λάβαμε και
δημοσιεύουμε το ακόλουθο mail
Περί δικαίου και δικαιοσύνης…
Της Μαριάνθης Παγουτέλη, υποψήφιας στις αρχαιρεσίες της ΕΔΕ.
Το «δίκαιο» ως όρος δεν έχει
στην ελληνική γλώσσα σαφή ετυμολογία. Η έλλειψη αυτή φανερώνει πως αποτελεί
ορμέμφυτη συνθήκη του ανθρώπου και όχι παράγωγη κατάσταση.
Η αντίληψη του «δικαίου»
είναι άμεσο απότοκο της ύπαρξης του ανθρώπου και των αναγκών του. Πηγή του
«δικαίου» είναι ο ίδιος ο άνθρωπος και αιτία της συνειδητοποίησής του οι
ανθρώπινες ανάγκες, δηλ. ο βιοτικός μας νόμος.
Μια ματιά στο ζωικό βασίλειο
μας πείθει ότι το μόνο «δίκαιο» που μπορεί να αναγνωριστεί στα άλλα έμβια όντα
του πλανήτη είναι αυτό που υπαγορεύεται από τις βιοτικές τους ανάγκες ή τις
βιοτικές ανάγκες του συνόλου της αγέλης.
Στην ίδια αντίληψη, ο
άνθρωπος, κομμάτι και μέρος της ίδιας φύσης και αντικείμενο του ίδιου φυσικού
γήινου και κοσμικού νόμου έχει έμφυτη στα κύτταρά του την ανάγκη για οξυγόνο,
νερό, τροφή, προστασία, δηλ. τα στοιχεία εκείνα που είναι αναγκαία για τη
διατήρησή του στη ζωή. Η «γνώση» αυτή είναι το πρώτο ορμέμφυτο στοιχείο
αντίληψης, η πρωταρχική εσώτερη
ανθρώπινη γνώση, που ξεκινά από τα κύτταρα και καταλήγει στον ανθρώπινο
εγκέφαλο.
Η περί δικαίου αντίληψη
είναι και ανάγκη του ανθρώπινου όντος, καθώς πηγάζει από την ίδια αυτή τη
βασική εσωτερική γνώση για τις βιοτικές του ανάγκες. Όλη η ζωή του ανθρώπου
ορίζεται απαραίτητα από αυτές τις ανάγκες και η πρώτη περί δικαίου αντίληψή του
ξεκινά από τη γνώση ότι η έλλειψη αυτών των στοιχείων, των απαραίτητων βιοτικών
του αναγκών επιφέρει τον θάνατο του βιολογικού του μηχανισμού. Θα όριζα συνεπώς το δίκαιο ως την πρώτη
αντίληψη της ανάγκης για ζωή, την πρώτη αντίληψη του φυσικού νόμου που διέπει
τον άνθρωπο. Και είναι πράγματι το δίκαιο σε κάθε μορφή του μία αντίληψη
του φυσικού νόμου.
Οι πρώτες πράξεις απονομής
και διεκδίκησης δικαίου στο ανθρώπινο ον είναι βέβαιο πως συνδέονται με αυτές
τις βιοτικές ανάγκες. Η πρώτη συνειδητοποίηση της έννοιας του δικαίου είναι βέβαιο
πως συνδέεται άμεσα με τη διεκδίκηση βιοτικών αναγκών: αέρα, νερού, τροφής,
στέγης – προστασίας. Η ορμέμφυτη αντίληψη του δικαίου σε κάθε άνθρωπο είναι
αυτή που κάνει τη μάνα να ταΐσει εξίσου και τα δυο της παιδιά, που κάνει τον
άνθρωπο γενικά να αντιληφθεί ως αδικία τη στέρηση της τροφής και του νερού σε
κάποιον… Μέσα από αυτή την κατάσταση
εσωτερικής γνώσης του ανθρώπου για τις βιοτικές του ανάγκες γεννιέται η έννοια
του δικαίου και στη συνέχεια από την έννοια αυτή γεννιούνται και υπάρχουν οι άμεσα
συνδεδεμένες με αυτήν παράγωγες έννοιες του «δικαιώματος» (δηλαδή αυτού που ο
άνθρωπος δικαιούται), της δικαιοσύνης (του μηχανισμού δηλαδή απονομής του
δικαίου), της ποινής (του μηχανισμού επιβολής τιμωρίας με την στέρηση «δικαιωμάτων»).
