Σελίδες

Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2023

Έκθεση για τις επιδόσεις του προϋπολογισμού της ΕΕ: Η Επιτροπή περισσότερο αισιόδοξη από το ΕΕΣ

 
  • Κατά την παρουσίαση των επιτευγμάτων του προϋπολογισμού της ΕΕ, η θεώρηση της Επιτροπής ήταν θετικότερη από εκείνη του ΕΕΣ
  • Η Επιτροπή εφαρμόζει άρτιες διαδικασίες για την αναφορά στοιχείων για τις επιδόσεις, υπάρχει όμως περιθώριο βελτίωσης της ποιότητας των δεδομένων
  
 

Σύμφωνα με την επισκόπηση που δημοσίευσε σήμερα το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι μάλλον περισσότερο αισιόδοξη από το ίδιο όσον αφορά τα επιτεύγματα του προϋπολογισμού της ΕΕ. Ο θεματοφύλακας των οικονομικών της ΕΕ επισημαίνει ότι η Επιτροπή δεν συμμερίζεται τα συμπεράσματά του σε σχέση με τη διαχείριση του προϋπολογισμού σε συγκεκριμένους τομείς δαπανών της ΕΕ, όπως ο τομέας της συνοχής (ο σημαντικότερος τομέας δαπανών της ΕΕ) και το ταμείο ανάκαμψης από την COVID-19 (το μεγαλύτερο ταμείο της ΕΕ), όπου οι ελεγκτές διαπιστώνουν μεγαλύτερο αριθμό σφαλμάτων.

Η δέσμη δημοσιονομικών εκθέσεων της Επιτροπής περιλαμβάνει την ετήσια έκθεσή της για τη διαχείριση και τις επιδόσεις (ΕΕΔΕ), διά της οποίας το Σώμα των Επιτρόπων, μεταξύ άλλων, αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη για τη διαχείριση του προϋπολογισμού της ΕΕ. Αυτή η υψηλού επιπέδου έκθεση επιδόσεων, στην οποία περιγράφονται η διαχείριση και οι επιδόσεις του προϋπολογισμού των ενωσιακών προγραμμάτων και πολιτικών, είναι ιδιαίτερα σημαντική για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ. Ενώπιον των δύο αυτών θεσμικών οργάνων είναι υπόλογη η Επιτροπή για την εκτέλεση του προϋπολογισμού της ΕΕ, στο πλαίσιο της ετήσιας διαδικασίας χορήγησης απαλλαγής, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.

«Ο προϋπολογισμός της ΕΕ αποτελεί βασικό μέσο για την επίτευξη των επιδιώξεών της και τα εποπτικά όργανά της πρέπει να έχουν πρόσβαση σε αξιόπιστες πληροφορίες», δήλωσε ο Jorg Kristijan Petrovič, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για την επισκόπηση. «Οι διαδικασίες που εφαρμόζει η Επιτροπή για την κατάρτιση των εκθέσεων υψηλού επιπέδου παραμένουν συνολικά άρτιες. Διαπιστώνουμε, όμως, ότι εξακολουθούν να υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της ποιότητας των δεδομένων για τις επιδόσεις, ενώ οι εκθέσεις της σχετικά με τις επιδόσεις του προϋπολογισμού συχνά παρουσιάζουν μια εικόνα θετικότερη από εκείνη που έχει αποκομίσει το ΕΕΣ.»

