Μαργαρίτα
Στενιώτη, Εφέτης, μέλος του ΔΣ της ΕΔΕ
Κωνσταντίνος
Βουλγαρίδης, Πρόεδρος Πρωτοδικών, μέλος του ΔΣ της ΕΔΕ
Γρηγόρης
Κομπολίτης, Ειρηνοδίκης, μέλος του ΔΣ της ΕΔΕ
Αθήνα,
7-9-2018
Κατά τη συνεδρίαση
της 6ης-9-18 του Δ.Σ. της Ε.Δ.Ε. οι θέσεις της
Ομάδας μας ήταν οι ακόλουθες:
ΘΕΜΑ
1Α: Το πρώτο θέμα της ημερήσιας διάταξης της συνεδρίασης του ΔΣ
της Ένωσης είναι η «Χρησιμοποίηση του ψευδεπίγραφου τίτλου «Δελτίο Τύπου» σε
ανακοινώσεις 3 μελών του ΔΣ (Μ. Στενιώτη, Κ. Βουλγαρίδη και Γ. Κομπολίτη)»,
δηλαδή καλείται το ΔΣ να συζητήσει και
να αποφασίσει επί της ενέργειας τριών μελών του ΔΣ, που απαρτίζουν την Ομάδα
μας, να εκδώσουν ανακοίνωση για ζήτημα μείζονος σημασίας της Δικαιοσύνης. Το
θέμα αυτό, με βάση το καταστατικό της Ένωσης, πρέπει ν’ απαλειφθεί από την
ημερήσια διάταξη, διότι το ΔΣ αναρμοδίως
μετατρέπεται σε οιονεί πειθαρχικό συμβούλιο (βλ. άρθρο 14 Καταστατικού ΕΔΕ περί
καθηκόντων Δ.Σ.), με διαπιστωτικά καθήκοντα και μάλιστα
πάνω σε ζητήματα ελευθεροτυπίας. Να σημειωθεί, ότι η πρόταση, που είχε
υποβληθεί στο παρελθόν, περί λειτουργίας του προβλεπόμενου, από το άρθρο 18 του
καταστατικού, Πειθαρχικού Συμβουλίου, ως τιμωρητικού οργάνου για τα μέλη της Ένωσης,
είχε απορριφθεί, κατά συντριπτική πλειοψηφία.
Σε περίπτωση μη απάλειψης του ως άνω θέματος δηλώνουμε ότι
θα αποχωρήσουμε κατά τη συζήτηση αυτού, εκφράζοντας την πάγια θέση μας ότι ως Ομάδα της ΕΔΕ έχουμε το δικαίωμα και
την υποχρέωση απέναντι στους
συναδέλφους, που μας τιμούν επί πολλά έτη με την εμπιστοσύνη τους να
εκφραζόμαστε ελεύθερα, να διατυπώνουμε δημόσια
τις απόψεις μας, ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΑ,
με «δελτίο τύπου», «ανακοίνωση» ή όπως
άλλως ήθελε ονομαστεί η δημοσιοποίηση
των θέσεων μας, μέσα στα πλαίσια των καταστατικών σκοπών της Ένωσης και δη της
προστασίας του Κύρους της Δικαιοσύνης, της διαφύλαξης της ανεξαρτησίας της και
της προώθησης των συμφερόντων των μελών της.
Ο πλουραλισμός και η πολυφωνία αποτελούν
απαραίτητη προϋπόθεση της δημοκρατικής λειτουργίας της ΕΔΕ. Οι εποχές, που η
ελευθερία της άποψης και του λόγου βαφτίζονταν ως συμπεριφορά παράνομη έχουν
περάσει προ πολλού.