Στην πρωτόλεια, γνήσια και αποφασιστικής σημασίας για τη σύλληψη και κατανόηση της
έννοιας του δικαίου, αρχική ανθρώπινη κοινωνία, το δίκαιο ταυτίζεται με την
ορμέμφυτη κυτταρική βιοτική ανάγκη ως όρος ικανοποίησής της, το δικαίωμα είναι
η εξωτερική παραδοχή της ικανοποίησης της βιοτικής ανάγκης, η δικαιοσύνη είναι
ο μηχανισμός διανομής των βιοτικών αναγκών σε όλους και η ποινή είναι η στέρηση
τους (αφαγία, στέρηση ύδατος, εξορία από τη σπηλιά ή την κώμη…). Όπως ανέφερα,
είναι βέβαιο ότι ο άνθρωπος από την αρχή της ύπαρξής του αντιλαμβάνεται το
«δίκαιο» ως μηχανισμό αντίληψης και κάλυψης αναγκών και αισθάνεται την ανάγκη
της δικαιϊκής οργάνωσης και εφαρμογής.
Δίκαιο συνεπώς
είναι η αντίληψη και γνώση του ανθρώπου για το νόμο ικανοποίησης των βιοτικών
του αναγκών.
Η διαστροφή της πραγματικής έννοιας του δικαίου, η
απώλεια της ουσιαστικής του βάσης, αποτελεί κεφαλαιώδη αντίληψη της ανθρώπινης κοινωνίας.
Ο άνθρωπος δεν κρίνει με βάση τα νομικά δεδομένα, που λειτούργησαν πάμπολλες
φορές και λειτουργούν και σήμερα κατά διαστροφή της ορμέμφυτης ανθρώπινης
αντίληψης για το δίκαιο. Ο μέσος άνθρωπος εξακολουθεί να έχει μέσα του την
πρωταρχική αντίληψη του δικαίου και κρίνει με βάση το δικό του εσωτερικό
βιοτικό κώδικα. Ακόμα και εμείς οι ίδιοι οι δικαστές συλλαμβάνουμε πολλές φορές
τον εαυτό μας να προσδιορίζει το ειδεχθές ή τη βαρύτητα μίας πράξης, ακόμα και
τον άδικο ή μη χαρακτήρα της με βάση αυτό τον εσωτερικό ανθρώπινο κώδικα. Είναι
αδύνατο να ξεπεράσουμε το πραγματικό, τον ουσιώδη φυσικό μας νόμο. Την ίδια ώρα
νομοθετήματα που προσβάλλουν βάναυσα τον ίδιο εσωτερικό νόμο καταρρέουν, ενώ
πολλές είναι οι φορές που και οι ίδιοι ως εφαρμοστές τους, τα εφαρμόζουμε με
βαριά καρδιά και με συναίσθηση της ουσιαστικής αδικίας τους (βλ. πρόσφατο
«εξαμβλωματικό» νόμο 4055/2012).
Θίγω τα ζητήματα αυτά, όχι μόνο από ελληνική διάθεση
φιλοσοφίας. Το ζήτημα του δικαίου, υπό την ανωτέρω βαθειά και πραγματική του
έννοια, γίνεται πιο ουσιώδες σε
περιστάσεις βαθιάς κρίσης όπως αυτή που βιώνει η χώρα μας και η κοινωνία μας. Μπροστά σε αυτά που συμβαίνουν και στα
μέτρα που επιβάλλονται τα οποία είναι ευθέως αντίθετα στα φυσικά και
πανανθρώπινα δίκαια, ο δικαστής δεν μπορεί να μένει αδιάφορος εφαρμοστής
τυπικών νόμων που παραβιάζουν βασικές ανθρώπινες αξίες και δικαιώματα, που
παραβιάζουν το ίδιο το «δίκαιο» του ανθρώπου.
Δώσαμε έναν όρκο τήρησης του Συντάγματος και εκδίδουμε
αποφάσεις στο όνομα του Ελληνικού λαού. Πρέπει να αντιληφθούμε ουσιαστικά τη
διάσταση και το μεγαλείο αυτής της εξουσίας και να μην αγνοούμε την πηγή της.
