Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025

ΧΑΡΤΙ Η ΟΘΟΝΗ , ΒΙΒΛΙΟ Η TABLET ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ

 


Σε μια υπόθεση που είχα την τύχη να είμαι συν υπεράσπιση με τον αείμνηστο καθηγητή Λάμπρο Μαργαρίτη,  όταν τέλειωσε ο εντολέας μας λέει «θέλω  να του κάνω ένα δώρο. Τι να του πάρω;» . Έτυχε να γνωριζόμαστε αρκετά καλά με τον καθηγητή και πήγα διάλεξα για λογαριασμό του πελάτη, μια δωδεκάδα πολύ όμορφα μολύβια με την ανάλογη κασετίνα. Ευχαριστήθηκε πολύ. Τα είχε πάνω στο γραφείο του . Ο καθηγητής χρησιμοποιούσε πολύ το μολύβι .

Μάλιστα έχω από μια άλλη υπόθεση του που συνεργαστήκαμε , μια αναίρεση που έγραψε στο χέρι, του άρεσε να γράφει στο χέρι .( φυσικά αυτή έχει μπει στο hall of fame  των αρχείων που κρατάω με ευλάβεια ) .

Θα συνεχίσω και στο τέλος θα επανέλθω στον  καθηγητή και θα  κατανοήστε γιατί αυτός ο πρόλογος.

Η ΕΙΔΗΣΗ αφορμή άρθρου  : Η ΔΑΝΙΑ καταργεί το ΦΠΑ στα βιβλία ( εδώ παίζει να το πάνε στο 56%).

(Η Αγγλία λέει δεν έχει εδώ και καιρό).Γιατί ; γιατί λέει ο ΟΟΣΑ ,οι Δανοί μαθητές ηλικίας 15 ετών ,δεν διαθέτουν τις ελάχιστες δεξιότητες για να κατανοήσουν και να εξαγάγουν πληροφορίες από ένα απλό κείμενο, ποσοστό που αυξήθηκε κατά 4 μονάδες σε 10 χρόνια.

Τέτοια είδηση φυσικά από τα εδώ   ΜΜΕ δεν θα την δεις ποτέ  σ αυτή τη χώρα.

Και στη διπλανή Σουηδία : αποφάσισε να δώσει έμφαση στην αναλογική εκπαίδευση έναντι της ψηφιακής , επιστρέφοντας στο χαρτί και το μολύβι . Ποια η Σουηδία. Που σχεδόν είχε καταργήσει το χαρτί με ταμπλετ και ψηφιακά βιβλία .Γιατί ; Νευροεπιστημονες και παιδίατροι κατέληξαν ότι οι επιδόσεις των μαθητών στην ανάγνωση ,στις εξετάσεις pisa επιδεινώθηκαν  αισθητά .

Σκηνή έτη πολλά πριν : σε εκδρομή στη Γαλλία το ποσοστό , (όπως  το έζησα εγώ), επισκεπτών  σε μουσεία ,πινακοθήκες κλπ ( που δεν τα χάνεις όταν  επισκέπτεσαι άλλη χώρα )  με  τις γνωστές ουρές, που με εκνευρίζουν ιδιαίτερα, ήταν 50/50 ξένοι με Γάλλους. Μου έκανε μεγάλη εντύπωση.  Γάλλοι γονείς με τα παιδιά τους. Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ λοιπόν ( φράση άγνωστη έως ακαταλαβίστικη σε τούτη δω τη χώρα που ζούμε ) .

Όσο και  αν άλλαξαν οι καιροί τον Γάλλο δεν «τον παραμυθιάζεις» εύκολα για τίποτε, κυρίως να χάφτει πολιτικές  αρλούμπες και κυρίως αυτά τα υπερμεγέθη gigabyte πολιτικά ψεύδη, που το πρωινό είναι μεγαλύτερο από το βραδινό που ξεστομίζουν . Γιατί απλά  διαβάζει .

Η μάχη βιβλίο – χαρτί με το κάθε τι ηλεκτρονικό είναι μια μάχη ζωής - θανάτου . Αν δεν πιάσω το βιβλίο λέει  ο άλλος στα χέρια  δεν λέει .Ε και όπως και να το κάνεις η βιβλιοθήκη σε ένα σπίτι είναι ερωτική γωνιά. Αν δεν έχεις βιβλία σε φυσική μορφή ..τι θα βλέπεις ένα στικάκι; Η ένα CD που θα έχεις εκεί όλα τα βιβλία. Αν δεν έχεις το στυλό η το επισημαντικό  να σημειώνεις όσα σε ενδιαφέρουν να το βράσω.

