Της Φωτεινης Καλλιρη
Χαίνουσα πληγή είναι οι βραδείς ρυθμοί στην απονομή δικαίου, που εκτός από την ταλαιπωρία των διαδίκων και το χάσιμο αναρίθμητων εργατοωρών επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό με υψηλά πρόστιμα εκατομμυρίων ευρώ, με τα οποία «τιμωρεί» τη χώρα μας το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την αδράνεια που επιδεικνύει στη δικαστική επίλυση χιλιάδων υποθέσεων.
Μόνο για 24 υποθέσεις μέσα στους τελευταίους μήνες, το ελληνικό Δημόσιο καλείται να αποζημιώσει τους προσφεύγοντες με περισσότερα από 2.300.000 ευρώ, καταβάλλοντας επιπλέον και σημαντικά ποσά για τα δικαστικά τους έξοδα! Σε μια μάλιστα ποινική υπόθεση, με 25 διαδίκους, ορισμένοι εκ των οποίων μάλιστα απεβίωσαν, και μετά 20 έτη που πέρασαν χωρίς να εκδοθεί απόφαση, το Δημόσιο καλείται να καταβάλει αποζημιώσεις που φθάνουν τα 633.600 ευρώ.
Τα στοιχεία για τη χώρα μας είναι αποκαρδιωτικά. Κατέχει το αρνητικό ρεκόρ να βρίσκεται στις τέσσερις πρώτες χώρες, μεταξύ των 47 κρατών-μελών του Συμβουλίου της Ευρώπης, που συστηματικά παραβιάζουν τον εύλογο χρόνο στην απονομή της Δικαιοσύνης. Εφιαλτική είναι η εικόνα για την Ιταλία, που πρωταγωνιστεί με 1.139 καταδίκες, την Τουρκία που μετρά 440 καταδικαστικές αποφάσεις και την Πολωνία με 397. Το 2011 οι καταδίκες για τη χώρα μας θα έχουν ξεπεράσει τις 360! Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μας καταδίκασε για καθυστέρηση ακόμη και στο στάδιο της προδικασίας. Χαρακτηριστική είναι η χρηματική αποζημίωση 6.500 ευρώ που επιδικάστηκε σε κατηγορούμενο και ήδη κρατούμενο για άλλες υποθέσεις, γιατί εδώ και 13 χρόνια δεν έχει ακόμη δικαστεί για υπόθεση που τον φέρει ως ηθικό αυτουργό σε πρόκληση ναυαγίου!
Για 23 υποθέσεις το 2010, το ελληνικό Δημόσιο κατέβαλε πάνω από 600.000 ευρώ ως αποζημίωση, ενώ το πρόστιμο για τις καθυστερήσεις έχει εξακοντιστεί σε μερικά εκατομμύρια ευρώ (κατ’ εκτίμηση, πάνω από 3 εκατ.) για περίπου 355 καταδίκες.
Περιμένουν έως 25 χρόνια
Οι διάδικοι, είτε ενάγοντες είτε εναγόμενοι, φθάνουν μέχρι το Στρασβούργο περιγράφοντας τη δικαστική τους περιπέτεια. Για πολλά χρόνια οι υποθέσεις τους έμεναν ακινητοποιημένες στα γρανάζια της ελληνικής δικαιοσύνης. Ορισμένοι μάλιστα παιδεύονται για περισσότερα από 25 χρόνια στα ελληνικά δικαστήρια για να δικαιωθούν τελικά από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Αλλοι πάλι δεν βρίσκουν το δίκιο τους, αφού έχουν αποβιώσει, καθώς η υπόθεσή τους έχει χάσει τον... δρόμο για τις δικαστικές αίθουσες.
Οι εκάστοτε υπουργοί Δικαιοσύνης τα τελευταία 20 χρόνια επιχειρούν να λύσουν τον γόρδιο δεσμό και προσπαθούν νομοθετικά να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ταχύτερης απονομής της, αλλά δυστυχώς το μόνο που καταφέρνουν είναι να μεγαλώνει το «κουβάρι» στα χέρια τους.
Σήμερα, εάν απολυθεί ένας εργαζόμενος παράνομα στην Αθήνα, η δίκη του θα γίνει περί τις αρχές του 2015 και δεν θα επανέλθει στην εργασία του πριν από το 2018. Αν ο δήμος ή πολεοδομία επιβάλλουν παράνομο πρόστιμο σε έναν πολίτη, η διοικητική αντιδικία δεν πρόκειται να τελειώσει εντός της τρέχουσας δεκαετίας. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Α.Μ., η οποία απολύθηκε από τη θέση της ταμία από τον Ιππόδρομο και στην προσπάθειά της να ακυρώσει την απόλυσή της, ξεκίνησε έναν δικαστικό Γολγοθά ο οποίος θα κρατήσει τουλάχιστον 10 χρόνια.
