Το ΔΣ του ΔΣΑ υιοθέτησε κατά πλειοψηφία το κάτωθι Ψήφισμα σχετικά με την τοποθέτηση της Διοικητικής Ολομέλειας του Αρείου Πάγου επί του Ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη θεσμική ολίσθηση του Κράτους Δικαίου στην Ελλάδα:
Η δικαστική ανεξαρτησία δεν αποτελεί δικαστικό προνόμιο, αλλά εγγύηση υπέρ των πολιτών και πυλώνα του Κράτους Δικαίου.
Η συνταγματική πρόβλεψη του διορισμού της ηγεσίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας από την εκάστοτε εκτελεστική εξουσία δημιουργεί εύλογους δικαιοπολιτικούς προβληματισμούς, καθώς δίνει την αίσθηση δημιουργίας σχέσης εξάρτησης ανάμεσα στις δύο εξουσίες και έτσι δημιουργεί σκιές στην εντύπωση της κοινωνίας για την πραγματική ισχύ της δικαστικής ανεξαρτησίας.
Περαιτέρω, σύμφωνα με την πάγια θέση του δικηγορικού σώματος, η αδικαιολόγητη σύμφυση εκτελεστικής και δικαστικής εξουσίας μέσω του πρόσφατα εκδηλωθέντος φαινομένου αθρόας τοποθέτησης σε υψηλά αμειβόμενες θέσεις του Δημόσιου χώρου και των Ανεξάρτητων Αρχών αφυπηρετούντων ανωτάτων δικαστικών λειτουργών και μάλιστα αμέσως μετά την αφυπηρέτησή τους, υπονομεύει de facto και απροκάλυπτα τη δικαστική ανεξαρτησία. Κατ’ αρχάς, οι δικαστικές αποφάσεις μπορούν και πρέπει να κρίνονται ως προς την επάρκεια και την τεκμηρίωσή τους.
Εξίσου θεμιτή είναι και η κριτική, πολλώ δε μάλλον όταν εκφράζεται από θεσμικά όργανα, που εστιάζει στο οργανωτικό πλαίσιο και στους συστημικούς όρους απονομής της Δικαιοσύνης (αναγκαία επιτάχυνση, οργανωτικός εξορθολογισμός, διασφάλιση των απαραίτητων ανθρώπινων και υλικών πόρων κοκ), σύμφωνα και με την πάγια νομολογία του ΕΔΔΑ (βλ. απόφ. Tavares de Almeida Fernandes and Almeida Fernandes κατά Πορτογαλίας, 29-5-2017, σκ. 63). Στο πλαίσιο του συστήματος θεσμικών ελέγχων και εξισορροπήσεων σε ενωσιακό επίπεδο (άρθρα 2 & 7 ΣυνθΕΕ) το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει όχι μόνον δικαίωμα θεσμικής κριτικής εντός των ορίων που εκτέθηκαν ανωτέρω, αλλά και ειδική αρμοδιότητα για τη λειτουργία του Κράτους Δικαίου και την ορθή και ταχεία απονομή της Δικαιοσύνης στα κράτη μέλη, υπό τον αυτονόητο όρο ότι δεν θίγεται η δικαστική ανεξαρτησία, με υποδείξεις και παρεμβάσεις επί της ουσίας των υποθέσεων που έχουν αχθεί και εκκρεμούν ενώπιον της Δικαιοσύνης.
Το Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 7ης Φεβρουαρίου 2024 σχετικά με το Κράτος Δικαίου και την ελευθερία των μέσων μαζικής ενημέρωσης στην Ελλάδα εστιάζει ιδίως σε θεσμικές αδυναμίες της Ελληνικής Δικαιοσύνης (καθυστερήσεις, θεσμική εξάρτηση από την Κυβέρνηση, λόγω της επιλογής της ηγεσίας από αυτήν κλπ), ενώ, όπου γίνεται μνεία συγκεκριμένων υποθέσεων, η κριτική εντοπίζεται σε αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και στην στασιμότητα των δικαστικών ερευνών, που συντείνουν στη διολίσθηση του Κράτους Δικαίου.