Με είπες αναχρονιστικό;

Ε τότε γιατί τα Δανακια  στα 15 δεν διαθέτουν τις ελάχιστες δεξιότητες για να κατανοήσουν και να εξαγάγουν πληροφορίες από ένα απλό κείμενο. Και γιατί η Σουηδική κυβέρνηση το πήρε πίσω;

Για εμέ πολύ απλό και πολύ σύγχρονο. Δούλεψε το λίγο .

Το μάτι ,το μυαλό ,η προσοχή διασπάται κουράζεται κλπ όταν έχεις κάτι που στο περνάνε σε ηλεκτρονική μορφή. Υπάρχουν διεθνείς μελέτες από νευροεπιστημονες,  γλωσσολόγους και άλλους ειδικούς ότι το χαρτί είναι πιο φιλικό μέσο για τη γνώση .

Τι λένε οι έρευνες .Αντίληψη και κατανόηση: Πολλές μελέτες δείχνουν ότι η ανάγνωση σε έντυπη μορφή βοηθά περισσότερο στην κατανόηση του κειμένου. Η φυσική αίσθηση του βιβλίου, το βάρος του, η αφή των σελίδων και η οπτική παρακολούθηση της προόδου (βλέποντας πόσες σελίδες έχουν απομείνει) ενισχύουν την ικανότητα του εγκεφάλου να κατανοεί και να απομνημονεύει το περιεχόμενο.
​Προσοχή και συγκέντρωση: Όταν διαβάζουμε ένα φυσικό βιβλίο, είναι λιγότερο πιθανό να αποσπαστούμε από ειδοποιήσεις, μηνύματα και άλλους ψηφιακούς περισπασμούς. Αυτό βοηθά στη μεγαλύτερη συγκέντρωση και, κατά συνέπεια, στην καλύτερη απορρόφηση της πληροφορίας.
​Κούραση ματιών: Η ανάγνωση από οθόνη (όπως tablet, κινητό ή υπολογιστής) μπορεί να προκαλέσει ψηφιακή κόπωση των ματιών, η οποία περιλαμβάνει ξηρότητα, θολή όραση και πονοκεφάλους. Τα έντυπα βιβλία δεν έχουν αυτό το πρόβλημα.

Άλλο είναι το point ,αλλού πάει η βαλίτσα της κατάργησης του φυσικού βιβλίου η χαρτιού ευρύτερα ..Που ελπίζω να μη γίνει ποτέ .

Λένε οι εκδοτικοί οίκοι  εδώ στην Ελλάδα , που κάνανε κοινή ανακοίνωση μετα από αυτή την απόφαση της Σουηδικής κυβέρνησης .

Αφού καταρχήν ζητάνε να ενισχυθούν οι βιβλιοθήκες ( οι πραγματικές στα σχολεία-φαντάσου που φτάσαμε ). Λένε , όπως όταν γνωρίζει κανείς τον έρωτα  στη ζωή, μετά θέλει να συνεχίσει να ερωτεύεται …όταν γνωρίσεις  το βιβλίο από την σωστή πλευρά , είναι σαν να γνωρίζεις το έτερον ήμισυ. Δεν μαθαίνεις από την οθόνη αυτόν τον έρωτα .

Όταν  μια χώρα πρωτοπόρος στην τεχνολογία έχει κάνει το πείραμα και έχει καταλήξει μετα από πολλά χρόνια εφαρμογής, ότι το χαρτί υπερτερεί της οθόνης πρέπει να μας προβληματίσει . Πήγε κάποιος στη στροφή του δρόμου και μας είπε υπάρχει γκρεμός. Εμείς θα πηγαίνουμε προς  τα εκεί;

Και εκει που έγραφα το άρθρο (26-8-2025),  να μια ωραία παράλληλη είδηση  από τoυς NEW York  Times. Όταν διαβάζεις τέτοιες ειδήσεις είναι σαν τον μάνα των Εβραίων της παλαιάς Διαθήκης, η νερό που βρίσκεις σε  όαση στην έρημο.