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του έχει εκδώσει 4.469 καταδικαστικές αποφάσεις με άξονα τη διαπίστωση ότι η ελληνική κυβέρνηση παραβίασε το άρθρο 6 παρ. 1 της ΕΣΔΑ που επιβάλλει, μεταξύ άλλων, να επιλύονται οι διαφορές μέσα σε λογική προθεσμία (σε γενικές γραμμές γίνεται δεκτό ότι μία υπόθεση δεν πρέπει να ξεπερνά την 6ετία για την οριστική επίλυσή της).
Καταδικαστήκαμε 4.469 φορές
Σε πολλά εκατομμύρια ανέρχονται τα χρήματα που έχει καταβάλει η χώρα μας στην Ε.Ε. για πρόστιμα όσον αφορά την απονομή δικαιοσύνης. Μπορεί κανείς να φανταστεί το μέγεθος του συνολικού ποσού, αν σκεφθεί τον αριθμό των καταδικαστικών αποφάσεων (4.469 από ιδρύσεως του δικαστηρίου) και το μέσο ύψος του προστίμου. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επιδικάζει πρόστιμα που κυμαίνονται από 3.000 έως 30.000, ανάλογα με την περίπτωση. Δηλαδή ο μέσος όρος κυμαίνεται στις 16.500 ευρώ...
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση συνολικά 159 ιατρών που προσέφυγαν στο Στρασβούργο διαμαρτυρόμενοι επειδή τα ελληνικά δικαστήρια εσφαλμένα απέρριψαν τις αξιώσεις τους για υπερωριακά επιδόματα (αναλογούν στο 1/65 επί του βασικού τους μισθού).
Ταυτόχρονα προσέφυγαν κατά του Δημοσίου για τη βραδύτητα στη δικαστική επίλυση των υποθέσεών τους, αφού αγωγές που είχαν κατατεθεί το 1998 τελεσιδίκησαν, 12 χρόνια μετά, το 2010.
Η καθυστέρηση αυτή στοίχισε στο Δημόσιο αποζημίωση που ξεπέρασε τα 2 εκατ. ευρώ, καθώς καταδικάστηκε να πληρώσει σε κάθε ιατρό τουλάχιστον 18.000 ευρώ συν τα δικαστικά έξοδα.
============
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
το συνολο σχεδον των καθυστερησεων αφορουν αποφασεις διοικητικων δικαστηριων, μια μικρη μεριδα αποφασεις ποινικων δικαστηριων, και καμμια καθυστερηση αποφαση πολιτικη δικαστηριου...
ΑπάντησηΔιαγραφήτι κανει το κρατος??
συντομευει τις προθεσμιες εκδοσης αποφασεων απ' τα πολιτικα δικαστηρια!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Σαν δικηγόρος βλέπω καθημερινά τη δικαιοσύνη να αργεί δραματικά- αλήθεια, σε πόσες δίκες δεν έχουν πεθάνει οι διάδικοι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι σαν τη δημόσια υγεία, που χρησιμοποιεί τη μέθοδο της αυτοίασης: πας για εξετάσεις και μέχρι να έρθει η σειρά σου ή έχεις πεθάνει ή έχεις γίνει καλά.
Σίγουρα υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Για να αντιμετωπιστεί όμως, πρέπει να εντοπιστούν οι αιτίες του, που είναι πολλές, τουλάχιστο όσον αφορά στην πολιτική δικαιοσύνη με την οποία έχω τη μεγαλύτερη επαφή (αν και στα ποινικά και διοικητικά απ' ό,τι ακούω η κατάσταση δεν είναι καλύτερη).
Δικομανείς πολίτες, που προσφεύγουν στα δικαστήρια για ψύλλου πήδημα,
δικομανείς δικηγόροι (κάτι που ξεπερνάει απλά το "θέλω να κάνω τη δουλειά μου/να ζήσω από τη δουλειά μου) που αν και βλέπουν δυνατότητα συμβιβασμού σπρώχνουν τους πελάτες στο δικαστήριο για να βγάλουν χρήματα.
Μεγάλος φόρτος στα δικαστήρια που προέρχεται και από τα δυο προαναφερθέντα, ελλιπές προσωπικό, απαρχαιωμένες υποδομές.
