Χαράλαμπος Σεβαστίδης
Πρόεδρος Πρωτοδικών Αθηνών
Οι αλλαγές που επέφερε ο Ν. 4335/2015 με την τροποποίηση του ΚΠολΔ, καθώς και η εισαγωγή ειδικών νομοθετικών ρυθμίσεων (π.χ. για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά) επιβάρυναν σε μεγάλο βαθμό τον εργασιακό φόρτο των Δικαστών όλων των βαθμίδων. Μοναδικό ανάχωμα στην εντατικοποίηση της εργασίας μας είναι οι Κανονισμοί των Δικαστηρίων, οι οποίοι είναι επιτακτική ανάγκη να εκσυγχρονιστούν και να προσαρμοστούν στον νέο τρόπο οργάνωσης της πολιτικής δίκης.
Ήδη από το έτος 2019 επεξεργαστήκαμε ένα σχέδιο Κανονισμών για το Πρωτοδικείο Αθηνών, το οποίο θα λειτουργούσε στη συνέχεια ως πρότυπο Κανονισμού και για τα υπόλοιπα Δικαστήρια της Χώρας. Η τελική του μορφή, με την οποία κατατίθεται σήμερα, υπήρξε προϊόν συζητήσεων και συνεργασίας με τα μέλη της ομάδας μας (Χριστόφορο Σεβαστίδη, Παντελή Μποροδήμο, Αικατερίνη Ντόκα, Αικατερίνη Μάτση, Ιωάννα Ξυλιά, Μιχαήλ Τσέφα, Έφη Κώστα). Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συμβολή του Προέδρου του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Πρωτοδικείου Αθηνών, με την χορήγηση στατιστικών στοιχείων από όλες τις διαδικασίες και το ενδιαφέρον του για την προώθηση της ιδέας τροποποίησης του Κανονισμού.
Η καινοτομία των προτεινόμενων τροποποιήσεων συνίσταται στην πρόβλεψη ανώτατου κατ’ έτος αριθμού χρέωσης υποθέσεων ανά Δικαστή, με βάση τον μέσο όρο χρέωσης πριν το 2016. Παράλληλα, υπάρχει ειδική πρόβλεψη για χρέωση ανάλογη με τον χρόνο πραγματικής υπηρεσίας κατά τη διάρκεια του ίδιου δικαστικού έτους στο συγκεκριμένο Τμήμα-διαδικασία, ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο που παρατηρήθηκε σε ορισμένα Δικαστήρια, συνάδελφοι που επιστρέφουν από μακράς διάρκειας άδειες (π.χ. ανατροφής τέκνων, αναρρωτικές, κ.λ.π.) ή μετατίθενται ή αλλάζουν Τμήμα-διαδικασία κατά τη διάρκεια του δικαστικού έτους να επιβαρύνονται δυσανάλογα. Με τις προτεινόμενες αλλαγές στον Κανονισμό ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Δικαστηρίου γνωρίζοντας ήδη πριν την έναρξη του δικαστικού έτους τον αριθμό των Δικαστών που θα υπηρετήσουν σε κάθε Τμήμα-διαδικασία και τον ανώτατο αριθμό χρέωσης ανά Δικαστή θα μπορεί να προσδιορίζει κάθε έτος ανάλογο αριθμό υποθέσεων, ώστε μετά την υπέρβαση του ανώτατου αυτού αριθμού να γίνεται πλέον προσδιορισμός των υποθέσεων στο αμέσως επόμενο δικαστικό έτος.
Πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι ο προτεινόμενος αυτός εκσυγχρονισμός του Κανονισμού είναι σύμφωνος με το πνεύμα και το γράμμα των νέων διατάξεων του ΚΠολΔ (βλ. ενδεικτικά άρθρο 237 παρ. 4 ΚΠολΔ, που αναφέρεται σε μέγιστη ετήσια χρέωση ανά Δικαστή) και ήδη προβλέπεται για τον προσδιορισμό των υποθέσεων στο Εφετείο Θεσσαλονίκης, καθώς και στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών και στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, μετά από σχετική προσαρμογή των Κανονισμών των Δικαστηρίων αυτών που εγκρίθηκαν από τον Άρειο Πάγο και το Συμβούλιο Επικρατείας αντίστοιχα.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Άρθρο 1
Τροποποιήσεις στο άρθρο 2 του Κανονισμού
Στο άρθρο 2 του ισχύοντος Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Πρωτοδικείου Αθηνών επέρχονται οι ακόλουθες αλλαγές:
α) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. Ι προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται στο Μονομελές Πρωτοδικείο σε εκατόν εξήντα (160) και στο Πολυμελές Πρωτοδικείο σε τριάντα πέντε (35)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Ειδικό Τμήμα Οικογενειακού Δικαίου και Προστασίας Ανηλίκων).
β) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. ΙΙ προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται στο Μονομελές Πρωτοδικείο σε εκατόν είκοσι (120) και στο Πολυμελές Πρωτοδικείο σε είκοσι (20)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Εμπραγμάτου Δικαίου).
γ)Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. ΙΙΙ προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται ως εξής: 1) για το Γενικό Τμήμα στο Μονομελές Πρωτοδικείο (τακτική διαδικασία) σε ογδόντα πέντε (85), στο Πολυμελές Πρωτοδικείο (τακτική διαδικασία) σε είκοσι πέντε (25) και στη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας σε είκοσι πέντε (25) και 2) για το Ειδικό Τμήμα στο Μονομελές Πρωτοδικείο σε είκοσι πέντε (25) και στο Πολυμελές Πρωτοδικείο σε είκοσι πέντε (25)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Εμπορικού Δικαίου, Πτωχεύσεων και Διανοητικής Ιδιοκτησίας).
δ) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. ΙV προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται στο Μονομελές Πρωτοδικείο σε εξήντα (60) και στο Πολυμελές Πρωτοδικείο σε σαράντα (40)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Ενοχικού Δικαίου).
ε) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. V προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται στο Μονομελές Πρωτοδικείο (τακτική διαδικασία) σε πενήντα (50), στο Πολυμελές Πρωτοδικείο (τακτική διαδικασία) σε δέκα (10) και στη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας σε ενενήντα (90)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Υποθέσεων Κτηματολογίου).
στ) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. VΙ προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται στο Μονομελές Πρωτοδικείο σε εκατόν δέκα (110)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Εφέσεων).
ζ) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. VIIΙ προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται σε εκατόν τριάντα (130)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Μισθωτικών Διαφορών).
η) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. ΙX προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται σε εκατόν τριάντα (130)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Υποθέσεων Αυτοκινήτων).
θ) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. X προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται σε εκατόν είκοσι (120)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Εργατικών Διαφορών και Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης).
ι) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. XΙ προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται στις υποθέσεις αναγκαστικής απαλλοτρίωσης σε ογδόντα πέντε (85) και στις υποθέσεις αμοιβών σε τριάντα πέντε (35)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων και Διαφορών από Αμοιβές για Παροχή Εργασίας).
ια) Στο άρθρο 2 παρ. Β περ. XΙV προστίθεται τελευταία παράγραφος, που έχει ως εξής: «Ο ετήσιος ανώτατος αριθμός χρέωσης ανά Δικαστή ορίζεται σε εκατόν είκοσι (120)». (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αφορά στο Τμήμα Υποθέσεων Αναγκαστικής Εκτέλεσης).
Άρθρο 2
Τροποποιήσεις στο άρθρο 7 του Κανονισμού
Μετά την παρ. 3 του άρθρου 7 του Κανονισμού προστίθεται νέα παρ. με αρίθμηση 3α, που έχει ως εξής:
«3α. Ο προσδιορισμός των υποθέσεων εντός του δικαστικού έτους γίνεται με ευθύνη του Προέδρου του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Δικαστηρίου και με βάση τον αριθμό των υπηρετούντων Δικαστών σε συνδυασμό προς τον ανώτατο αριθμό χρέωσης ανά Δικαστή σε κάθε Πολιτικό Τμήμα».
