Δελτίο Τύπου
Κατηγορία: Δελτία Τύπου | Ημ/νία Δημοσίευσης : 16/7/2012
Πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2012, στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ευρεία σύσκεψη εργασίας μεταξύ του Υφυπουργού κ. Μανούσου Βολουδάκη και του Υφυπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Κωνσταντίνου Καραγκούνη και του Γενικού Γραμματέα του ΥΔΔΑΔ κ. Νικόλα Κανελλόπουλου με τη συνδρομή στελεχών και των δύο υπουργείων. Αντικείμενο της συνάντησης αποτέλεσε η εγκαθίδρυση της στενής συνεργασίας μεταξύ των υπουργείων στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και η παρουσίαση εκ μέρους του Υπουργείου Δικαιοσύνης του Σχεδίου Δράσης που έχει εκπονηθεί για την Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη (E-Justice) και τη Διοικητική Αναβάθμιση και το οποίο αποτελεί την αποτύπωση των προσπαθειών του ΥΔΔΑΔ για την εκτέλεση δράσεων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στα πεδία δραστηριότητάς του.
Οι κ.κ. Καραγκούνης και Κανελλόπουλος παρουσίασαν το στρατηγικό σχεδιασμό του ΥΔΔΑΔ, όπως έχει αποτυπωθεί και εξειδικευτεί σε συγκεκριμένα έργα και πρωτοβουλίες. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο έργο της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων διά της χρήσης προηγμένων ηλεκτρονικών υπογραφών που ήδη υλοποιείται με επιτυχία στο Πρωτοδικείο της Αθήνας, στο μείζον θέμα της αποϋλοποίησης των ενσήμων που ήδη έχει νομοθετηθεί από το ΥΔΔΑΔ, στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το ΥΔΔΑΔ για την ηλεκτρονική επίδοση δικαστικών εγγράφων αλλά και στην ανάγκη για την υλοποίηση έργων κεντρικού κυβερνητικού σχεδιασμού ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και διασύνδεσης των διαφόρων μητρώων του δημοσίου τομέα.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε εξαιρετικά θετικό κλίμα και κρίθηκε ως πολύ εποικοδομητική και παραγωγική και από τις δύο πλευρές, καθώς θα αποτελέσει την αφετηρία μιας στενής και γόνιμης συνεργασίας μεταξύ των ηγεσιών και των στελεχών των δύο υπουργείων προς το σκοπό της παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους πολίτες.
Δύο χρόνια μετά ο απλός πολίτης βρίσκεται εκτός ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ή αντιμετωπίζει προβλήματα ακόμα και στα "μεγάλα" δικαστήρια της χώρας. Αναφέρομαι αποκλειστικά στο διοικητικό και οργανωτικό μέρος των γραμματειών (εισαγγελιών, πρωτοδικείων, εφετείων, ΑΠ) και στο σκέλος της επικοινωνίας G2C/C2G, ανεξάρτητα από τις αιτίες τυχόν παραλήψεων ή προβλημάτων επικοινωνίας μεταξύ Υπ. Δικαιοσύνης και φορέων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτις υφιστάμενες ιστοσελίδες πρωτοδικείων και εισαγγελιών δεν αναφέρονται πουθενά οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους (Παράδειγμα το Πρωτοδικείο Αθηνών και η Εισαγγελία Πρωτ, Αθηνών). Η πλειονότητα των δικαστηρίων της χώρας δεν διαθέτει ιστοσελίδα αλλά ούτε έχει θέσει στη διάθεση του Υπ Δικαιοσύνης την ηλεκτρονική διεύθυνση που οφείλει να τηρεί η κάθε γραμματεία.
Συγκεκριμένα, στην ιστοσελίδα του Υπ. Δικαιοσύνης αναγράφονται τα τηλ.και φαξ των δικαστηρίων και εισαγγελιών όλης της χώρας και μετά βίας τρεις ή τέσσερις ηλεκτρονικές διευθύνσεις.
