Δευτέρα 12 Μαρτίου 2018

ΕΙΔΙΚΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡ. 3δ) ΤΗΣ ΠΟΛ 1207/2017






Μαργαρίτας Στενιώτη, Εφέτη, μέλους του ΔΣ της ΕΔΕ
Κωνσταντίνου Βουλγαρίδη, Προέδρου Πρωτοδικών, μέλους του ΔΣ της ΕΔΕ

                                                                                                            Αθήνα, 11-3-2018


Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι
Επειδή με το φορολογικό ζήτημα οι υπογράφοντες την παρούσα έχουμε ασχοληθεί επισταμένα από την αρχή (με τα οικονομικά γενικότερα) και μάλιστα είμασταν οι πρώτοι, που υποστηρίξαμε με δημοσιεύσεις μας, ότι το δικαίωμα ανάκλησης φορολογικής δήλωσης είναι πενταετές και όχι τριετές (αναφορικά με το 25% της φοροαπαλλαγής), όπερ εν τέλει και μετά και από την έκδοση προσφάτων αποφάσεων του ΣτΕ έγινε αποδεκτό από τη Φορολογική Διοίκηση, θεωρούμε σκόπιμο, δια της παρούσας, να αναφερθούμε σε ένα ζήτημα της τελευταίας Πολ 1207/2017 καθότι, όπως πληροφορούμαστε, αφορά αρκετούς συναδέλφους:
            Σύμφωνα, λοιπόν, με την παράγραφο 3δ της προαναφερόμενης Πολ (1207/2017) διευκρινιστικής της Πολ 1172/2017, με την οποία η Φορολογική Διοίκηση αποδέχεται ότι το δικαίωμα ανάκλησης φορολογικής δήλωσης είναι πενταετές, όσοι συνάδελφοι υπέβαλαν μεν ανακλητικές δηλώσεις εντός της πενταετίας (εμπρόθεσμα δηλαδή) και μετά την παρέλευση των 90 ημερών από την υποβολή τους χωρίς απάντηση (πρβλ. άρθρο 20 παρ.1 εδ.β΄ και γ΄ και 63 Ν. 4174/2013, όπως η παράγραφος 1 τροποποιήθηκε με το άρθρο 43 παρ.4 Ν.4223/2013) δεν άσκησαν ενδικοφανή προσφυγή εμπρόθεσμα ή δεν άσκησαν καθόλου ενδικοφανή προσφυγή, τα σχετικά αιτήματα επανεκκαθάρισης του φόρου δεν γίνονται αποδεκτά με το σκεπτικό ότι οι κατά τόπους αρμόδιες Δ.Ο.Υ. έχουν ασκήσει την αρμοδιότητα τους (παρ.3 δ της Πολ 1207/2017).
            Η υιοθέτηση της άποψης αυτής από τη Φορολογική Διοίκηση, που αποτυπώνεται στην παράγραφο 3δ της διευκρινιστικής Πολ 1207/2017 δεν μας βρίσκει σύμφωνους και χρήζει αναθεώρησης για τους εξής λόγους:
            1ον) Διότι αυτό ουδόλως προκύπτει από το περιεχόμενο της βασικής διευκρινιστικής  Πολ 1172/2017 και
2ον) Διότι η ανωτέρω προθεσμία των 90 ημερών εντός των οποίων η Φορολογική Διοίκηση οφείλει να απαντήσει επί της ανακλητικής δηλώσεως, μετά την παρέλευση της οποίας και σε περίπτωση μη απάντησης αρχίζει η 30ημερη προθεσμία για άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής, δεν φέρει χαρακτήρα αποκλειστικής προθεσμίας για τη Διοίκηση, ήτοι προθεσμίας μετά την πάροδο της οποίας η Διοίκηση νομιμοποιείται πλέον να μην απαντά, αλλά είναι προφανές ότι έχει τεθεί για λογαριασμό και προς όφελος και μόνο του φορολογούμενου προκειμένου να προβλεφθεί ένας εύλογος χρόνος μετά την παρέλευση του οποίου ο φορολογούμενος θα μπορεί να ασκεί τα διοικητικής φύσεως, καταρχήν, δικαιώματα του. Επομένως, ανεξαρτήτως εάν ο φορολογούμενος έχει ασκήσει ή όχι ενδικοφανή προσφυγή εντός 