Οι
επισημάνσεις μας:
1) Ο όρος ΄΄ψευδεπίγραφη΄΄ ως προς τη χρήση των
λέξεων ΄΄δελτίο τύπου΄΄ είναι εν προκειμένω λαθεμένος καθόσον οι ανωτέρω λέξεις
(οι λέξεις δηλαδή δελτίο τύπου) δεν έχουν την ιδιότητα να ανήκουν σε κάποιον
ώστε να νοείται ψευδεπίγραφη χρήση τους. Ερωτάται όμως: Το ΄΄δελτίο τύπου΄΄ του
Γραφείου Τύπου όταν εκδίδεται κατά παραγκωνισμό των μελών του ΔΣ (πλην των 10
μελών των τριών ομάδων του Προεδρείου) μετατρέποντας το όργανο από 15μελές σε
10μελές συνιστά Δελτίο Τύπου ΕΔΕ;
2)
Δυνάμει του σχεδίου Κανονισμού, που προσκομίστηκε στο ΔΣ, το Γραφείο Τύπου της
ΕΔΕ αποκτά υπερεξουσίες δεδομένου ότι, πέραν του ότι θα είναι το μόνο αρμόδιο
να χρησιμοποιεί τον όρο Δελτίο Τύπου στις ανακοινώσεις (αυτό είναι το λιγότερο
και δεν έχουμε λόγο να διαφωνήσουμε), οι ανακοινώσεις αυτές θα μπορούν να εκδίδονται
χωρίς καμία προηγούμενη συνεδρίαση ή έστω ενημέρωση των μελών του ΔΣ, ρύθμιση με
την οποία ουσιαστικά καταργείται το ΔΣ ως προς τις μελλοντικές ανακοινώσεις της
Ενώσεως. Όλες οι απόψεις μας επί των σχετικών διατάξεων του Κανονισμού και των
λόγων που οδήγησαν στην αντιπαράθεση αυτή θα διατυπωθούν από την Ομάδα μας στη
Γενική Συνέλευση, που είναι και η μόνη αρμόδια να εγκρίνει τις διατάξεις του
Κανονισμού σύμφωνα με το Καταστατικό
3)
Επισημαίνεται ότι τα μέλη του ΔΣ, κ.κ. Χρήστος Νάστας, Πρόεδρος Εφετών και
Χαράλαμπος Μαυρίδης, Εφέτης, διατύπωσαν την άποψη ότι ναι μεν ο όρος ΄΄Δελτίο
Τύπου΄΄ μπορεί και πρέπει να ανήκει στο Γραφείο Τύπου της ΕΔΕ, πλην, όμως, πριν
την έκδοση αυτού, θα πρέπει να προηγείται η ενημέρωση και λήψη της γνώμης όλων
των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, συμφωνώντας με την πάγια άποψη μας.
ΘΕΜΑ 1Β: Σύσταση ειδικού εσωτερικού κανονισμού για τις αρμοδιότητες του Γραφείου
Τύπου σύμφωνα με το άρθρο 20 παρ. 2 του Καταστατικού
Σύμφωνα με το άρθρο 20 παρ.
2 του Καταστατικού της ΕΔΕ «Ιδρύεται γραφείο Τύπου οι αρμοδιότητες του οποίου
καθορίζονται με τον ίδιο πιο πάνω κανονισμό. Αυτό συγκροτείται από 3 έως 5 μέλη
του Δ.Σ. με απόφαση αυτού». Κατά τη ρητή διάταξη, δε, του άρθρου 14 παρ. 5 του
Καταστατικού της Ένωσης, υπό τον τίτλο «Καθήκοντα Διοικητικού Συμβουλίου – Μέλη
Διοικητικού Συμβουλίου σε έδρες Εφετείων – Κωλύματα» το Διοικητικό Συμβούλιο συντάσσει
τους Εσωτερικούς Κανονισμούς και εποπτεύει για την εφαρμογή τους. Οι Κανονισμοί
θα συνταχθούν μέσα σε προθεσμία έξι (6) μηνών από της εγκρίσεως της
τροποποιήσεως του Καταστατικού από το αρμόδιο Δικαστήριο και θα εγκριθούν από την Πρώτη μετά την έγκριση Τακτική Γενική
Συνέλευση.
Ενώ, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ.6
του Καταστατικού στα καθήκοντα της Γενικής Συνέλευσης είναι και η έγκριση
των Εσωτερικών
Κανονισμών, που συντάσσει το Διοικητικό Συμβούλιο καθώς και κάθε τροποποίηση
του.