ΗΠΑ: Τι συνέβη όταν ένας καθηγητής απαγόρεψε τα κινητά τηλέφωνα στους φοιτητές του;

«Απαγόρευσα όλα τα κινητά τηλέφωνα και τη λήψη σημειώσεων μέσω υπολογιστή στην τάξη. Αρχικά, οι μαθητές μου ήταν επιφυλακτικοί, αν όχι εντελώς αντίθετοι. Αλλά μετά από μερικές εβδομάδες, αναγνώρισαν ότι ήταν σε καλύτερη θέση, χάρη σε αυτό – μπορούσαν να απορροφήσουν και να συγκρατήσουν πληροφορίες σε καλύτερη θέση και να απολαύσουν καλύτερα τον χρόνο τους στην τάξη» λέει.

«Η πολιτική μου απαιτούσε τα τηλέφωνα να είναι απενεργοποιημένα και, το πιο σημαντικό, να μην είναι ορατά στα θρανία». Αυτή η αλλαγή έκανε τους μαθητές λιγότερο αφηρημένους και πιο αφοσιωμένους. «Νομίζω ότι τους έκανε πιο προσεκτικούς και ικανοποιημένους με τη μάθηση» σημειώνει ο καθηγητής.

Για να προωθήσει αυτή την πολιτική ο καθηγητής παρουσίασε στην πρώτη διάλεξη του μαθήματος μια μελέτη που έδειχνε ότι οι φοιτητές που ήταν υποχρεωμένοι να κρατούν σημειώσεις στο μάθημα χειρόγραφα διατηρούσαν σημαντικά περισσότερες πληροφορίες από τους φοιτητές που χρησιμοποιούσαν υπολογιστές.

Η παρουσία smartphone υπονομεύει επίσης την ποιότητα των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων πρόσωπο με πρόσωπο.

Ο λόγος είναι ότι με τους υπολογιστές, οι φοιτητές μπορούν να πληκτρολογούν τόσο γρήγορα όσο μιλάω και να επιδιώκουν την πλήρη απομαγνητοφώνηση, αλλά δεν υπάρχει σχεδόν καμία νοητική επεξεργασία του περιεχομένου του μαθήματος. Αντίθετα, σχεδόν κανείς δεν μπορεί να γράψει χειρόγραφα 125 λέξεις ανά λεπτό για 90 λεπτά. Έτσι, οι χειρόγραφες σημειώσεις απαιτούν ταυτόχρονη νοητική επεξεργασία για να προσδιοριστούν τα σημαντικά σημεία που χρειάζονται καταγραφή. Αυτή η επεξεργασία κωδικοποιεί το υλικό στον εγκέφαλο με διαφορετικό τρόπο και διευκολύνει τη μακροπρόθεσμη απομνημόνευση.

Τα τεστ… μίλησαν . Στη συνέχεια, σε όλους τους φοιτητές υποβλήθηκαν σε γνωστικά τεστ για την αξιολόγηση της νοητικής εστίασης και προσοχής. Τα smartphones δεν μας κάνουν πιο έξυπνους. Μάλιστα, το αντίθετο» λέει ο καθηγητής. ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΠΙΣΗΣ.

Τι προτείνει ο καθηγητής : Αν οι απαγορεύσεις για τηλέφωνα και υπολογιστές στις τάξεις είχαν θεσπιστεί ευρέως, οι μαθητές μπορεί να μάθαιναν περισσότερα από τα μαθήματά τους, να ήταν πιο πρόθυμοι να εκφράσουν τις απόψεις τους στην τάξη, να ήταν πιο άνετοι στις κοινωνικές τους συναναστροφές και να ένιωθαν πιο ολοκληρωμένοι» καταλήγει ο καθηγητής.

Και  27-8-2025 άλλη όαση . Απαγορεύτηκαν τα κινητά στα σχολεία της Νότιας Κορέας – «Τα παιδιά μας έχουν κόκκινα μάτια κάθε πρωί». Η απαγόρευση, η οποία θα τεθεί σε ισχύ από τον Μάρτιο του επόμενου έτους, καθιστά τη Νότια Κορέα την τελευταία χώρα που περιορίζει τη χρήση των smartphones και των κοινωνικών μέσων δικτύωσης από ανηλίκους, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.

Η Αυστραλία πρόσφατα επέκτεινε την πρωτοποριακή απαγόρευση της χρήσης των κοινωνικών μέσων από τους εφήβους. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο έδειξε ότι η απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα Ολλανδικά σχολεία βελτίωσε την συγκέντρωση των μαθητών.