30 ημερών από την παρέλευση χωρίς απάντηση του άνω 90ημέρου, η απάντηση της Φορολογικής Διοίκησης είναι νομικά δυνατό να εκδοθεί και μετά την παρέλευση του κατά τα ανωτέρω 90ημέρου και ειδικά στην προκείμενη περίπτωση όταν πλέον και μετά την στο μεταξύ έκδοση αποφάσεων του ΣτΕ αποδέχεται ότι το δικαίωμα ανακλήσεως είναι πενταετές και ως εκ τούτου, λόγω της μεταβολής αυτής των συνθηκών (αποδοχή δικαιώματος ανάκλησης σε βάθος πενταετίας) η αρχική αίτηση, σε κάθε περίπτωση, πρέπει να επανεξετασθεί. Σε αντίθετη περίπτωση και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην επίμαχη παρ.3 δ της ανωτέρω Πολ δημιουργείται νομική ανακολουθία, ήτοι να έχει προβεί κάποιος σε εμπρόθεσμη εντός της πενταετίας ανακλητική δήλωση (και άρα να έχει ενεργό δικαίωμα επιστροφής καταβληθέντος φόρου) και να μην γίνεται δεκτό το αίτημα του επειδή δεν άσκησε ενδικοφανή προσφυγή, δεδομένου μάλιστα ότι η άσκηση αυτής (ενδικοφανούς προσφυγής) αποτελεί δικαίωμα του φορολογούμενου και όχι υποχρέωση. Ο φορολογούμενος δηλαδή δεν είναι υποχρεωμένος να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή, καθότι είναι αναφαίρετο δικαίωμα αυτού να μην επιλέξει ως λύση τη διοικητική αρχικώς και εν συνεχεία δικαστική οδό αλλά να αναμένει την αλλαγή της νομικής θέσης της Διοικήσεως για να επιλυθεί η διαφορά, όπως συνέβη στην προκείμενη περίπτωση (για όσους συναδέλφους δεν άσκησαν ενδικοφανή προσφυγή).
            Θεωρούμε ότι από τη στιγμή, κατά την οποία, στην προκείμενη διαφορά, το Δημόσιο ΑΠΟΔΕΧΕΤΑΙ, πλέον, τις θέσεις μας (συνομολογεί δηλαδή τη νομική και ιστορική βάση των ανακλητικών δηλώσεων), οφείλει να προβεί στην εκκαθάριση και στην επιστροφή του αχρεωστήτως καταβληθέντος φόρου επανεξετάζοντας (σε κάθε περίπτωση και με υποβολή νέου αιτήματος) την αρχική αίτηση λόγω μεταβολής των συνθηκών υπό τη μόνη προϋπόθεση ότι έχει λάβει χώρα εμπρόθεσμη εντός της πενταετίας ανακλητική δήλωση. Αφ΄ ης στιγμής δηλαδή η Φορολογική Διοίκηση αποδέχεται, πλέον, τη νομιμότητα της ανακλητικής δηλώσεως σε βάθος πενταετίας ουδεμία σημασία έχει σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι σχετικές φορολογικές υποθέσεις.
            Κατόπιν αυτών ζητούμε την άμεση διευθέτηση του ζητήματος και την επανεκκαθάριση του φόρου και στις ανωτέρω περιπτώσεις. Υπενθυμίζουμε, δε, για άλλη μία φορά και για τους λόγους, που αναλυτικά υποστηρίξαμε σε πρόσφατη αρθρογραφία μας ότι οι μισθολογικές αξιώσεις του 50% των αναδρομικών περιόδου 2012-2014 υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή.
            Με εκτίμηση
Μαργαρίτα Στενιώτη, Εφέτης, μέλος του ΔΣ της ΕΔΕ
Κωνσταντίνος Βουλγαρίδης, Πρόεδρος Πρωτοδικών, μέλος του ΔΣ της ΕΔΕ


                

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish


5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.

7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"


Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