Πέμπτη 13 Ιουνίου 2019

ΕγκΕισΑΠ: Αυτοτελές Τμήμα Εκτάκτων Ελέγχων συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων.







ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ
Πληροφορίες
Τηλ.: 210-6411526 Fax : 210-641152
ΑΘΗΝΑ 6/6/2019
 Αρ. Πρωτ. 6141
Αρ.Εγκυκλίου : 5
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
ΠΡΟΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜ/ΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ



Αυτοτελές Τμήμα Εκτάκτων Ελέγχων συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων.


Κοινοποίηση σε όλες τις Εισαγγελίες Εφετών της Χώρας
θέμα : «Προανακριτικό Έργο του Αυτοτελούς Τμήματος Εκτάκτων Ελέγχων συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων
I.             Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 4314/2014 η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου ( ΕΔΕΑ) ορίζεται ως Αρχή Ελέγχου για όλα τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα από τον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Επιχειρησιακά προγράμματα (ΕΣΠΑ 2014-2020). Κατά δε το άρθρο 11 παρ 2 του ανωτέρω νόμου διασφαλίζει τη διενέργεια ελέγχων για την επαλήθευση της αποτελεσματικής λειτουργίας του συστήματος διαχείρισης και ελέγχου των ΕΠ.
ΑΘΗΝΑ 6/6/2019 Αρ. Πρωτ. 6141 Αρ.Εγκυκλίου : Γ
II.            Σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ 1 του ιδίου νόμου « Για τις ανάγκες της εκτέλεσης των ελέγχων και τη λειτουργία της Ε.Δ.ΕΛ. 
συστάθηκαν στη Γενική Διεύθυνση Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών οργανικές μονάδες (Διευθύνσεις και Αυτοτελή Τμήματα), σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ΠΔ 142/2017 (Α" 181), όπως ισχύει κάθε φορά.»
Κατά το άρθρο 57 του ΠΔ 142/2017 , πριν την αντικατάστασή του από το άρθρο 68 του Ν 4607/2019 , συστάθηκε η Γενική Διεύθυνση Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων (Γ.Δ.Ε.Σ.Π.) Στρατηγικός στόχος της Γενικής Διεύθυνσης αυτής είναι η παροχή επαρκούς διαβεβαίωσης για τη διασφάλιση της ορθής δημοσιονομικής διαχείρισης των εθνικών και ενωσιακών πόρων μέσω της διενέργειας αποτελεσματικών ελέγχων των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων.
Κατά το άρθρο 60 του ιδίου Νόμου συστάθηκε Αυτοτελές Τμήμα Εκτάκτων Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων.
Οι αρμοδιότητες του Τμήματος ήταν είναι οι ακόλουθες: (α) Η διενέργεια εκτάκτων, μη προγραμματισμένων ελέγχων, κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών ή κατόπιν εντολής του Υπουργού Οικονομικών ή του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ή κατόπιν αιτήματος λοιπών διοικητικών φορέων, ύστερα από καταγγελίες ή αναφορές για βάσιμες υπόνοιες για ατασθαλίες ή διαχειριστικές ανωμαλίες κατά την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων.
(β) Η διενέργεια ελέγχων, κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών, που αφορούν σε πράξεις που συγχρηματοδοτούνται από Προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και η κατάλληλη προεργασία και η διάθεση προσωπικού στην αρμόδια Υπηρεσία
υποδοχής των Εισαγγελικών Παραγγελιών για την οργάνωση μικτών κλιμακίων, προκειμένου να διενεργούνται οι ως άνω εισαγγελικοί έλεγχοι.