Με βάση τις παραπάνω
διατάξεις η κατάρτιση του ειδικού εσωτερικού κανονισμού για τις αρμοδιότητες
του Γραφείου Τύπου πρέπει να αποτελέσει προϊόν σύνθεσης των απόψεων και των 15
μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και να εγκριθεί από το ανώτατο όργανο της Ένωσης Δικαστών και
Εισαγγελέων, τη Γενική Συνέλευση.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ: τη
σύγκληση Διοικητικού Συμβουλίου με
αποκλειστικό θέμα την επεξεργασία σχεδίου ειδικού εσωτερικού κανονισμού για τις αρμοδιότητες
του Γραφείου Τύπου, ο οποίος θα υποβληθεί προς έγκριση στην επόμενη Τακτική
Γενική Συνέλευση.
ΘΕΜΑ 2ο: Οικονομική ενίσχυση
στους πυρόπληκτους
Η θέση της Ομάδας μας ήταν
να ανοιχθεί από την Ένωση ειδικός λογαριασμός, στον οποίο το επιστημονικό μας
σωματείο θα καταθέσει χρηματικό ποσό, το ύψος του οποίου θα αποφασισθεί από το
Δ.Σ. αλλά και οι συνάδελφοι θα μπορούν να καταθέσουν το ποσό που επιθυμούν.
ΘΕΜΑ 3ο: Οργάνωση της εορτής
του Αγ. Διονυσίου του Αρεοπαγίτη
Διοργάνωση της εορτής κατά
τρόπο αρμόζοντα στο κύρος του θεσμού της Δικαιοσύνης, όπως άλλωστε γίνεται από
την καθιέρωση της εν λόγω εορτής έως και σήμερα.
Θέμα 4ο: Επιλογή αθλητικών δικαστών στην
ΕΠΟ με βάση το άρθρο 36 παρ. 1 ν. 4559/2018.
Η θέση του εν λόγω θέματος στην
ημερήσια διάταξη, τη δεδομένη στιγμή, που έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της
επιλογής των αθλητικών Δικαστών και Εισαγγελέων, έχει γνωμοδοτήσει περί της
συνταγματικότητας του νόμου ο εποπτεύων την Αθλητική Δικαιοσύνη Αντεισαγγελέας
του Αρείου Πάγου καθώς και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής καταδεικνύει την
αδυναμία του Προεδρείου της Ένωσης, λόγω των σχέσεων δυσαρμονίας με τους
εκπροσώπους των άλλων λειτουργιών, να μετέχει στη διαμόρφωση νομοσχεδίων που
αφορούν τους Δικαστικούς Λειτουργούς.
Ωστόσο, αιτούμεθα να καταγραφεί στα πρακτικά η νομική
άποψη του μέλους της Ομάδας μας Κων/νου Βουλγαρίδη, Προέδρου Πρωτοδικών, μέλους
του Δ.Σ. της ΕΔΕ, που έχει ως ακολούθως:
Η FIFA (FEDERATION
INTERNATIONALE DE FOOTBALL ASSOCIATION) συνιστά τη Διεθνή Ομοσπονδία
Ποδοσφαίρου, που έχει ως σκοπό τη ρύθμιση της οργάνωσης και λειτουργίας του
αθλήματος του ποδοσφαίρου σε παγκόσμιο επίπεδο κάτω από την εφαρμογή κοινών
κανόνων, οι οποίοι έχουν υπερνομοθετική ισχύ και είναι δεσμευτικοί για όλες τις
Εθνικές Ομοσπονδίες, που αποτελούν μέλη της Διεθνούς Ομοσπονδίας
Ποδοσφαίρου. Οι κανόνες αυτοί προβλέπονται στους διαφόρους κανονισμούς, που
εκδίδει η FIFA. Περαιτέρω, η FIFA έχει δημιουργήσει
συνομοσπονδίες, που διοικούν το ποδόσφαιρο σε περιφερειακό επίπεδο. Αυτές
είναι: η UEFA σε ότι αφορά το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, στην οποία ανήκει
η Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία (ΕΠΟ), η AFC (Asian football
confederation) για το ποδόσφαιρο σε Ασία – Αυστραλία, CAF(confederation
africaine de football) για την Αφρική, CONCACAF (confederation of
North, Central American and Caribbean association football) για την Βόρεια
και Κεντρική Αμερική, CONMEBOL (confederation sudamerica de football)
για τη Νότια Αμερική, OFC (oceania football confederation) για την
Ωκεανία.