Έρευνες δείχνουν ότι η Νότια Κορέα είναι μια από τις χώρες με την μεγαλύτερη ψηφιακή σύνδεση στον κόσμο, με το 99% των Νοτιοκορεατών να είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο και το 98% να διαθέτει smartphone, σύμφωνα με το αμερικανικό Pew Research Center, το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των 27 χωρών που εξέτασε το 2022 και το 2023. Προβληματισμός για τον εθισμό των νέων στα social media.

«Ο εθισμός των νέων μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει φτάσει σε σοβαρό επίπεδο», δήλωσε ο Τσο Τζανγκ-χαν, νομοθέτης του κόμματος της αντιπολίτευσης People Power Party και υποστηρικτής του νομοσχεδίου. «Τα παιδιά μας έχουν κόκκινα μάτια κάθε πρωί. Μένουν στο Instagram μέχρι τις 2 ή 3 τα ξημερώματα», δήλωσε ο Τσο στο κοινοβούλιο.

Δανία – Σουηδία -ΗΠΑ – Νότιος  Κορέα – Αυστραλία- Ολλανδία  ,δεν το λες και λίγο .

Βάλτε πλάτη να καταργηθούν παντού . Υπάρχει ελπίς . Δεν μπορεί να είμαι εγώ ο παρανοϊκός ο αναχρονιστικός.

Αλλά δες τώρα και τη νομική είδηση  που κατ εμε είναι ανατριχιαστική και φυσικά συνέχεται  με τα παραπάνω .

Υπουργείο δικαιοσύνης: ΣΕ ΦΑΚΕΛΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ μπαίνουν οι δικογραφίες .Ψηφιοποίηση  της δικαιοσύνης . Παλιά  χάρτινο το φακέλωμα ,τώρα ηλεκτρονικό .Σοφός ο λαός « άλλαξε ο Μανωλιός   …» ..Ο νοων νοειτω.

Με την καθιέρωση λέει του ηλεκτρονικού φακέλου δικογραφίας, σε όλες τις δίκες μηδενίζεται η τήρηση και διακίνηση  εγγράφων σε έντυπη μορφή ( το πιάσες; ) .Όλα  τα έγγραφα θα τα χειρίζονται οι δικαστές και οι δικηγόροι ηλεκτρονικά από  το γραφείο τους από τη αρχή ..( πχ κατάθεση μια αγωγής έως το τέλος, ήτοι έκδοσης αμετάκλητης απόφασης ).

Να μη βλέπει κανείς  κανένα , να μη ξέρεις ποιος είσαι, που πας και ποιος σε δικάζει  άνθρωπος η μηχάνημα. Δεν θα εμπλουτίσω το άρθρο με την τεχνητή νοημοσύνη το μεγαλύτερο εχθρό όλων δι εμέ. Θα πάει σε άλλη διάσταση το θέμα.

Ήθελα μόνο μία ερώτηση να κάνω σε όλους αυτούς τους κ.κ Υπουργούς , υφυπουργούς και λοιπούς υπηρεσιακούς παράγοντες ( αυτοί είναι πανταχού παρόντες , αλλά κανείς δεν τους ξέρει επώνυμα .πάντα η είδηση – από 10 χρονών που ακούω -  είναι «σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες του τάδε και δείνα υπουργείου») .Εκεί που δίνετε συνεντεύξεις - ομιλίες γι αυτά που ετοιμάζετε, σε αίθουσες  που έλαβαν το όνομα των δυο κατ εμέ τιτάνων καθηγητών του ποινικού μας δικαίου  και δικονομίας ( χωρίς να θέλω να μειώσω κανένα άλλο , αλλά αυτοί οι δυο ήταν σαν να διάβαζες βιβλίο ,απίστευτη μεταδοτικότητα, σαν να λέμε γεννήθηκαν καθηγητές ). Ναι εκεί σας λέω στη αίθουσα ΛΑΜΠΡΟΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ και  στην αίθουσα ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΩΛΕΔΑΚΗΣ, δεν σκέφτεστε την άποψη τους; Δεν τους « ακούτε» ; Μπορεί να έφυγαν αλλά μιλάνε , άφησαν μια τεράστια παρακαταθήκη και όχι μόνο για τα νομικά . Μακάρι  με μια γυάλινη σφαίρα να μπορούσατε να τους ακούσετε .Ήταν αναχρονιστικός ο Λάμπρος Μαργαρίτης ; Αυτό το ιδιαίτερο μυαλό ; που έγραφε με μολύβι η στυλό;