Ο πολίτης που θα αναζητήσει την ηλεκτρονική διεύθυνση υπηρεσίας για να επικοινωνήσει με αυτή (πχ: αποστολή αίτησης χορήγησης βεβαιώσεων, εγγράφων κλπ σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ 4 ΠΔ ΠΔ 25/2012 ΦΕΚ 53Α`/12.3.2012) α) θα πρέπει να αντιμετωπίσει την απαράδεκτη και ανάρμοστη συμπεριφορά δικαστικών υπάλληλων ή την άρνηση χορήγησης της ηλ. διεύθυνσης της γραμματείας εκ μέρους του εισαγγελέα, ως διοικητικά ανώτερου στον οποίο αναφέρεται ο υπάλληλος β) θα ακούσει τις πιο απίθανες δικαιολογίες από τους δικαστικούς υπαλλήλους από την κλασσική " ελάτε αυτοπροσώπως ή στείλτε τρίτο πρόσωπο" ή το " καλύτερα με φαξ γιατί δυστυχώς το προσωπικό και οι λειτουργοί δεν είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες" μέχρι τις πιο πρωτότυπες όπως " η ηλ διεύθυνση του πρωτοδικείου χρησιμοποιείται αποκλειστικά για λόγους τήρησης αρχείου" (σσ: είναι δημόσιο δεδομένο) ή το " μπορεί η μηχανογράφηση να έχει χρεώσει στο τμήμα μας ηλ. διεύθυνση αλλά δεν έχουμε υπολογιστή", " να αποστείλετε τα ηλεκτρονικά αρχεία με ΕΛΤΑ σε φυσικό μέσο αποθήκευσης" (προϋποθέτει ότι ο πολίτης διαθέτει αυτή τη δυνατότητα αλλά και μπορεί να επωμιστεί το κόστος αγοράς του φυσικού μέσου, το κόστος αποστολής και σε ορισμένες περιπτώσεις το κόστος μετακίνησης από και προς τα ΕΛΤΑ ).
γ) θα πρέπει, σε περίπτωση που αποστείλει κάποια αίτηση ή επιστολή με ηλεκτρονικό μέσο, να αντιμετωπίσει την αδιαφορία του δικαστικού υπαλλήλου που είναι ικανός να μην ανοίξει το email της γραμματείας ή να μην δώσει στο έγγραφο ΑΠ επειδή είναι ογκώδες.
Τα περιστατικά που αναφέρω ανήκουν στη σφαίρα του πραγματικού και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ένας πολίτης που επιθυμεί να ασκήσει τα δικαιώματα που του αναγνωρίζει το ίδιο Σύνταγμα (δικαίωμα του αναφέρεσθαι, ελεύθερη διαμόρφωση της προσωπικότητας, ίση μεταχείριση, δικαίωμα συμμετοχής στην Κοινωνία της Πληροφορίας) και ο νόμος (e-επικοινωνείν και e-συναλλάσεσθαι, ν. 3979/2011) και να επικοινωνήσει ή να πραγματοποιήσει συναλλαγές με φορείς του δημοσίου τομέα.
Μέσα σε όλον αυτό το γραφειοκρατικό και ψυχοφθόρο λαβύρινθο, ο πολίτης πρέπει να βρει λύση σε όλες τις τρικλοποδιές που θα του βάλει ο εκάστοτε δικαστικός υπάλληλος όπως a) το θέμα της καταβολής παραβόλων, αν απαιτούνται, εφόσον ο δικαστικός υπάλληλος αρνείται να χορηγήσει τον αριθμό λογαριασμού προκειμένου να γίνει κατάθεση του ποσού των παραβόλων (μεγαροσήμων) και δεν υπάρχει δυνατότητα πληρωμής μέσω taxisnet b) το ζήτημα της παραλαβής εγγράφων: Γιατί ο πολίτης να επωμιστεί το κόστος της αποστολής με εταιρεία ταχυμεταφορών για αντίγραφα δημοσίων εγγράφων που μπορούν να αποσταλούν ως επιστολική αλληλογραφία μέσω ΕΛΤΑ, εφόσον δεν υπάρχει θέληση ή δυνατότητα να αποσταλούν ηλεκτρονικά; Αναφέρομαι σε απλά δημόσια έγγραφα και όχι σε βεβαιώσεις ή έγγραφα για την παραλαβή των οποίων απαιτείται η ταυτοποίηση του αιτούντα, επίσης εφικτή με χρήση προηγμένης ψηφιακής υπογραφής.