Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2020

Αθλητική Δικαιοσύνη συγκροτούμενη από Τακτικούς Δικαστικούς Λειτουργούς.

 

Αθλητική Δικαιοσύνη συγκροτούμενη από Τακτικούς Δικαστικούς Λειτουργούς. Το Αυτοδιοίκητο της Ε.Π.Ο. υποχωρεί στο Αυτοδιοίκητο της Δικαιοσύνης. Προς τη σωστή θεσμική κατεύθυνση η διάταξη σε σχέδιο νόμου, που προβλέπει την υπόδειξη των Αθλητικών Δικαστών από θεσμικά όργανα της Δικαιοσύνης.

 

Άρθρο Κωνσταντίνου Βουλγαρίδη, Εφέτη – Μέλους του ΔΣ της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων

                                                                        Αθήνα, 6-11-2020

 

Σε άρθρο μου, πριν ακριβώς από δύο περίπου χρόνια, είχα υποστηρίξει ότι θα πρέπει να τροποποιηθεί η θεσμοθετημένη μέχρι σήμερα διαδικασία επιλογής των Αθλητικών Δικαστών της Τακτικής Δικαιοσύνης αποκλειστικά μέσω της προβλεπόμενης εκλογικής διαδικασίας της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας. Και τούτο διότι το Αυτοδιοίκητο, που ισχύει παγκοσμίως στο Άθλημα του Ποδοσφαίρου και που έχει δημιουργήσει, κατά καιρούς, στη χώρα μας, μία αντιθεσμική «ιδιοκτησιακή αντίληψη» οικειοποίησης του χώρου, δεν δύναται να υπερισχύει του Συνταγματικά Αυτοδιοίκητου της Δικαιοσύνης και υποχωρεί γενικότερα στα θέματα, που άπτονται του

δημοσίου συμφέροντος καθότι ο Αθλητισμός σε όλες τις εκφάνσεις του συνιστά δημόσιο αγαθό. Ήδη, σε κατατεθέν σχέδιο νόμου, προβλέπεται, πλέον, ότι οι Αθλητικοί Δικαστές ορίζονται – υποδεικνύονται, καταρχήν, από θεσμικά όργανα της Δικαιοσύνης.

Διαφωνώ, επίσης, με την προσφάτως διατυπωθείσα άποψη ότι η απονομή της Αθλητικής Δικαιοσύνης δεν θα πρέπει να ανατίθεται σε Τακτικούς Δικαστικούς Λειτουργούς με την αιτιολογία, μεταξύ άλλων (της άποψης αυτής) ότι οι τελευταίοι γίνονται δέκτες επιθέσεων κάθε φορά, που εκδίδουν μη επιθυμητές αποφάσεις και η κατάσταση αυτή θα πρέπει να εξαλειφθεί. Και τούτο, διότι, όπως προαναφέρθηκε, από τις εν γένει διατάξεις του Συντάγματος και της Αθλητικής Νομοθεσίας σαφώς προκύπτει ότι το Αυτοδιοίκητο της Ε.Π.Ο. υποχωρεί σε ζητήματα, που αφορούν το δημόσιο συμφέρον και έχει ήδη κριθεί ότι το Κράτος έχει την εξουσία να ασκεί έλεγχο νομιμότητας και ειδικώς στην προκείμενη περίπτωση να καθορίζει τη συγκρότηση της Αθλητικής Δικαιοσύνης από Τακτικούς Δικαστικούς Λειτουργούς.

Ειδικότερα:         

Η FIFA (FEDERATION INTERNATIONALE DE FOOTBALL ASSOCIATION) συνιστά τη Διεθνή Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου, που έχει ως σκοπό τη ρύθμιση της οργάνωσης και λειτουργίας του αθλήματος του ποδοσφαίρου σε παγκόσμιο επίπεδο κάτω από την εφαρμογή κοινών κανόνων, οι οποίοι έχουν υπερνομοθετική ισχύ και είναι δεσμευτικοί για όλες τις Εθνικές  Ομοσπονδίες, που αποτελούν μέλη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ποδοσφαίρου. Οι κανόνες αυτοί προβλέπονται στους διαφόρους κανονισμούς, που εκδίδει η FIFA. Περαιτέρω, η FIFA έχει δημιουργήσει συνομοσπονδίες, που διοικούν το ποδόσφαιρο σε περιφερειακό επίπεδο. Μία από αυτές είναι η UEFA σε ότι αφορά το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, στην οποία ανήκει η Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία (ΕΠΟ).

Οι κανονισμοί της FIFA αποτελούν για τα ζητήματα, στα οποία αναφέρονται κανόνες υπερνομοθετικής ισχύος και για την οργάνωση και λειτουργία του Ελληνικού Ποδοσφαίρου, βασική αρχή του οποίου αποτελεί το αυτοδιοίκητο. Σχετική ήταν αρχικώς η διάταξη του άρθρου 29 § 12 του ν. 3479/2006, που καταργήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 15 Ν. 4326/2015, ενώ στην παρ.2 του ιδίου άρθρου και νόμου (4326/2015) ορίζεται, πλέον, ότι «Θέματα του ποδοσφαίρου και της οργάνωσης και λειτουργίας της ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας, ρυθμίζονται από την Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία (Ε.Π.Ο.), στο πλαίσιο της αυτοδιοικητικής λειτουργίας της σύμφωνα με το καταστατικό και τους κανονισμούς της, τα οποία πρέπει να είναι εναρμονισμένα με το Σύνταγμα, την κείμενη νομοθεσία, με δεδομένο ότι η Ε.Π.Ο. διαχειρίζεται τις υποθέσεις της, ανεξάρτητα και χωρίς επιρροή από τρίτους, και σύμφωνα με τους κανονισμούς της Παγκόσμιας και Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδοσφαίρου, μέλος των οποίων αποτελεί η Ε.Π.Ο.»

 Με τη διάταξη του ως άνω νόμου προβλέπεται το αυτοδιοίκητο της Ε.Π.Ο., οι διατάξεις, όμως, των σχετικών κανονισμών αυτής για τα ζητήματα, τα οποία αυτοί ρυθμίζουν, καθώς και οι υπερνομοθετικής ισχύος κανονισμοί της παγκόσμιας ομοσπονδίας δεν μπορεί να έχουν υπέρτερη ισχύ από τις διατάξεις του Συντάγματος.

Συμπερασματικά, δηλαδή, το άθλημα του ποδοσφαίρου, συγκροτούμενο με την ευρεία του όρου έννοια από ομάδες, αθλητές, διοικήσεις, γήπεδα, φιλάθλους κλπ. αποτελεί έναν αυτοτελή οργανισμό, αυτόνομο και αυτοδιοικούμενο παγκοσμίως.

Περαιτέρω, τόσο από τους σχετικούς υπερνομοθετικής ισχύος κανονισμούς της FIFA, που διέπουν το άθλημα του ποδοσφαίρου παγκοσμίως, όσο και από τη διάταξη του άρθρου 15 παρ.2 Ν. 4326/2015, στην οποία γίνεται ρητά λόγος μόνο σε θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του εν λόγω αθλήματος, ουδόλως προκύπτει απαγόρευση στον εθνικό νομοθέτη να ρυθμίσει ειδικότερα ζητήματα πειθαρχικής αρμοδιότητας, αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι το άθλημα του ποδοσφαίρου, ο αθλητισμός γενικότερα, έχει χαρακτηρισθεί ως δημόσιο αγαθό και η εύρυθμη και με ίσους όρους διεξαγωγή του αθλήματος αφορούν το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον.

Στο πλαίσιο αυτό, το έτος 2015, ο εθνικός νομοθέτης στη χώρα μας με το νόμο 4326/2015 (άρθρο 5) θεσμοθέτησε για πρώτη φορά τη συγκρότηση των Πειθαρχικών Οργάνων της ΕΠΟ από Τακτικούς Δικαστές. Παράλληλα, όμως, προφανώς λόγω του άνω αυτοδιοίκητου (του αθλήματος ποδοσφαίρου) άφησε την αποκλειστική ουσιαστικά επιλογή των Αθλητικών Δικαστών στην ΕΠΟ, όπερ επαναλήφθηκε και με τη σχετικά πρόσφατη διάταξη του άρθρου 36 παρ.1 Ν. 4559/2018.

Όμως:

Η επιλογή αυτή του εθνικού νομοθέτη να συγκροτούνται τα πειθαρχικά όργανα της ΕΠΟ από Τακτικούς Δικαστές, που απολαμβάνουν, κατά το Σύνταγμα, προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας και αποτελούν το θεμελιώδη πυλώνα του Κράτους Δικαίου αποτελεί Θεσμική Επιλογή της Πολιτείας, η οποία επιτάσσει αναγκαίως και εκ του Συντάγματος την επιλογή των Αθλητικών Δικαστών και Εισαγγελέων με διαδικασίες μέσα από την ίδια τη Δικαιοσύνη (λ.χ. ορισμός αυτών με απόφαση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου ή με κλήρωση των αθλητικών δικαστών σε δημόσια συνεδρίαση από το αντίστοιχο δικαστήριο ή ορισμός αυτών από τις Ολομέλειες κλπ.).

Κατόπιν όλων των ανωτέρω, θεωρώ ότι η τροποποποίηση στο νέο σχέδιο νόμου (άρθρο 48) της αποκλειστικής ουσιαστικά αρμοδιότητας επιλογής των Αθλητικών Δικαστών μέσω των προβλεπόμενων διαδικασιών της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας ώστε η αρχική, σε κάθε περίπτωση, επιλογή – υπόδειξη να ανήκει, πλέον, στην Ανεξάρτητη και Αυτοδιοίκητη Δικαιοσύνη, κινείται, καταρχήν, προς τη σωστή θεσμική κατεύθυνση.

 

Κωνσταντίνος Βουλγαρίδης, Εφέτης, Μέλος του ΔΣ της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων

              

 

 

 

              

upd 8-11-2020 18.41

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish


5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.

7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"


Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