Άρθρο 3
Προσθήκη νέων άρθρων 7α , 7β και 7γ στον Κανονισμό
Μετά το άρθρο 7 του Κανονισμού προστίθεται νέα άρθρα με αρίθμηση 7α, 7β και 7γ, που έχουν ως εξής:
«Άρθρο 7α
Ανώτατος αριθμός χρέωσης υποθέσεων ανά Δικαστή
1. Για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 7α, 7β και 7γ: α) ως «υπόθεση» νοείται κάθε εισαγωγικό της δίκης δικόγραφο, συμπεριλαμβανομένων και των υποθέσεων που εισάγονται μετά από ανασυζήτηση κατ’ άρθρο 307 ΚΠολΔ· η χωριστή εκδίκασή τους ή η τυχόν συνεκδίκασή τους είναι αδιάφορη. Σε περίπτωση επίσπευσης εκδίκασης περισσότερων υποθέσεων με την πιο πάνω έννοια με μία κλήση, ο αριθμός των υποθέσεων κρίνεται αποκλειστικά με βάση τον αριθμό των εισαγωγικών δικογράφων (αγωγή ή αίτηση) και β) ως «χρέωση» υπόθεσης νοείται η συζήτηση της υπόθεσης στο ακροατήριο, μετά την οποία αναμένεται η έκδοση απόφασης από τον συγκεκριμένο Δικαστή και σε περίπτωση πολυμελούς σύνθεσης από συγκεκριμένο Δικαστή ως εισηγητή.
2. Εκτός του αριθμού των κατά τη διάρκεια των δικαστικών διακοπών (από 1 Ιουλίου έως 15 Σεπτεμβρίου) προσδιοριζόμενων υποθέσεων, ο αριθμός των υποθέσεων που χρεώνεται κάθε Δικαστής κατά τη διάρκεια ενός δικαστικού έτους δεν επιτρέπεται να υπερβεί το ανώτατο όριο που ορίζεται στο άρθρο 2 σε σχέση με κάθε Πολιτικό Τμήμα του Δικαστηρίου. Οι υποθέσεις αυτές κατανέμονται ανά μήνα κατά το δυνατόν συμμέτρως. Για τις υποθέσεις ασφαλιστικών μέτρων δεν ισχύει περιορισμός στην ανώτατη κατ’ έτος χρέωση. Το ίδιο ισχύει και για τις υποθέσεις της εκούσιας δικαιοδοσίας, εκτός από τις υποθέσεις που υπάγονται στο 3ο και 5ο Πολιτικό Τμήμα.
3. Σε περίπτωση μετακίνησης κατά τη διάρκεια του ίδιου δικαστικού έτους Δικαστή από ένα Τμήμα σε άλλο, με απόφαση του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης, η χρέωση πρέπει να είναι ανάλογη με τον πραγματικό χρόνο υπηρεσίας σε κάθε Τμήμα, συνυπολογιζομένης και της τυχόν υπέρβασης του ανάλογου με τον χρόνο υπηρεσίας στο προηγούμενο Τμήμα ανώτατου αριθμού χρέωσης του συγκεκριμένου Δικαστή.
4. Σε περίπτωση λήψης από δικαστικό λειτουργό άδειας απουσίας από την υπηρεσία για οποιονδήποτε λόγο, συνεχόμενης διάρκειας τουλάχιστον ενός (1) μηνός, η υπηρεσιακή χρέωσή του πρέπει να είναι ανάλογη με τον χρόνο πραγματικής υπηρεσίας κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου δικαστικού έτους, λαμβανομένης υπόψη και της κατάστασης της υγείας του μετά τη λήξη της άδειάς του.
Άρθρο 7β
Επιτρεπτή κατ’ εξαίρεση υπέρβαση ανώτατου ετήσιου αριθμού χρέωσης ανά Δικαστή
Μόνο κατ’ εξαίρεση είναι επιτρεπτή η υπέρβαση, σε ποσοστό που σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνά το 20%, του ανώτατου ετήσιου αριθμού χρέωσης ανά Δικαστή, όπως αυτός προσδιορίζεται στο άρθρο 2, σε συνδυασμό με το αμέσως προηγούμενο άρθρο, εφόσον συντρέχει επείγουσα περίπτωση και αποφανθεί σχετικά με πράξη του ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Δικαστηρίου. Η υπέρβαση του ανώτατου ετήσιου αριθμού χρέωσης πρέπει να κατανέμεται ισομερώς μεταξύ των Δικαστών που υπηρετούν στο ίδιο Τμήμα.