Θα τα ισοπεδώσουμε όλα; θα τα θυσιάσουμε όλα σαν τα μικρά παιδιά  που έριχναν οι πιστοί του   θεού Μολωχ των Χαναναίων ,για να τον εξευμενίσουν; Εμείς ποιον Θεό θέλουμε να εξευμενίσουμε; Της Ε.Ε που στέλνει αφειδώς εκατομμύρια να μας μαντρώσει σε οθόνες η στον θεό της  ψηφιοποίησης;

Τι θα αφήσετε στα παιδιά και τα εγγόνια στο μέλλον; Μια ψηφιοποιηση  των πάντων ; Ταμπλετ και p/c;

Επανερχόμενος στην παιδεία - διότι όλα από εκεί ξεκινάνε - όσοι απομείναμε ας στηρίξουμε το βιβλίο στην έντυπη μορφή και το χαρτί και το μολύβι .Έχει τη σημασία του. Και ότι φυσικό ενάντια σε κάθε τι τεχνητό.

Καταργείστε και δω το ΦΠΑ κύριοι για τα βιβλία . Βοηθήστε τη παιδεία ενός λαού.

Αλλά ποια παιδεία να ενισχύεις και να βοηθήσεις,   όταν πριν  ένα και πλέον χρόνο  έγραφα για ένα θέμα . 

«Ανοικτή επιστολή διαμαρτυρίας δυνητικών υποτρόφων ΙΚΥ-ΕΚΟ ακαδημαϊκών ετών 2021-2022 & 2022-2023. Ως δυνητικοί δικαιούχοι της υποτροφίας "ΙΚΥ-ΕΚΟ" συντάσσουμε την παρούσα επιστολή προκειμένου να ενημερώσουμε κάθε ενδιαφερόμενο για την κατάσταση που επικρατεί, όσον αφορά στο «Πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης επιμελών φοιτητών/τριών που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες».

Είναι υποτροφία που λαβαίνουν οι αριστούχοι με μερικά κριτήρια .Και τα παιδιά αυτά με πενιχρά εισοδήματα από οικογένειες  κλπ  ,τους καθυστερούν χρόνια το επίδομα αυτό που δικαιωματικά κέρδισαν.

Γνωρίζω φοιτήτρια που έχει ήδη τελειώσει το πανεπιστήμιο ,έχει τελειώσει την πρακτική  18 μηνών που απαιτείτο, εργάζεται ήδη σε γραφείο ως συνεργάτης του κλάδου που τέλειωσε , και το κράτος δεν την  έχει καταβάλει την υποτροφία του δευτέρου έτους σπουδών. Εδώ η «αγάπη δεν άργησε μια μέρα κατά το σύγγραμα της Ζωγράφου . « αλλά η υποτροφία άργησε 3 χρόνια». Χρήματα; Πενιχρά;; όσο η επιδότηση 10 προβάτων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ .. Καταλάβατε η να το κάνω λιανά όπως έλεγε η μάνα μου . Η γελοιότης η υποκρισία  του κράτους σε όλο το μεγαλείο της .

Δώστε βιβλία,δώστε παιδεία, δώστε χρήματα για την παιδεία  επιτέλους, όχι για φρεγάτες και F 35.

Η ανάγνωση είναι αυταξία, είναι εισιτήριο για την ελευθερία. Σου ανοίγει άπειρους κόσμους. Και ελεύθερος  είναι αυτός  που μπορεί να οραματιστεί τον εαυτό του.

Θα κλείσω  με ένα ρητό του ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ  για τη παιδεία . Ο άνθρωπος  σε μια φράση τα είπε όλα

Ερωτηθείς δε Αριστοτέλης «τινι διαφέρουσι οι  πεπαιδευμένοι των απαίδευτων ..όσω ειπεν οι ζώντες των τεθνηκοτων».

Η πολιτική και οι πολιτικοί των τελευταίων δεκαετιών στη χώρα αυτή γέμισαν με τέτοιους «νεκρούς» .

Και θα προσθέσω και κατ  επέκταση και «νομικά νεκρούς»

 

ΝΕΜΕΤΗΣ Α. ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: