Συνταγματικό έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας το Μνημόνιο, απορρίπτοντας την προσφυγή που είχαν καταθέσει η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ και άλλοι φορείς.
Στην απόφασή του το ΣτΕ επισημαίνει ότι το Μνημόνιο δεν παραβιάζει το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τις διεθνείς συμβάσεις. Σχετικές εισηγήσεις είχαν κάνει οι σύμβουλοι Μαίρη Σαρπ και Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου.
Εξάλλου, κρίθηκε από τους δικαστές ότι οι διατάξεις του Μνημονίου δεν προσκρούουν -όπως υποστηρίζουν ο ΔΣΑ, η ΑΔΕΔΥ, κλπ.- σε άρθρα του Συντάγματος, όπως είναι το άρθρο 2 για την προστασία της ανθρώπινης αξίας, το άρθρο 4 που κατοχυρώνει την αρχή της ισότητας, το άρθρο 17 για την προστασία της ιδιοκτησίας, στην έννοια της οποίας περιλαμβάνεται και ο μισθός, το άρθρο 25 που αφορά την αρχή της αναλογικότητας και το άρθρο 28, που αναφέρει ότι οι διεθνείς συμβάσεις επικυρώνονται με την πλειοψηφία των 180 βουλευτών.
Κατόπιν αυτών όλες οι προσφυγές απορρίφθηκαν.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ), η ΑΔΕΔΥ, η ΕΣΗΕΑ, οι συνταξιούχοι και οι άλλοι φορείς, έπειτα από πρωτοβουλία τού τότε προέδρου του ΔΣΑ, Δημήτρη Παξινού.
Οι δικαστές έκριναν ακόμη κατά πλειοψηφία ότι ο ΔΣΑ έχει έννομο συμφέρον να προσφύγει στο ΣτΕ κατά του Μνημονίου.
Τέλος, η έκδοση της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ αναμένεται με το νέο δικαστικό έτος, δηλαδή μετά την 16η Σεπτεμβρίου 2011.
Συμβατές οι περικοπές σε μισθούς
Οι 55 σύμβουλοι Επικρατείας τόνισαν ότι οι περικοπές στις αποδοχές και τις συντάξεις που έγιναν με το Μνημόνιο είναι συμβατές με το Σύνταγμα, την ΕΣΔΑ και τις διεθνείς συμβάσεις κάτω από τις συγκεκριμένες συγκυρίες, που επικρατούν στην Ελλάδα και εν όψει της ανάγκης αποφυγής της χρεοκοπίας.
Σε περίπτωση που υπάρχει νέο Μνημόνιο και θα επιβάλει νέες περικοπές αποδοχών, τότε το ΣτΕ θα κρίνει εκ νέου με τις συνθήκες και συγκυρίες, που θα επικρατούν στο χρονικό εκείνο σημείο.
Σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, συνάδουν με το Σύνταγμα και το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, όσο και με τις διεθνείς συμβάσεις τα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλει το Μνημόνιο, όπως είναι οι περικοπές αποδοχών, συντάξεων, επιδομάτων, επιδόματος θερινών διακοπών, δώρων εορτών (Χριστουγέννων και Πάσχα) κ.λπ.
Υπογράμμισαν ότι λόγοι δημοσίου συμφέροντος δικαιολογούν αυτές τις περικοπές στις αποδοχές και συντάξεις, οι οποίες είναι μέσα σε βιώσιμα επίπεδα.
Αναλυτικότερα, οι δικαστές αποφάνθηκαν ότι τα επίμαχα μέτρα, που επιβάλλει το Μνημόνιο, τα οποία αποτελούν τμήμα του ευρύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής και προώθησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων της ελληνικής οικονομίας, δικαιολογούνται κατ' επίκληση σοβαρών λόγων δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι αποτελούν, ταυτοχρόνως, και σκοπούς κοινού ενδιαφέροντος των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ακόμη, έκριναν οι σύμβουλοι Επικρατείας ότι με το Μνημόνιο ελήφθησαν μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής για την άμεση αντιμετώπιση της οξείας δημοσιονομικής κρίσης, η οποία είχε καταστήσει αδύνατη την εξυπηρέτηση των δανειακών αναγκών της χώρας, μέσω των διεθνών αγορών, με παράλληλα πιθανά ανοικτό το ενδεχόμενο χρεοκοπίας της χώρας.
«Δεν είναι διεθνής σύμβαση»
Οι σύμβουλοι Επικρατείας έπειτα από πέντε μαραθώνιες διασκέψεις που έγιναν κεκλεισμένων των θυρών, με μεγάλη πλειοψηφία που σχεδόν αγγίζει το ομόφωνο (υπήρξαν μειοψηφίες έξι έως δέκα δικαστών, σε επιμέρους ζητήματα που τέθηκαν), έκριναν ότι το μνημόνιο (Ν. 3845/2010) δεν χρειαζόταν να ψηφιστεί από τη Βουλή με την πλειοψηφία των 3/5, καθώς δεν αποτελεί διεθνή σύμβαση.
Σύμφωνα με τους δικαστές, το Μνημόνιο δεν αποτελεί διεθνή σύμβαση κατά το άρθρο 28 του Συντάγματος, έτσι ώστε να χρειάζεται να ψηφιστεί από τη Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών.
Ακόμη, η πλήρης Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου αποφάνθηκε ότι ούτε με το Μνημόνιο αναγνωρίζονται εξουσίες σε όργανα διεθνών οργανισμών, οι οποίες περιορίζουν καθ' οιονδήποτε τρόπο την άσκηση της εθνικής κυριαρχίας, ενώ ταυτόχρονα η κυβέρνηση διατηρεί την κατ' άρθρο 82 του Συντάγματος εξουσία της για τη χάραξη της γενικής πολιτικής της χώρας, αλλά και η ένταξη της Ελλάδας στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν περιορίζει την άσκηση της εθνικής της κυριαρχίας.
πηγη
ΤΑ ΝΕΑ
Στην απόφασή του το ΣτΕ επισημαίνει ότι το Μνημόνιο δεν παραβιάζει το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τις διεθνείς συμβάσεις. Σχετικές εισηγήσεις είχαν κάνει οι σύμβουλοι Μαίρη Σαρπ και Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου.
Εξάλλου, κρίθηκε από τους δικαστές ότι οι διατάξεις του Μνημονίου δεν προσκρούουν -όπως υποστηρίζουν ο ΔΣΑ, η ΑΔΕΔΥ, κλπ.- σε άρθρα του Συντάγματος, όπως είναι το άρθρο 2 για την προστασία της ανθρώπινης αξίας, το άρθρο 4 που κατοχυρώνει την αρχή της ισότητας, το άρθρο 17 για την προστασία της ιδιοκτησίας, στην έννοια της οποίας περιλαμβάνεται και ο μισθός, το άρθρο 25 που αφορά την αρχή της αναλογικότητας και το άρθρο 28, που αναφέρει ότι οι διεθνείς συμβάσεις επικυρώνονται με την πλειοψηφία των 180 βουλευτών.
Κατόπιν αυτών όλες οι προσφυγές απορρίφθηκαν.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ), η ΑΔΕΔΥ, η ΕΣΗΕΑ, οι συνταξιούχοι και οι άλλοι φορείς, έπειτα από πρωτοβουλία τού τότε προέδρου του ΔΣΑ, Δημήτρη Παξινού.
Οι δικαστές έκριναν ακόμη κατά πλειοψηφία ότι ο ΔΣΑ έχει έννομο συμφέρον να προσφύγει στο ΣτΕ κατά του Μνημονίου.
Τέλος, η έκδοση της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ αναμένεται με το νέο δικαστικό έτος, δηλαδή μετά την 16η Σεπτεμβρίου 2011.