Οι κανονισμοί
της FIFA αποτελούν για τα ζητήματα, στα οποία αναφέρονται κανόνες
υπερνομοθετικής ισχύος και για την οργάνωση και λειτουργία του Ελληνικού
Ποδοσφαίρου, βασική αρχή του οποίου αποτελεί το αυτοδιοίκητο. Ειδικότερα, με το άρθρο 29 § 12 του ν.
3479/2006, που ισχύει από 17.7.2006, ρητά ορίζεται ότι ειδικά για το άθλημα του
ποδοσφαίρου όλα τα θέματα λειτουργίας και οργάνωσης του αθλήματος της Ελληνικής
Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας και των μελών της ρυθμίζονται αυτόνομα από την ΕΠΟ
και τα όργανα της σύμφωνα με το καταστατικό και τους κανονισμούς της, καθώς και
αυτούς που καθορίζονται από την Ευρωπαϊκή και Παγκόσμια Συνομοσπονδία
Ποδοσφαίρου (UEFA και FIFA, αντίστοιχα), ακόμα και αν προβλέπονται διαφορετικές
ρυθμίσεις στο ν. 2725/1999, όπως ισχύει και στην εν γένει αθλητική νομοθεσία.
Με τη διάταξη του ως άνω νόμου προβλέπεται το αυτοδιοίκητο της Ε.Π.Ο., οι
διατάξεις, όμως, των σχετικών κανονισμών αυτής για τα ζητήματα, τα οποία αυτοί
ρυθμίζουν δεν μπορεί να έχουν υπέρτερη ισχύ από τις διατάξεις του Συντάγματος.
Συμπερασματικά, δηλαδή, το
άθλημα του ποδοσφαίρου, συγκροτούμενο με την ευρεία του όρου έννοια από ομάδες,
αθλητές, διοικήσεις, γήπεδα, φιλάθλους κλπ. αποτελεί έναν αυτοτελή οργανισμό,
αυτόνομο και αυτοδιοικούμενο παγκοσμίως.
Περαιτέρω,
τόσο από τους σχετικούς υπερνομοθετικής ισχύος κανονισμούς της FIFA, που
διέπουν το άθλημα του ποδοσφαίρου παγκοσμίως, όσο και από τη διάταξη του
άρθρου 29 παρ.12 Ν. 3479/2006, στην οποία γίνεται ρητά λόγος μόνο σε
θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του εν λόγω αθλήματος, ουδόλως
προκύπτει απαγόρευση στον εθνικό νομοθέτη να ρυθμίσει ειδικότερα ζητήματα
πειθαρχικής αρμοδιότητας, αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι το άθλημα του
ποδοσφαίρου, ο αθλητισμός γενικότερα έχει χαρακτηρισθεί ως δημόσιο αγαθό και η
εύρυθμη και με ίσους όρους διεξαγωγή του αθλήματος αφορούν το ευρύτερο δημόσιο
συμφέρον.
Στο πλαίσιο αυτό, το έτος
2015, ο εθνικός νομοθέτης στη χώρα μας με το νόμο 4326/2015 (άρθρο 5) θεσμοθέτησε για πρώτη φορά τη
συγκρότηση των Πειθαρχικών Οργάνων της ΕΠΟ από Τακτικούς Δικαστές. Παράλληλα, όμως, προφανώς λόγω
του άνω αυτοδιοίκητου (του αθλήματος ποδοσφαίρου) άφησε την τελική επιλογή των
Αθλητικών Δικαστών στην ΕΠΟ, όπερ επαναλήφθηκε και με την πρόσφατη διάταξη του
άρθρου 36 παρ.1 Ν. 4559/2018 με τη διαφορά ότι με τη δεύτερη αυτή διάταξη
διευρύνθηκε ο κύκλος επιλογής, λόγω της πρόβλεψης για ανανεώσιμη θητεία, και
πέραν του αποστελλόμενου από το αρμόδιο Δικαστήριο σχετικού καταλόγου.