Όπως επίσης και η άρνηση μερικών εκ των εμπλεκομένων στη διαδικασία να κάνουν τη δουλειά τους συνειδητά. Αντιλαμβάνομαι το φόρτο εργασίας και τις μειώσεις των μισθών (όχι ότι οι συνθήκες για έναν νέο δικηγόρο είναι καλύτερες...) αλλά δεν αντιλαμβάνομαι πχ γιατί γραμματέας στο ποινικό μόλις πάει 3 αφήνει κάτω το στυλό και δε δέχεται να δώσει αναβολές, διαδικασία δέκα λεπτών.
Τα παραπάνω βέβαια είναι πράγματα που όλοι τα ξέρουμε.
Η βασική παθογένεια στην απονομή της δικαιοσύνης είμαστε όλοι εμείς...
Και αν δεν το καταλάβουμε αυτό, θα συνεχίσουμε να πληρώνουμε πρόστιμα και να γίνεται η καθημερινότητά μας δύσκολη.
Ελπίζω να μην καταχράστηκα τη φιλοξενία σας.
Εγώ ένα κατάλαβα:
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσπαθούμε πάλι να εξαλείψουμε τα χρόνια προβλήματα της ανεπάρκειας του θεσμού της δικαιοσύνης στίβοντας και πρεσσάροντας μόνον τους δικαστές που τώρα τους βάζουμε και το μαχαίρι στο λαιμό για αποφάσεις αυθημερόν ή εντός 48 ωρών ή το πολύ 20 ημερών!!
έλεοςςς!! που απευθύνονται;;
Και δεν μιλάμε για τις πράγματι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις "συναδέλφων" επί διετία και βάλε που μια χαρά επιβιώνουν στον κλάδο με καμία ή με ελάχιστες συνέπειες!
Μιλάμε για την πλειοψηφία των δικαστών που στήβεται και απαρνιέται την προσωπική και οικογενειακή της ζωή, για να μπορέσει να δημοσιεύσει εγκαίρως και σε εύλογο χρόνο έστω και των 8 μηνών πολλές φορές δίκαιες αποφάσεις σε σοβαρές υποθέσεις!
Επίσης για τα μονομελή Εφετεία Κακουργημάτων νομίζω ότι ευτελίζουν πλέον το θεσμό της δικαιοσύνης υπέρ των εγκληματιών άνευ προηγουμένου. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η αύξηση των ποσών που χαρακτηρίζουν μία πράξη ως κακούργημα.
Χαίρε βάθος εγκλήματος αμέτρητον!!
Θα ήθελα απλά να παρατηρήσω προς τον Ανώνυμο 10.12.2011 5.36 μμ πως το θέμα δεν είναι ποια δικαστήρια καθυστερούν αλλά το φαινόμενο της καθυστέρησης. Είναι αν μη τι άλλο παιδικό να ασχολείται κανείς με το αν τα εξαγγελθέντα μέτρα αφορούν μόνο τους πολιτικούς, τους διοικητικούς ή/και τους εισαγγελείς, ποιοι είναι οι πιο καλοί και ποιοι είναι οι πιο κακοί. Το λέω γιατί, δυστυχώς, παρόμοιου περιεχομένου σχόλιο του ιδίου - πιθανολογώ - αναγνώστη αναρτήθηκε και στις 8 Δεκεμβρίου 2011 9:37 μ.μ. στο θέμα «Για τη Δίκαιη Δίκη και την αντιμετώπιση φαινομένων Αρνησιδικίας». Ας ενημερωθεί ο συνάδελφος ότι σε επαρχιακά διοικητικά πρωτοδικεία γίνεται διπλάσια - για να μην πω τριπλάσια - χρέωση από την προβλεπόμενη. Ας σοβαρευτούμε επιτέλους και ας ασχοληθούμε με τα σοβαρά θέματα. Δεν θα μπω σε αντιπαράθεση και δεν θα ασχοληθώ με το ποιος δουλεύει και ποιος όχι, ο καθένας έχει κάνει την επιλογή του και ας πορευθεί με αυτήν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα συμφωνήσω σε πολλά με την συννεφούλα, καταθέτοντας την προσωπική μου εμπειρία και υπογραμμίζοντας ότι κατά την ταπεινή μου γνώμη η αιτία της καθυστέρησης αντοπίζεται κυρίως στην ελλιπή οργάνωση και το απαρχαιωμένο σύστημα (έλλειψη μηχανοργανωσης κλπ) και στη δικομανία των πολιτών -δικηγόρων που ευνοείται πλήρως από το δικονομικό μας σύστημα και λιγότερο στην αρνησιδικία των δικαστών. Δυστυχώς όμως όλα τα μέτρα που βλέπουμε στοχεύουν στους τελευταίους και μόνο. Ότι π.