Άρθρο 7γ
Συνέπειες υπέρβασης του ανώτατου ετήσιου αριθμού χρέωσης ανά Δικαστή
1. Σε περίπτωση υπέρβασης του ανώτατου ετήσιου αριθμού χρέωσης, καθώς και της κατά το αμέσως προηγούμενο άρθρο προσαύξησης, εφόσον εκδόθηκε σχετική πράξη του Προέδρου του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Δικαστηρίου, το Δικαστήριο αναβάλλει αυτεπάγγελτα την εκδίκαση των υποθέσεων που έχουν χρεωθεί σε Δικαστή, για τον οποίο έχει ήδη συμπληρωθεί ο ανώτατος ετήσιος αριθμός χρέωσης. Κατά προτίμηση αναβάλλονται οι υποθέσεις που είναι πρωτοείσακτες και έχουν εγγραφεί τελευταίες στο πινάκιο.
2. Σε περίπτωση συμπλήρωσης του ανώτατου ετήσιου αριθμού χρέωσης του Δικαστή και της τυχόν κατά το προηγούμενο άρθρο προσαύξησης, μετά από έκδοση σχετικής πράξης από τον Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Δικαστηρίου, πριν το τέλος του δικαστικού έτους, δεν ανατίθεται πλέον καμία υπόθεση στον συγκεκριμένο Δικαστή. Αν η συμπλήρωση αυτή του ανωτάτου ετήσιου αριθμού χρέωσης και της τυχόν προσαύξησης αφορά σε όλους τους Δικαστές του ίδιου Πολιτικού Τμήματος, οι ήδη προσδιορισμένες υποθέσεις αποσύρονται από τη δικάσιμο και προσδιορίζονται σε μεταγενέστερη δικάσιμο με πράξη του Προέδρου του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Δικαστηρίου».
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ
Στατιστικά στοιχεία χρέωσης ανά Δικαστή και ανά διαδικασία
|
|
2010-2011 |
2011-2012 |
2012-2013 |
2013-2014 |
2014-2015 |
2015-2016 (αποχή δικηγόρων) |
2016-2017 |
2017-2018 |
2018-2019 |
|||||||||
|
Προτεινόμενος αριθμός μέγιστης χρέωσης ανά Δικαστή |
Υψηλότερη χρέωση |
Μέσος όρος χρέωσης |
Υψηλότερη χρέωση |
Μέσος όρος χρέωσης |
Υψηλότερη χρέωση |
Μέσος όρος χρέωσης |
Υψηλότερη χρέωση |
Μέσος όρος χρέωσης |
Υψηλότερη χρέωση |
Μέσος όρος χρέωσης |
Υψηλότερη χρέωση |
Μέσος όρος χρέωσης |
Υψηλότερη χρέωση |
Μέσος όρος χρέωσης |
Υψηλότερη χρέωσης |
Μέσος όρος χρέωσης |
Υψηλότερη χρέωση |
Μέσος όρος χρέωσης |
Αμοιβές |
35 |
32 |
22 |
30 |
26 |
32 |
26 |
40 |
32 |
43 |
38 |
42 |
22 |
71 |
67 |
44 |
40 |
35 |
30 |
Απαλλοτριώσεις |
85 |
102 |
70 |
73 |
62 |
57 |
48 |
70 |
58 |
68 |
52 |
43 |
32 |
93 |
90 |
55 |
46 |
44 |
40 |
Αυτοκίνητα |
130 |
206 |
142 |
120 |
102 |
146 |
133 |
129 |
116 |
114 |
99 |
67 |
44 |
181 |
160 |
176 |
159 |
119 |
110 |
Εργατικά |
120 |
128 |
75 |
112 |