Όμως:
Η
επιλογή αυτή του εθνικού νομοθέτη να συγκροτούνται τα πειθαρχικά όργανα της ΕΠΟ
από Τακτικούς Δικαστές, που απολαμβάνουν κατά το Σύνταγμα προσωπικής και
λειτουργικής ανεξαρτησίας και αποτελούν το θεμελιώδη πυλώνα του Κράτους Δικαίου
αποτελεί Θεσμική Επιλογή της Πολιτείας, η οποία επιτάσσει αναγκαίως και
εκ του Συντάγματος την επιλογή των Αθλητικών Δικαστών και Εισαγγελέων με
διαδικασίες μέσα από την ίδια τη Δικαιοσύνη (λ.χ. ορισμός αυτών με απόφαση του
Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου ή με κλήρωση των αθλητικών δικαστών σε δημόσια
συνεδρίαση από το αντίστοιχο δικαστήριο ή ορισμός αυτών από τις Ολομέλειες
κλπ.). Η ουσία, επομένως, του
ζητήματος, κατά την άποψη μου, δεν βρίσκεται στον εάν με τη διάταξη του άρθρου
36 παρ.1 Ν. 4559/2018 διευρύνεται ο κύκλος των προς επιλογή από την ΕΠΟ
Αθλητικών Δικαστών, αλλά στο ότι τόσο η αρχική διάταξη του άρθρου 5 Ν.
4326/2015, όσο και η νέα διάταξη του άρθρου 36 παρ.1 Ν. 4559/2018 αφήνουν την
τελική επιλογή στην ΕΠΟ, ρύθμιση που αντίκειται, κατά την άποψη μου, σε
υπερνομοθετικής ισχύος αρχές, που απορρέουν από το Σύνταγμα.
Κατόπιν
όλων των ανωτέρω θεωρώ ότι η σχετική ανωτέρω νομοθετική ρύθμιση, που προβλέπει
την αρμοδιότητα επιλογής των Αθλητικών Δικαστών από την Ελληνική Ποδοσφαιρική
Ομοσπονδία πρέπει να καταργηθεί ώστε η τελική επιλογή να
ανήκει στο θεσμικά φυσικό της χώρο, στην Ανεξάρτητη και Αυτοδιοίκητη
Δικαιοσύνη.
ΘΕΜΑ
5: Αθλοθέτηση βραβείων κρατουμένων.
Δηλώνουμε τη συμφωνία μας.
ΘΕΜΑ 6: Ενημέρωση για Πόθεν Έσχες
Εκφράζουμε την πάγια θέση μας για συνεργασία με
τους αρμόδιους φορείς και υποβολή προτάσεων, ώστε να ψηφισθεί ένα σταθερό
νομοθετικό πλαίσιο υποβολής πόθεν έσχες,
που ν’ ανταποκρίνεται στις παραδοχές των αποφάσεων του Συμβουλίου της
Επικρατείας και να εγγυάται την ασφάλεια των Δικαστικών και Εισαγγελικών
Λειτουργών.
ΘΕΜΑ 7: Οικονομική συνδρομή στην εκδρομή που διοργανώνει η Εφετειακή
Επιτροπή Θεσσαλονίκης.
Στα
πλαίσια του καταστατικού σκοπού της ένωσης περί ανάπτυξης σχέσεων αλληλεγγύης
μεταξύ όλων των μελών της ΠΡΟΤΕΙΝΑΜΕ συγχρόνως τη διοργάνωση διήμερης εκδρομής
εντός Ελλάδος για όλα τα μέλη της Ένωσης την 28η Οκτωβρίου.
Ομάδα ΄΄ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ΄΄
Μαργαρίτα Στενιώτη, Εφέτης, μέλος του ΔΣ
της ΕΔΕ
Κωνσταντίνος Βουλγαρίδης, Πρόεδρος
Πρωτοδικών, μέλος του ΔΣ της ΕΔΕ
Γρηγόρης Κομπολίτης, Ειρηνοδίκης, μέλος
του ΔΣ της ΕΔΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish
5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"
Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