενημέρωσης, ενώ αυτή συνοδεύθηκε από έντυπο υλικό
(αφίσες και φυλλάδια), καθώς και από ραδιοφωνικές εκπομπές. Το μήνυμα που είχε ως
στόχο το ευρύ κοινό ήταν ότι «υπάρχει άλλος τρόπος επίλυσης διαφορών»,
αποτελεσματικότερος και λιγότερο δαπανηρός.
Παράλληλα με την προαναφερθείσα τεχνική βοήθεια και υπό μορφή έμπρακτης
συνέχειας της διάσκεψης που έλαβε χώρα στην Αθήνα τον Ιούνιο 2012 και του πρώτου
σεμιναρίου κατάρτισης στη Θεσσαλονίκη τον Νοέμβριο 2012, η Γενική Διεύθυνση
Δικαιοσύνης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διοργάνωσε δεύτερο σεμινάριο κατάρτισης
στην Πάτρα τον Φεβρουάριο 2013 για τους έλληνες δικαστές και τους ασκούντες νομικά
επαγγέλματα. Το τρίτο σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στην Κρήτη την άνοιξη του 2013.
9.4. Ηλεκτρονική δικαιοσύνη (E-Justice)
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων μηνών, η ΟΔΕ συνέχισε να καταβάλει όλες
τις αναγκαίες προσπάθειες για να διασφαλίσει ότι οι δράσεις μεταξύ του συνολικού
σχεδίου δράσης για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στο πλαίσιο της διοικητικής
μεταρρύθμισης και των τομεακών μεταρρυθμίσεων στον τομέα της ηλεκτρονικής
διοίκησης θα είναι συμβατές και επαρκώς συντονισμένες. Η ΟΔΕ παρέχει επίσης
στήριξη για τη διασφάλιση όλων των απαιτούμενων κονδυλίων για την κάλυψη των
έργων ηλεκτρονικής δικαιοσύνης και μεριμνά ώστε οι σχετικοί στόχοι του
προγράμματος προσαρμογής να είναι διαθέσιμοι μέσω του ΕΣΠΑ.
Πρόσφατα, η ΟΕΔ δραστηριοποιήθηκε στο σκέλος της διευκόλυνσης της ομαλής
διαδικασίας σύναψης συμβάσεων για το έργο ηλεκτρονικής δικαιοσύνης. Το σχέδιο
δράσης για την ηλεκτρονική δικαιοσύνη υποβλήθηκε σε δημόσια διαβούλευση στις
αρχές του έτους, τα δε παραδοτέα του έχουν αξιολογηθεί από δημοσιονομική άποψη, με
την στήριξη της ΟΔΕ. Αναμένεται πλέον η δημοσίευση της προκήρυξης για υποβολή
προσφορών. Η ΟΔΕ έχει επίσης προωθήσει τον διάλογο με όλους τους ενδιαφερόμενους
φορείς προκειμένου να τους βοηθήσει να διασφαλίσουν ότι όλες οι ανάγκες τους
αντιμετωπίζονται ικανοποιητικά, από τεχνική, καθώς και επιχειρησιακή άποψη. Αυτό
οδήγησε σε σειρά διαπιστώσεων και σε καλύτερη καταγραφή των αναγκών
εξοικονόμησης σημαντικών πόρων και πολύτιμου χρόνου κατά τη διάρκεια του σταδίου
υλοποίησης του έργου.
Η ΟΔΕ διενήργησε τον Φεβρουάριο έρευνα με δικαστικές ενώσεις και δικαστήρια
προκειμένου να αξιολογήσει τις ανάγκες ΤΠΕ και τη συμβατότητά τους με τα επικείμενα
έργα ηλεκτρονικής δικαιοσύνης. Έχουν εντοπισθεί περιπτώσεις στις οποίες χρειάζεται
υλισμικό ΤΠΕ, συνδεσιμότητα με άλλα δικαστήρια του υπουργείου Δικαιοσύνης ή
διαλειτουργικότητα με άλλους δημόσιους φορείς και επί του παρόντος αναζητείται η
σχετική λύση. Η σύνδεση των δικαστηρίων μέσω του υφιστάμενου κυβερνητικού ΤΠΕ
και του τηλεφωνικού δικτύου αποτελεί τρόπο εξοικονόμησης του κόστους, ώστε το έργο
των δικαστηρίων να καταστεί περισσότερο αποτελεσματικό. Προκειμένου το επικείμενο
σύστημα ηλεκτρονικής δικαιοσύνης να χρησιμοποιείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο,
τον Φεβρουάριο/Μάρτιο, ξεκίνησε ο διάλογος με τους οργανισμούς που διαθέτουν
στοιχεία τα οποία ενδιαφέρουν το υπουργείο Δικαιοσύνης, με στόχο την καταγραφή των
περισσότερων αναγκών που έχει το υπουργείο Δικαιοσύνης για πληροφορίες από άλλους
δημόσιους οργανισμούς. Αυτό είναι υπό εξέταση από τεχνική, υπηρεσιακή και νομική
άποψη.
9.5. Συλλογή στατιστικών στοιχείων στον τομέα της δικαιοσύνης
Οι ελληνικές αρχές είχαν αρχικά ζητήσει πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο άλλα
κράτη μέλη συλλέγουν στατιστικά στοιχεία με σκοπό τη στήριξη του πλέγματος δεικτών
λογοδοσίας και επιδόσεων για τα δικαστήρια. Η ΟΔΕ ανταποκρίθηκε σ’ αυτό το αίτημα
προβαίνοντας σε συλλογή των σχετικών πληροφοριών από διάφορα κράτη μέλη, τα
οποία διαβίβασε στο υπουργείο Δικαιοσύνης. Το υπουργείο Δικαιοσύνης επανεξέτασε
πρόσφατα το ζήτημα της συλλογής στατιστικών στοιχείων και ζήτησε τεχνική βοήθεια
για την ανάπτυξη συστήματος συλλογής και επεξεργασίας των στατιστικών στοιχείων
στον τομέα της δικαιοσύνης. Η ΟΔΕ διεξάγει επί του παρόντος διαβουλεύσεις με
διεθνείς οργανισμούς οι οποίοι θα μπορούσαν να προσφέρουν συγκεκριμένη τεχνική
βοήθεια. Οι διαβουλεύσεις αφορούν τη χρήση των κατάλληλων εργαλείων ΤΠ, τη
συλλογή και τη μεθοδολογία αξιολόγησης κ.λπ.. Το σχετικό μέρος του μνημονίου
υπόκειται επίσης σε αναθεώρηση και προσαρμογή αναφορικά με το σημείο αυτό.

===============
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish


5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.

7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"


Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