Πηγή της και εντολέας μας δεν είναι κανένας υπηρεσιακός ή πολιτικός παράγοντας.
Πηγή της εξουσίας μας και εντολέας μας είναι ο Ελληνικός λαός. Αυτός μας
εξουσιοδότησε να τον δικάζουμε, αυτός καλύπτει το κόστος της δικαστικής μας
δράσης. Πηγή της εξουσίας που εμείς
απλώς ασκούμε είναι ο Ελληνικός λαός, ο Έλληνας πολίτης, ο Έλληνας άνθρωπος.
Πρέπει, κάθε στιγμή να σκεφτόμαστε ότι η, κατ’ εξουσιοδότηση,
του λαού αυτού δράση μας δεν μπορεί να ασκείται σε βάρος του και σε βάρος των
δικαίων του, σε βάρος της έννοιας του δικαίου και της δικαιοσύνης, όπως
παραπάνω ορίστηκε.
Στις δύσκολες αυτές εποχές, στην κρίση που προκάλεσαν οι
άλλες δύο μορφές εκδήλωσης της λαϊκής κυριαρχίας οι οποίες και αδυνατούν να
δώσουν λύση, ο ρόλος του δικαστή, ο
ρόλος του πολίτη – δικαστή (γιατί αυτό είμαστε) πρέπει να είναι καταλυτικός.
Η αντίληψη του δικαίου και των απαράγραπτων δικαιωμάτων κάθε ανθρώπου πρέπει να
κυριαρχεί στη σκέψη, στη συνείδηση και στις πράξεις μας. Εμείς οφείλουμε να
αντισταθούμε σε κάθε τι παράλογο, απάνθρωπο και αντίθετο στα κεφαλαιώδη
δικαιώματα που συγκροτούν πρωταρχικά την έννοια του δικαίου.
Ο Δικαστής – εντολοδόχος του λαού οφείλει να κρίνει με
βάση το αίσθημα δικαίου που συγκροτεί την έννοια του δικαίου και εκφράζεται
μέσα από τη λαϊκή κυριαρχία. Οφείλουμε να έχουμε και όσοι δεν έχουμε να
αποκτήσουμε συναίσθηση της ευθύνης μας απέναντι στον εντολέα μας λαό.
Ο Δικαστής οφείλει
να γίνει άξιος μπροστάρης και υπηρέτης των δικαίων του ανθρώπου και του εντολέα
του λαού.
Αυτό είναι και το νόημα, η ουσία και η αξία της
υποψηφιότητας που έθεσα και δεν θα το έπραττα εάν δεν συναισθανόμουν αυτή μου
την υποχρέωση και ευθύνη.
ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΠΑΓΟΥΤΕΛΗ
ΕΦΕΤΗΣ ΕΦΕΤΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Δεν κατάλαβαίνω τι θέλετε να πείτε. Το "ζουμί" ποιό είναι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχει μεγάλη αξία που μια δικαστής ασχολείται με τα βαθύτερα νοήματα του δικαίου και μάλιστα δημόσια. Η μεγάλη βέβαια φιλοσοφική αδυναμία του κειμένου αποδεικνύει και τα τεράστια κενά των ελλήνων δικαστών και συνολικά βέβαια του ελληνικού νομικού κόσμου σε ζητήματα θεωρίας. Έχουμε όλοι ξεχάσει ότι ο νόμος και η δικαστική πρακτική δεν είναι τεχνικό ζήτημα. Η νομική είναι επιστήμη κανονιστική, επιστήμη αξιολογική. Η εφαρμογή ακόμα και της πιο τεχνικής δικονομικής διάταξης προϋποθέτει παραδοχές φιλοσοφικές και μεθοδολογικές. Οι υψηλες αρχές, όπως το τεκμήριο αθωότητας, πρέπει να φαίνονται και να επιβεβαιώνονται και στην τελευταία διαδικαστική πράξη, στην ίδια την προδιάθεση και το ύφος του δικάζοντος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ανάταση του δικαστικού σώματος και η ανάκτηση της εμπιστοσύνης του πολίτη στο δικαστή περνάει από το φιλοσοφικό αναστοχασμό του ρόλου του δικαστή από τον ίδιο. Δεν περνάει ούτε από τις αμοιβές, ούτε από τις τυπικές διατάξεις που κατοχυρώνουν την ανεξαρτησία. Προκύπτει από τη νέα στάση που πρέπει να αποκτήσει ο κάθε λειτουργός της δικαιοσύνης, ο δικαστής, ο υπερασπιστής, ο συνδικαλιστής, ο θεωρητικός, ότι σε τελική ανάλυση θα δουλέψουμε και τζάμπα, θα δουλέψουμε και διωκόμενοι και θα κάνουμε το καθήκον μας γιατί όσο κι αν μας αδικήσουν εμάς τους λειτουργούς της δικαιοσύνης, εμείς ποτέ μα ποτέ δεν δικαιολογούμαστε να αδικούμε.