104 |
203 |
167 |
162 |
124 |
127 |
92 |
58 |
44 |
163 |
149 |
143 |
123 |
108 |
92 |
Μισθώσεις |
130 |
119 |
94 |
110 |
88 |
129 |
112 |
137 |
113 |
148 |
118 |
88 |
62 |
168 |
146 |
118 |
110 |
92 |
81 |
Ανακοπές εκτέλεσης |
120 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
38 |
34 |
143 |
119 |
114 |
85 |
134 |
117 |
Ενοχικό μον |
60 |
59 |
44 |
37 |
32 |
57 |
44 |
61 |
47 |
48 |
37 |
17 |
12 |
61 |
49 |
58 |
53 |
59 |
55 |
Ενοχικό πολ |
40 |
53 |
29 |
33 |
25 |
44 |
30 |
66 |
49 |
45 |
34 |
15 |
11 |
75 |
53 |
73 |
52 |
66 |
52 |
Εμπορικό μον |
85 |
63 |
54 |
48 |
39 |
94 |
83 |
98 |
81 |
97 |
80 |
57 |
38 |
97 |
84 |
121 |
106 |
129 |
115 |
Εμπορικό πολ |
25 |
49 |
32 |
39 |
30 |
36 |
31 |
32 |
26 |
32 |
27 |
17 |
9 |
41 |
32 |
59 |
47 |
38 |
30 |
Εμπορικό (εκουσία) |
25 |
50 |
31 |
91 |
44 |
57 |
41 |
36 |
24 |
48 |
31 |
30 |
15 |
31 |
24 |
32 |
23 |
25 |
18 |
Εμπορ. Ειδ.μον |
25 |
26 |
18 |
18 |
16 |
26 |
22 |
18 |
17 |
16 |
15 |
8 |
5 |
15 |
14 |
12 |
11 |
9 |
8 |
Εμπορ. Ειδ.πολ |
25 |
49 |
42 |
39 |
36 |
32 |
20 |
26 |
25 |
22 |
20 |
7 |
5 |
27 |
26 |
32 |
30 |
22 |
15 |
Οικογ. Μον |
160 |
10 |
6 |
11 |
6 |
11 |
9 |
120 |
73 |
160 |
121 |
108 |
99 |
255 |
252 |
232 |
199 |
198 |
181 |
Οικογ. Πολ |
35 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
37 |
33 |
50 |
37 |
21 |
15 |
54 |
48 |
48 |
45 |
38 |
33 |
Εμπράγμ. Μον |
120 |
72 |
56 |
52 |
40 |
115 |
91 |
101 |
77 |
91 |
75 |
51 |
43 |
120 |
105 |
178 |
172 |
212 |
199 |
Εμπράγμ. Πολ |
20 |
25 |
16 |
17 |
11 |
17 |
10 |
15 |
9 |
12 |
5 |
8 |
5 |
27 |
23 |
27 |
26 |
20 |
18 |
Εφέσεις μον |
110 |
6 |
2 |
2 |
1 |
12 |
9 |
32 |
27 |
51 |
37 |
77 |
60 |
167 |
152 |
155 |
140 |
125 |
115 |
Εφέσεις πολ |
|
168 |
163 |
134 |
120 |
100 |
84 |
116 |
108 |
90 |
83 |
62 |
51 |
76 |
68 |
- |
- |
- |
- |
Κτηματολόγιο μον. |
50 |
66 |
64 |
42 |
39 |
57 |
55 |
46 |
41 |
53 |
51 |
26 |
22 |
61 |
55 |
52 |
51 |
58 |
54 |
Κτηματολόγιο πολ. |
10 |
25 |
20 |
17 |
11 |
16 |
14 |
9 |
4 |
8 |
7 |
3 |
2 |
7 |
5 |
7 |
6 |
16 |
14 |
Κτηματολόγιο εκουσία |
90 |
526 |
513 |
374 |
333 |
332 |
321 |
87 |
65 |
122 |
120 |
50 |
46 |
113 |
100 |
94 |
92 |
94 |
85 |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish
5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"
Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