(γ) Η διενέργεια ελέγχων σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, κατόπιν καταγγελιών, δημοσιευμάτων, πληροφοριών και βάσιμων υπονοιών για δωροδοκίες, δωροληψίες, απάτες, ατασθαλίες ή διαχειριστικές ανωμαλίες, ή εντολής του Υπουργού Οικονομικών ή του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και αιτήματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την επιφύλαξη των διατάξεων κάθε άλλης ελεγκτικής αρχής.
III.           Από τις συνδυασμένες διατάξεις των άρθρων αυτών συνάγεται ότι για τις ανάγκες της εκτέλεσης των ελέγχων και τη λειτουργία της Ε.Δ.ΕΛ. συστάθηκαν στη Γενική Διεύθυνση Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών οργανικές μονάδες (Διευθύνσεις και Αυτοτελή Τμήματα), σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ΠΔ π.δ. 142/2017 (Α' 181), όπως ισχύει κάθε φορά.». Τα αυτοτελή Τμήματα διενεργούν ελέγχους , κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών μεταξύ άλλων και όταν υπάρχουν καταγγελίες ή υποψίες για ποινικά αδικήματα όπως της δωροδοκίας, της δωροληψίας, απάτης κλπ.
IV.          Από τα ανωτέρω προκύπτουν τα ακόλουθα: Α) Οι Εισαγγελικές παραγγελίες στα ανωτέρω αυτοτελή τμήματα εδίδοντο στα πλαίσια διενέργειας προκαταρκτικής εξέτασης, η οποία δεν είναι διοικητική πράξη, αλλά μετά το Ν 3160/2003 έχει αποκτήσει δικαστικό - δικαιοδοτικό χαρακτήρα, αφού εντάσσεται στους θεσμούς της ποινικής δίκης και στα πλαίσια αυτής μπορούν να διενεργηθούν ανακριτικές πράξεις ( ΑΠ 1577/2012, Εγκ Εισ ΑΠ 1/2009). Εξάλλου ο Εισαγγελικός Λειτουργός ενεργεί δικαιοδοτικά και δεν αποτελεί μέρος της Δημόσιας Διοίκησης έτσι ώστε να δίδει παραγγελίες προς αυτές διοικητικής φύσεως Β) Τα ανωτέρω Τμήματα Εκτάκτων Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων που εδέχοντο εισαγγελικές παραγγελίες διενεργούσαν εκ του νόμου ποινική προκαταρκτική εξέταση , σύμφωνα με το άρθρο 31 ΚΠΔ και συνεπώς οι αρμόδιοι υπάλληλοι έχουν την ιδιότητα του ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου. Το γεγονός ότι ο σχετικός νόμος δεν τους ονόμαζε ανακριτικούς υπαλλήλους, ουδεμία επιρροή ασκούσε, καθόσον εν προκειμένων ισχύει το λειτουργικό κριτήριο σύμφωνα με το οποίο η ιδιότητα του υπαλλήλου , ως ανακριτικού , προσδιορίζεται από το είδος του έργου το οποίο του ανατίθεται από το νόμο και κυρίως από αυτόν που έχει κατά νόμο την αρμοδιότητα να εκδίδει τέτοιου είδους παραγγελίες . Τα ανωτέρω ενισχύονται και από το γεγονός ότι οι παραγγελίες αυτές στην προκειμένη περίπτωση , δίδονταν όταν υπήρχαν καταγγελίες για την τέλεση πράξεων, που αφορούσαν σε πράξεις συγχρηματοδοτημένων προγραμμάτων από την EE και κυρίως η διενέργεια ελέγχων σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, κατόπιν καταγγελιών, δημοσιευμάτων, πληροφοριών και βάσιμων υπονοιών για δωροδοκίες, δωροληψίες, απάτες, ατασθαλίες ή διαχειριστικές ανωμαλίες. V. Ήδη με το άρθρο 68 του Ν 4607/2019 αντικαταστάθηκε το άρθρο 60 του ΠΔ 142/2017. Σύμφωνα πλέον με το άρθρο 60 όπως ισχύει του Ν 4607/2019 «Οι αρμοδιότητες του Τμήματος είναι οι ακόλουθες:
(α) Η σύνταξη εισήγησης προς την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ.) για τη διενέργεια ή μη ελέγχου κατόπιν αξιολόγησης καταγγελιών και αναφορών, οι οποίες απευθύνονται ή διαβιβάζονται στην Ε.Δ.ΕΛ. ή στην Γ.Δ.Ε.Σ.Π. και αναφέρονται στην ύπαρξη παρατυπιών κατά την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, στα οποία η Ε.Δ.ΕΛ. έχει οριστεί ως Αρχή Ελέγχου.