χ κατά το νομικό μας σύστημα είναι επιτρεπτό να κάνει εκπρόθεσμη έφεση ενας που καταδικάστηκε για δίπλωμα (94 ΚΟΚ) και να γίνεται δεκτή η έφεση για να παύσουμε στη συνέχεια την π.δ λόγω παραγραφής δεν φαίνεται να προβλημάτισε τους εγκεφάλους της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής!!!! Εάν θέλουμε επιταχυνση της δικαιοσύνης να στοχευσουμε στην παθογένεια του συστήματος και όχι απλώς να συντομεύουμε τις προθεσμίες έκδοσης αποφάσεων με αυτό τον όγκο δουλειάς και με απόλυτη έλλειψη ηλεκτρονικών δικογράφων- σύγχρονων υποδομών. Αλλιώς απλώς υποχρεώνουμε τον άλλο στα αδύνατα και κοινώς κάνουμε μια τρύπα στο νερό!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια μένα το πρόβλημα της καθυστέρησης έχει όνομα: Πρωτοδικείο Αθηνών! και αυτό όχι από τους συναδέλφους, αλλά λόγω της περιφέρειας του, των 4 εκατομ. κατοίκων. Η ύλη του είναι τεράστια και η δυσλειτουργία του αναπόφευκτη. Μόνη λύση η διάσπαση του που έχει νομοθετηθεί με το Ν. 1183/1981!! Συγκρίνετε τον προσδιορισμό του Πρωτ.Αθηνών με τα άλλα μεγάλα Πρωτοδ. και θα βγάλετε συμπέρασμα. Ολα τα άλλα μέτρα (νομοσχέδια επιτάχυνσης) κάνουν μια τρύπα στο νερό.
ΑπάντησηΔιαγραφή- στα πολιτικα δικαστηρια οι εγγεγραμμενες υποθεσεις στο πινακιο ειναι οχι απλως διπλασιες, αλλα και τετραπλασιες του προβλεπομενου αριθμου..
ΑπάντησηΔιαγραφή-στα διοικητικα ουδεις παιρνει δικασιμο με την καταθεση του δικογραφου...συνεπως αμα στην αρχη της χρονιας λειπουν 2 με αδεια κυησεως και 1 με αποσπαση, μειωνεται ο αριθμος των υποθεσεων που προσδιοριζονται και καπως στρωνεται η κατασταση..στα πολιτικα δικαστηρια οι υποθεσεις ειναι ηδη προσδιορισμενες, οποτε με 3 κενα εχεις γονατισει..
Δεν θελω να μειωσω τη δουλεια των διοικητικων.. αλλα στο πρωτοδικεια που εχω υπηρετησει τα αυτοκινητα και τα εργατικα προσδιοριζονται στους 4 μηνες, οι αναβολες δινονται στου 2 μηνες, και σε 1 χρονο ο διαδικος εχει αποφαση, συνηθως με μεγαλο ποσο προσωρινα εκτελεστο.. υπηρχε κανενας λογος να επιταχυνθει αυτο και να φθασει η εκδοση αποφασης στις 48 ωρες??????????????
Για να δουμε μια αγωγη αυτοκινητα κατα δημοσιου αυτοκινητου σε ποσο χρονο θα εκδικασθει...
φοβαμαι οτι αλλος καθυστερει τρομακτικα, και αλλος την πληρωνει..
και αυτο ειναι αισθηση πολλων συναδελφων...
Είναι αλήθεια, ότι εάν θέλουμε επιτάχυνση της Δικαιοσύνης, να στοχεύσουμε στην παθογένεια του συστήματος αφενός, αλλά και να πάψει να απογοητεύει, αφετέρου, η ίδια η Πολιτεία τους Δικαστικούς Λειτουργούς, διά των επαναλαμβανομένων "ψαλιδισμάτων" των αποδοχών τους. Εκτός και αν έχει τεθεί σε εφαρμογή σχέδιο αποδομήσεως του συστήματος της Ελληνικής Δικαιοσύνης....! Συνάδελφοι Δικαστές & Εισαγγελείς ας ΜΗΝ επιτρέψουμε την οιαδήποτε επέλαση σε βάρος ημών και του Λειτουργήματός μας!!
ΑπάντησηΔιαγραφή