Συμβατές οι περικοπές σε μισθούς
Οι 55 σύμβουλοι Επικρατείας τόνισαν ότι οι περικοπές στις αποδοχές και τις συντάξεις που έγιναν με το Μνημόνιο είναι συμβατές με το Σύνταγμα, την ΕΣΔΑ και τις διεθνείς συμβάσεις κάτω από τις συγκεκριμένες συγκυρίες, που επικρατούν στην Ελλάδα και εν όψει της ανάγκης αποφυγής της χρεοκοπίας.
Σε περίπτωση που υπάρχει νέο Μνημόνιο και θα επιβάλει νέες περικοπές αποδοχών, τότε το ΣτΕ θα κρίνει εκ νέου με τις συνθήκες και συγκυρίες, που θα επικρατούν στο χρονικό εκείνο σημείο.
Σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, συνάδουν με το Σύνταγμα και το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, όσο και με τις διεθνείς συμβάσεις τα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλει το Μνημόνιο, όπως είναι οι περικοπές αποδοχών, συντάξεων, επιδομάτων, επιδόματος θερινών διακοπών, δώρων εορτών (Χριστουγέννων και Πάσχα) κ.λπ.
Υπογράμμισαν ότι λόγοι δημοσίου συμφέροντος δικαιολογούν αυτές τις περικοπές στις αποδοχές και συντάξεις, οι οποίες είναι μέσα σε βιώσιμα επίπεδα.
Αναλυτικότερα, οι δικαστές αποφάνθηκαν ότι τα επίμαχα μέτρα, που επιβάλλει το Μνημόνιο, τα οποία αποτελούν τμήμα του ευρύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής και προώθησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων της ελληνικής οικονομίας, δικαιολογούνται κατ' επίκληση σοβαρών λόγων δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι αποτελούν, ταυτοχρόνως, και σκοπούς κοινού ενδιαφέροντος των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ακόμη, έκριναν οι σύμβουλοι Επικρατείας ότι με το Μνημόνιο ελήφθησαν μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής για την άμεση αντιμετώπιση της οξείας δημοσιονομικής κρίσης, η οποία είχε καταστήσει αδύνατη την εξυπηρέτηση των δανειακών αναγκών της χώρας, μέσω των διεθνών αγορών, με παράλληλα πιθανά ανοικτό το ενδεχόμενο χρεοκοπίας της χώρας.
«Δεν είναι διεθνής σύμβαση»
Οι σύμβουλοι Επικρατείας έπειτα από πέντε μαραθώνιες διασκέψεις που έγιναν κεκλεισμένων των θυρών, με μεγάλη πλειοψηφία που σχεδόν αγγίζει το ομόφωνο (υπήρξαν μειοψηφίες έξι έως δέκα δικαστών, σε επιμέρους ζητήματα που τέθηκαν), έκριναν ότι το μνημόνιο (Ν. 3845/2010) δεν χρειαζόταν να ψηφιστεί από τη Βουλή με την πλειοψηφία των 3/5, καθώς δεν αποτελεί διεθνή σύμβαση.
Σύμφωνα με τους δικαστές, το Μνημόνιο δεν αποτελεί διεθνή σύμβαση κατά το άρθρο 28 του Συντάγματος, έτσι ώστε να χρειάζεται να ψηφιστεί από τη Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών.
Ακόμη, η πλήρης Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου αποφάνθηκε ότι ούτε με το Μνημόνιο αναγνωρίζονται εξουσίες σε όργανα διεθνών οργανισμών, οι οποίες περιορίζουν καθ' οιονδήποτε τρόπο την άσκηση της εθνικής κυριαρχίας, ενώ ταυτόχρονα η κυβέρνηση διατηρεί την κατ' άρθρο 82 του Συντάγματος εξουσία της για τη χάραξη της γενικής πολιτικής της χώρας, αλλά και η ένταξη της Ελλάδας στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν περιορίζει την άσκηση της εθνικής της κυριαρχίας.