Εντύπωση προκαλεί δε, ο πρωτοφανής τρόπος αντίδρασης της Διοικητικής Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, η οποία εξέδωσε απόφαση, για να «απαντήσει» στο Ψήφισμα του Ε.Κ., προβαίνοντας σε εξαιρετικά διευρυμένη ερμηνεία των αρμοδιοτήτων της και επιδεικνύοντας έναν παράδοξο και επιλεκτικό δικαστικό ακτιβισμό.
Μάλιστα, το Ανώτατο Ακυρωτικό Πολιτικό Δικαστήριο έσπευσε να εκδώσει σχετικό Δελτίο Τύπου πριν καν την δημοσίευση του σκεπτικού της απόφασης, την ώρα που τέτοια σπουδή ουδέποτε έχει επιδείξει μέχρι σήμερα το Ανώτατο Δικαστήριο σε ζητήματα που πράγματι ανήκουν στην δικαιοδοτική αρμοδιότητά του εξαιρουμένης της πολύκροτης πρόσφατης υπόθεσης των Τραπεζών / Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων.
Το δικηγορικό σώμα θα ανέμενε από την ηγεσία της Ελληνικής Δικαιοσύνης να επιδείξει τα αναγκαία θεσμικά αντανακλαστικά για την υπέρβαση των αδυναμιών, όπου αυτές πράγματι εντοπίζονται, και να λάβει επιβεβλημένα μέτρα ώστε η ορθή και ταχεία απονομή της Δικαιοσύνης να μην μένει γράμμα κενό και να μην αποφλοιώνεται το δικαίωμα δικαστικής προστασίας των πολιτών.
Το Κράτος Δικαίου δεν υπηρετείται με αξιωματικού τύπου διακηρύξεις ότι αυτό δεν πάσχει. Υπηρετείται με διαρκή εγρήγορση και ανάληψη πρωτοβουλιών για την υπέρβαση των παθογενειών, όπου και αν εντοπίζονται και όχι με επικοινωνιακού τύπου κινήσεις, που προφανώς φιλοδοξούν να μείνει η Δικαιοσύνη στο απυρόβλητο έναντι πάσης κριτικής.
Ο Δ.Σ.Α. πιστός στο θεσμικό του ρόλο επαναλαμβάνει την ακλόνητη τοποθέτησή του ότι θα συμβάλλει με κάθε πρόσφορο τρόπο, ασκώντας θεμιτή κριτική και αναλαμβάνοντας όποτε απαιτείται ενεργό δράση, για την διασφάλιση και προαγωγή του Κράτους Δικαίου, των δημοκρατικών ελευθεριών και ατομικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα.
Υπέρ ψήφισαν: ο Πρόεδρος κ. Δημήτριος Βερβεσός, ο Αντιπρόεδρος κ. Αλέξανδρος Μαντζούτσος, ο Αντιπρόεδρος κ. Ανδρέας Κουτσόλαμπρος, ο Γεν. Γραμματέας κ. Χρήστος Κακλαμάνης, ο Ταμίας κ. Κωνσταντίνος Καρέτσος, και οι Σύμβουλοι κ.κ. Ιωάννης Αβαρκιώτης, Ευστάθιος Αναλυτής, Ευάγγελος Αυγουλάς, Γεώργιος Βλάχος, Φώτιος Γιαννούλας, Μαρινέττα Γούναρη, Άννα Ζουρνατζή, Μιχαήλ Καλαντζόπουλος, Θωμάς Καμενόπουλος, Ευγενία Κουνιάκη, Δημήτριος Λυρίτσης, Θεόδωρος Μαντάς, Χρυσούλα Μαρινάκη, Χριστίνα Τσαγκλή.
Παρών δήλωσαν: οι Σύμβουλοι κ.κ. Δημήτριος Αναστασόπουλος, Σωτήρης Διαμαντόπουλος, Στυλιανός Λεριός, Ζώης Σταυρόπουλος και ο Σύμβουλος κ. Αντώνης Αντανασιώτης, ο οποίος κατέθεσε αντιπαραθετική πρόταση, η οποία και επισυνάπτεται.
