Σελίδες

Σάββατο 5 Αυγούστου 2023

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΜΟΙΒΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΤΕΘΕΝΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΑ ΕΚΛΟΓΙΚΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023

 

     


     Η προκήρυξη των εκλογών και η περίοδος πριν και μετά τη διεξαγωγή τους, είναι γνωστό ότι συνεπάγονται επιπλέον εργασία για τα δικαστήρια της Πολιτικής / Ποινικής Δικαιοσύνης και δη του πρώτου βαθμού. Η παραλαβή των υποψηφιοτήτων, η ανακήρυξη των υποψηφίων και των συνδυασμών, η παραλαβή των σάκων κατά το βράδυ των εκλογών, η καταχώρηση των ψηφοδελτίων (όπως αυτά έχουν καταχωρηθεί στο «πασίγνωστο» αν όχι «διαβόητο» πρακτικό των εφορευτικών επιτροπών με το όνομα «Πρακτικό Νο 2»), ο έλεγχος των πρακτικών και των ψηφοδελτίων από τους υποψηφίους, η ανακήρυξη των εκλεγέντων, όλα αυτά περνούν μέσα από τα δικαστήρια της Πολιτικής / Ποινικής Δικαιοσύνης.
Και μπορεί στις εκλογές για την ανάδειξη των βουλευτών ή των ευρωβουλευτών, ένα μέρος των ανωτέρω εργασιών να ανήκει στην αρμοδιότητα του Αρείου Πάγου, όταν όμως πρόκειται για τις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης, όλο το βάρος πέφτει στους «ώμους» των Πρωτοδικείων. Ευνόητο είναι, λοιπόν, ότι ένας ικανός αριθμός δικαστών απασχολείται σε εκλογικά συνεργεία πριν και μετά τις εκλογές και για το λόγο αυτό διαχρονικά προβλέπεται η καταβολή αμοιβής στους συμμετέχοντες σε αυτά. Κάτι ανάλογο θα συμβεί και στις προσεχείς εκλογές για την ανάδειξη των αιρετών της τοπικής αυτοδιοίκησης που θα διεξαχθούν τον Οκτώβριο του 2023. Η ιδιαιτερότητα, όμως, που υπάρχει σε αυτές τις εκλογές είναι πως ένα τμήμα της προετοιμασίας των εκλογών και δη η παραλαβή των υποψηφιοτήτων και η ανακήρυξη των υποψηφίων συνδυασμών και υποψηφίων, θα λάβει χώρα πριν τις 16 Σεπτεμβρίου 2023, δηλαδή εντός του τελευταίου τμήματος διακοπών και πριν την έναρξη του νέου δικαστικού έτους και την υλοποίηση των μεταθέσεων που αποφασίσθηκαν από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης Μαΐου – Ιουνίου 2023. Το πρόβλημα που δημιουργείται είναι το ακόλουθο: Όσοι δικαστικοί μετατίθενται και συμμετάσχουν σε εκλογικά συνεργεία, από που θα λάβουν την εκλογική αποζημίωση και τι ύψος θα έχει αυτή; Οι «βαριάντες» (συγχωρήστε μου τον σκακιστικό όρο) που υπάρχουν είναι οι ακόλουθες:



α) ο δικαστικός να μετάσχει και στα δύο εκλογικά συνεργεία.

β) ο δικαστικός να μετάσχει μόνον στο εκλογικό συνεργείο του δικαστηρίου από το οποίο αναχωρεί.

γ) ο δικαστικός να μετάσχει μόνον στο εκλογικό συνεργείο του δικαστηρίου στο οποίο μετατίθεται.

Στην περίπτωση (α) το πιο λογικό (και λιγότερο περίπλοκο) είναι η αμοιβή να καταβληθεί από το δικαστήριο στο οποίο μετατίθεται ο δικαστής, αφού πρώτα προσκομίσει βεβαίωση ότι δεν έλαβε αμοιβή από το δικαστήριο αναχώρησής του. Όμως, η υφιστάμενη νομοθεσία και οι Υ.Α. δεν προβλέπουν κάτι τέτοιο. Οπότε, ελλείπουσας σχετικής ρύθμισης, ο δικαστικός μπορεί νομίμως (αν και αντιδεοντολογικά, επιτρέψτε μου να πω) να ζητήσει να αμειφθεί και από τα δύο δικαστήρια. Επομένως, είναι αναγκαίο στην Υ.Α. που θα προβλέπει την καταβολή της εκλογικής αποζημίωσης, να υπάρξει σχετική διάταξη που θα επιλύει το ανωτέρω πρόβλημα.

Στην περίπτωση (γ) ο δικαστικός προφανώς και θα λάβει αμοιβή από το δικαστήριο του τόπου στο οποίο μετατίθεται.

Η πιο περίπλοκη περίπτωση είναι η (β) και τούτο διότι ο δικαστικός δεν μπορεί να λάβει αποζημίωση από το δικαστήριο στο οποίο παρείχε την εργασία του, αφού πλέον δεν υπηρετεί σε αυτό, αλλά ούτε και από το δικαστήριο στο οποίο μετατίθεται, αφού δεν παρέχει εργασία σε αυτό. Θεωρώ ότι και εδώ απαιτείται νομοθετική παρέμβαση, σύμφωνα με την οποία στην περίπτωση αυτή θα καταβάλλεται το 1/3 ή το 1/2 της αμοιβής από το δικαστήριο αναχώρησης, ενώ τα υπόλοιπα 2/3 ή 1/2 θα διανέμονται μεταξύ των δικαστών που θα υπηρετούν κατά το νέο δικαστικό έτος και θα λάβουν μέρος στα εκλογικά συνεργεία μετά τις εκλογές.

      Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι είναι αναγκαίο το Υπουργείο Δικαιοσύνης με την Υ.Α. που θα εκδώσει για την εκλογική αποζημίωση των δικαστικών οι οποίοι θα λάβουν μέρος στα εκλογικά συνεργεία, να λάβει υπόψη του τους ανωτέρω προβληματισμούς και να μην αφήσει την «καυτή πατάτα» στα χέρια των κατά τόπους προϊσταμένων των δικαστηρίων ή εισαγγελιών, καθώς μεταξύ άλλων εμφιλοχωρεί ο κίνδυνος διαφορετικής αντιμετώπισης του προβλήματος από τον κάθε σχηματισμό (αναλόγως της λύσης που θα επιλέξει ο κάθε προϊστάμενος) αντί μιας ενιαίας επίλυσης του προβλήματος.



Ιωάννης Χήνος



Πρόεδρος Πρωτοδικών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish


5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.

7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"


Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