πηγη
ΤΑ ΝΕΑ
Απορώ πώς διαρρέουν τα αποτελέσματα διασκέψεων Ολομελειών -κατά κανόνα- Ανωτάτων Δικαστηρίων (Αρείου Πάγου, Συμβουλίου της Επικρατείας κλπ), πριν δημοσιευθούν οι αποφάσεις, πολλώ δε μάλλον που το αποτέλεσμα μίας διάσκεψης μπορεί να αλλάξει με νέα διάσκεψη μέχρι τη δημοσίευση της απόφασης; Δεν είναι ποινικό αδίκημα (άρθρα 251, 253 ΠΚ);
ΑπάντησηΔιαγραφή@ Ο/Η Ανώνυμος είπε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπορώ πώς διαρρέουν τα αποτελέσματα
=========================
αντί άλλων σου επαναλαμβάνω ένα σχόλιο που είχε κάνει ένας ανώνυμος όταν έγινε γνωστή η απόφαση της ΟλΑΠ για τους συμβασιούχους
(http://dikastis.blogspot.com/2011/04/blog-post_8863.html)
"Για τις διαρροές συναδελφε πολλές φορές ευθύνεται κάποιο πρόσωπο που στη έδρα κάθεται στη άκρη αριστερά (αναφορικά με τον πρόεδρο )"
Όχι ότι φταίει πάντα ο Γραμματέας (αυτόν προφανώς εννοεί ο σχολιαστής) αλλά στην μικρή μου θητεία στο σώμα έχω καταλάβει ότι αρκετές φορές βάζει το χεράκι του.
ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΙ ΣΤΕ
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρώτη φορά στο διεθνή νομικό κόσμο υπογράφηκε συμβαση με πρόβλεψη εκτελεστότητας,κατά τρόπο πολύ έξυπνο, ωστε για πρώτη φορά να δεσμεύεται κράτος με την εθνική του κυριαρχία και πλούτο (θα κριθεί βεβαια από τα Δικαστήρια). Αναφορικά με το επιχείρημα της "ακύρωσης" επί της ουσίας της δανειακής σύμβασης, τούτο μόνο ως ουτοπία φαντάζει, καθώς το κύρος της και κάθε διαφορά εξ αυτής έχει προβλεφθεί να κριθεί από το Αγγλικό Δίκαιο. Ουσιαστικά τα Αγγλικά δικαστήρια θα αποφασίσουν για την εκτέλεση της σύμβασης, που μέχρι τότε ως δικαίωμα δύναται να μεταβιβαστεί ακόμη και σε εχθρούς μας. Η εσωτερική υποτίμηση που προσπαθεί να επιβάλει η πουλημένη κυβέρνηση υπό το καθεστώς του Ευρώ, λανθασμένως καθοδηγείται. Επιβάλλεται η επιστροφή στη δραχμή με άρνηση πληρωμής του παρανόμως αιτηθέντος χρέους. Και μην ακούω ότι τα εισαγόμενα θα τα αγοράζουμε σε Ευρώ ... θυμηθείτέ ότι εκτελούσαμε εισαγωγές σε αξιακή τιμή μάρκου ή δολ.ΗΠΑ, όταν το νόμισμά μας ήταν η δρχ. (Για το θέμα επιβάλλεται βέβαια η οριστικοποίηση λεπτομερειών σε οικονομική βάση). Αναφορικά με τις αποφάσεις του ΣτΕ για το περιβάλλον. Επειδή μας τα έχουν πρ...ει, τονίζω ότι το διατακτικό τους κινείται στα πλαίσια της εξυπηρέτησης των συμφερόντων του κεφαλαίου της βιώσιμης πράσινης ανάπτυξης. Διαβάστε το περιεχόμενο της Ατζέντας 21 του ΟΗΕ 1992 για να καταλάβετε ότι η πράσινη ανάπτυξη καθοδηγείται με σκοπό το κέρδος των τραπεζών και την πλήρη εξόντωση των ιδιωτικών επιχειρήσεων. Άλλωστε, σχεδιασμένη είναι η μετάβαση (μέσω της δυσβάσταχτης φορολόγισης και του ΚΕΔΕ)της ιδιωτικής περιουσίας στο κράτος και από κει στα χέρια των δανειστών μας