Απών: Ιωάννης Κάπος
Αιτιολόγηση ψήφου του Αντώνη Αντανασιώτη
εκλεγμένου με την Αγωνιστική Συσπείρωση Δικηγόρων
για το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου και την απόφαση του Αρείου Πάγου
............................
Το κοινό ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου (Σοσιαλδημοκρατών, Φιλελεύθερων, Πράσινων και “Αριστεράς”) επισημαίνει αποσπασματικά, ορισμένες μόνο πλευρές της αντιλαϊκής πολιτικής της ΝΔ στη χώρα μας, επικαλούμενο το λεγόμενο “κράτος δικαίου”. Βέβαια, αυτές οι επισημάνσεις γίνονται από τη σκοπιά των δήθεν “αξιών” της ΕΕ που εξυπηρετούν τους επιχειρηματικούς ομίλους. οι οποίες θεωρεί ότι παραβιάζονται, αθωώνοντας παράλληλα το αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο της ΕΕ. Στην πραγματικότητα, όλα τα ζητήματα που θίγει, είναι αποτελέσματα και της πολιτικής της ΕΕ, που υλοποιεί η κυβέρνηση της ΝΔ, με την οποία συμφωνούν και έχουν ψηφίσει και ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ. Για παράδειγμα: Tο φρικτό κυβερνητικό-κρατικό έγκλημα στα Τέμπη αποτελεί συνέπεια και της εφαρμογής της πολιτικής της ΕΕ για την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων, στο βωμό του κέρδους των επιχειρηματικών ομίλων. Oι υποκλοπές, του κανονισμού της ΕΕ που επιτρέπει την εξαγωγή και εμπορία κατασκοπευτικού λογισμικού. Tο άλλο αποτρόπαιο έγκλημα του ναυαγίου της Πύλου, της αντιμεταναστευτικής - αντιπροσφυγικής νομοθεσίας της ΕΕ, που έχει μετατρέψει τη Μεσόγειο σε ένα μεγάλο υγρό τάφο για χιλιάδες μετανάστες-πρόσφυγες. Αντίστοιχα, οι παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη για τη συγκάλυψη μεγάλων εγκλημάτων (όπως αυτό των Τεμπών), της πολιτικής της ΕΕ για την προώθηση αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων ώστε αυτή να γίνει ακόμη πιο φιλική, γρήγορη και αποτελεσματική για τους επιχειρηματικούς ομίλους και τα μεγάλα συμφέροντα και παράλληλα πιο εχθρική, ακριβή και απρόσιτη για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα. Ακριβώς γι’ αυτό οι συστάσεις του ψηφίσματος κινούνται στην κατεύθυνση της περαιτέρω θωράκισης της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ και των μηχανισμών της, με τρόπο που να απορροφούν τους κραδασμούς της λαϊκής δυσαρέσκειας. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι σε αυτό δεν αναφέρεται και δεν καυτηριάζεται, για παράδειγμα, η άγρια καταστολή της κυβέρνησης εναντίον των φοιτητών που αγωνίζονται για την υπεράσπιση των πτυχίων τους, κατά της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, την ίδια στιγμή που παραβιάζεται κατάφωρα το ελληνικό Σύνταγμα, το οποίο στο άρθρο 16 κατοχυρώνει τον αποκλειστικά δημόσιο χαρακτήρα τους.
Από την άλλη, είναι τουλάχιστον οξύμωρο, οι υπερασπιστές της πολιτικής και των θεσμών της ΕΕ, όλοι αυτοί που πίνουν νερό στο όνομά τους, να διαμαρτύρονται και να διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους, θεωρώντας επέμβαση στα εσωτερικά της χώρας και της ελληνικής Δικαιοσύνης, τις συστάσεις του συγκεκριμένου ψηφίσματος.
Για τους παραπάνω λόγους τοποθετούμαστε με ΠΑΡΩΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish
5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"
Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