(β) Η σύνταξη εισήγησης προς την Ε.Δ.ΕΛ. για τη διενέργεια ή μη ελέγχου, σε συνέχεια εντολών που διαβιβάζονται από τον Υπουργό Οικονομικών ή τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη παρατυπιών κατά την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων στα οποία η Ε.Δ.ΕΛ. έχει οριστεί ως Αρχή Ελέγχου.
Οι έλεγχοι των παραγράφων (α) και (β) διενεργούνται με την επιφύλαξη των διατάξεων του ενωσιακού και εθνικού δικαίου που ρυθμίζουν τις αρμοδιότητες της Ε.Δ.ΕΛ. ως Αρχής Ελέγχου, καθώς και με την επιφύλαξη των διατάξεων για την ύπαρξη αρμοδιότητας άλλης ελεγκτικής αρχής.
(γ) Η προετοιμασία και διενέργεια έκτακτων ελέγχων κατόπιν απόφασης της Ε.Δ.ΕΛ. επί των εισηγήσεων που έχουν υποβληθεί σύμφωνα με τις παραγράφους (α) και (β).
(δ) Η σύνταξη των εκθέσεων προσωρινών αποτελεσμάτων των
ανωτέρω ελέγχων και ο έλεγχος της πληρότητας αυτών, ως προς
την τήρηση των ακόλουθων προϋποθέσεων:
αα. Η σύνταξη της έκθεσης να τηρεί τις κατευθύνσεις του
εγκεκριμένου από την Ε.Δ.ΕΛ. εγχειριδίου και των οδηγιών της
Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Ελέγχων.
ββ. Το περιεχόμενο της έκθεσης να είναι σαφές και κατανοητό.
γγ. Οι διαπιστώσεις και συστάσεις να είναι επαρκώς
τεκμηριωμένες, σύμφωνα με τα ευρήματα του ελέγχου, χωρίς όμως
ο έλεγχος πληρότητας να υπεισέρχεται σε αυτά.
(ε) Η εισήγηση προς την Ε.Δ.ΕΛ., επί του περιεχομένου της έκθεσης προσωρινών αποτελεσμάτων ελέγχου και επί των τυχόν υποβαλλομένων αντιρρήσεων ή και παρατηρήσεων των ελεγχόμενων.
(στ) Η σύνταξη της έκθεσης οριστικών αποτελεσμάτων ελέγχου, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ε.Δ.ΕΛ. και η διαβίβασή της στον Πρόεδρο της Ε.Δ.ΕΛ. προς υπογραφή. Για την υπογραφή των εκθέσεων οριστικών αποτελεσμάτων ελέγχου εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 15 του Κώδικα Διοικητικικ Aia5iKaaiac ο οποίος κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2690/1999 (Α' 45).
(ζ) Η διαβίβαση της έκθεσης οριστικών αποτελεσμάτων ελέγχου στο Αυτοτελές Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης της Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων (ΓΔΈ.)
VI.          Από την διατύπωση του ανωτέρω άρθρου συνάγεται ότι πλέον το Αυτοτελές Τμήμα Εκτάκτων Ελέγχων συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων δεν έχει προανακριτικές αρμοδιότητες και συνεπώς οι Εισαγγελικές Αρχές δεν μπορούν να παραγγέλλουν στο ανωτέρω τμήμα τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης ή προανάκρισης.
Οι μέχρι την έναρξη της ισχύος του άρθρου 68 του Ν 4507/2019 ενεργηθείσες δικονομικές πράξεις είναι έγκυρες. Ομοίως και οι μετά την ισχύ του ανωτέρω άρθρου διενεργηθείσες πράξεις είναι έγκυρες , σύμφωνα με το άρθρο 127 ΚΠΔ.
VII,         Ενόψει των ανωτέρω παραγγέλλουμε το Αυτοτελές Τμήμα Εκτάκτων Ελέγχων συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων να επιστρέψει τις προκαταρκτικές και
προανακριτικές δικογραφίες που έχει λάβει από τις αρμόδιες Εισαγγελικές Αρχές, οι οποίες να συνοδεύονται, κατά περίπτωση, από στοιχεία και πληροφορίες που έχουν ήδη συλλεγεί.
Ο Αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου


Παναγιώτης Μπρακουμάτσος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish


5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.

7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"


Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