Το ΕΕΣ επισημαίνει ότι σε περισσότερο από το ένα τρίτο των θεματικών εκθέσεων ελέγχου επιδόσεων που δημοσίευσε το 2022 κάλεσε την Επιτροπή να βελτιώσει τις πτυχές της συλλογής δεδομένων, της παρακολούθησης και της αναφοράς στοιχείων σχετικά με τις επιδόσεις. Όσον αφορά τις (ύψους 196 δισεκατομμυρίων ευρώ) δαπάνες από τον προϋπολογισμό της ΕΕ το 2022, τον Οκτώβριο του 2023 το ΕΕΣ ανέφερε στην ετήσια έκθεσή του σημαντικά μεγαλύτερο ποσοστό σφάλματος στις πληρωμές σε σύγκριση με την Επιτροπή (4,2 % έναντι 1,9 %). Η μεγαλύτερη απόκλιση εντοπίζεται στις δαπάνες του τομέα της συνοχής, οι οποίες ανήλθαν συνολικά σε 79 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 40 % του προϋπολογισμού της ΕΕ. Το ΕΕΣ ανέφερε ποσοστό σφάλματος 6,4 %, ενώ η μέγιστη εκτίμηση της Επιτροπής ήταν μόλις 2,6 %. Επιπλέον, όσον αφορά τον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), το ύψους 723 δισεκατομμυρίων ευρώ ταμείο της ΕΕ για την ανάκαμψη από την πανδημία, το ΕΕΣ διαπίστωσε διάφορα προβλήματα σε σχέση με ορισμένα ορόσημα και τιμές-στόχο που χρησιμοποιούνται για την παρακολούθησή του, ενώ η Επιτροπή ανέφερε ότι, σε σχέση με τις πληρωμές που πραγματοποιήθηκαν το 2022, όλα είχαν εκπληρωθεί ικανοποιητικά. Ακόμη, το ΕΕΣ κατέληξε πέρσι στο συμπέρασμα ότι η Επιτροπή είχε υπερεκτιμήσει κατά 9 δισεκατομμύρια ευρώ τη συμβολή της κοινής γεωργικής πολιτικής (ΚΓΠ) στις δαπάνες για το κλίμα. Η διαπίστωση αυτή παραμένει επίκαιρη για την υπό εξέταση ΕΕΔΕ, δεδομένου ότι η επικαιροποιημένη μεθοδολογία παρακολούθησης για τη νέα ΚΓΠ άρχισε να εφαρμόζεται το 2023.

Το ΕΕΣ δεν εντόπισε άλλες ασυνέπειες κατά την ανάλυση των κύριων οικονομικών ισχυρισμών που περιέχονται στην έκθεση της Επιτροπής. Εντούτοις, μολονότι η έκθεση αναφέρεται στην κατακόρυφη άνοδο των επιτοκίων και του πληθωρισμού και στις πιέσεις που δέχθηκε, ως αποτέλεσμα, ο προϋπολογισμός της ΕΕ (παράγοντες τους οποίους επισήμανε και το ΕΕΣ στην ετήσια έκθεσή του για τον προϋπολογισμό της ΕΕ για το 2022), δεν περιέχει καμία αναφορά στις εκκρεμείς αναλήψεις υποχρεώσεων από τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, αυτές άγγιξαν το πρωτοφανές ποσό των 453 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ο θεματοφύλακας του προϋπολογισμού της ΕΕ αναγνωρίζει πάντως ότι η Επιτροπή λαμβάνει υπόψη τις εκκρεμείς αναλήψεις υποχρεώσεων στις μακροπρόθεσμες προβλέψεις της.

Γενικές πληροφορίες

Το ΕΕΣ ανέλυσε τον τρόπο κατάρτισης της ΕΕΔΕ της Επιτροπής για το 2022, καλύπτοντας, μεταξύ άλλων, τους σχετικούς ελέγχους, και τον τρόπο παρουσίασης στοιχείων σχετικά με ζητήματα που άπτονται των επιδόσεων. Επικεντρώθηκε στον τόμο Ι της ΕΕΔΕ, όπου παρουσιάζονται τα βασικά στοιχεία και επιτεύγματα σχετικά με τη διαχείριση και την προστασία του προϋπολογισμού της ΕΕ, καθώς και στοιχεία σχετικά με τη χρηματοδότηση της ΕΕ προς την Ουκρανία, τον ΜΑΑ και τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση.

Η επισκόπηση 6/2023, με τίτλο «Η ετήσια έκθεση της Επιτροπής για τη διαχείριση και τις επιδόσεις του προϋπολογισμού της ΕΕ για το 2022», είναι διαθέσιμη στον ιστότοπο του ΕΕΣ. Η δημοσίευση αυτή δεν αποτελεί έκθεση ελέγχου, αλλά επισκόπηση βασισμένη σε προηγούμενες ελεγκτικές εργασίες του ΕΕΣ στον συγκεκριμένο τομέα. Για την κατάρτισή της αξιοποιήθηκαν επίσης δημοσίως διαθέσιμες πληροφορίες και υλικό που συλλέχθηκε ειδικά για αυτό τον σκοπό. Η επισκόπηση συμπληρώνει τη δημοσιευθείσα στις 5 Οκτωβρίου 2023 ετήσια έκθεση του ΕΕΣ σχετικά με τον προϋπολογισμό της ΕΕ για το 2022.

https://www.eca.europa.eu/el/news/NEWS-RV-2023-06

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish


5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.

7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"


Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