Δεν εύχομαι καλή επιτυχία στην κυρία εφέτη, γιατί οι αόριστες ευχές ευγένειας δε λένε τίποτα. Εύχομαι όμως καλή επιτυχία στον αγώνα του αναστοχασμού της θέσης του δικαστή, όποιοι κι αν είναι οι φορείς του. Τέτοιες δημόσιες τοποθετήσεις είναι καλές αλλά μετέωρες, ειδικά αν συνοδεύουν υποψηφιότητες. Το θέμα είναι αυτά που λέει η κ. Παγουτέλη να τα νιώσουμε στην κρίσιμη στιγμή που βλέπουμε το δικαστή πάνω στην έδρα.
Δικηγόρος
Συνιστάται ανεπιφύλακτα, για όποιον ξέρει γερμανικά, το πόνημα του δικαστή του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας Ernst-Wolfgang Boeckenfoerde, για την ιστορία της φιλοσοφίας του δικαίου. Ανυπέρβλητο.. Κυρίως η κ. Παγουτέλη, εμφορούμενη από ενδιαφέροντα περί της φύσεως του δικαίου θα μπορούσε ευχαριστηθεί την ανάγνωσή του και την διαδρομή της ιστορίας του πνεύματος από την αρχαιότατη Δίκη, στην κλασική Δικαιοσύνη και στο εν σπέρματι στους Στωικούς αλλά προβάλλον ξεκάθαρα στους Σχολαστικούς Δικαίωμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε το παρόν κείμενο πιστεύω ότι η δικαστής δεν στοχεύει σε κάποιο συγκεκριμένο «ζουμί»…
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπλές σκέψεις δικές της κάνει πάνω στην έννοια του δικαίου και της δικαιοσύνης.
Ίσως να υπάρχει φιλοσοφική αδυναμία στο κείμενο αυτό, όπως ο δικηγόρος σχολιαστής λέει, αλλά οι δικαστές δυστυχώς για μένα, δεν είναι φιλόσοφοι ούτε και θεωρητικοί. Είναι απλά εφαρμοστές των νόμων που όπως εννοεί η αρθρογράφος δικαστής, πολλές φορές δεν είναι σίγουρη ότι αποδίδουν δίκαιο.
Οι προβληματισμοί της αυτοί έγιναν μεν δημόσια, αλλά νομίζω ότι απευθύνονται σε συναδέλφους ενόψει της υποψηφιότητάς της, με σκοπό να τους κάνει γνωστές τις δικές της απόψεις περί δικαίου, για να αποφασίσουν αν θα την τιμήσουν ή όχι με την ψήφο τους.
Γνωρίζοντας την κ.Παγουτελη και έχοντας συζητήσει το ζήτημα που θίγει, θα πρέπει να επισημάνω ότι το κείμενο της με ενθουσίασε. Η κ. Παγουτελη μεταβαίνει σε αναζητηση αντίστοιχη των μεγάλων Ελλήνων φιλοσόφων και ανατρέψει στο όν άνθρωπος επιχειρώντας να συλλάβει την έννοια του δικαίου πολύ πριν την θέσπιση του νομού και της δικαιοσύνης. Έτσι το πονημα της μέσα σε λίγες αράδες καταφέρνει να προχωρήσει την σκέψη του Αριστοτελη, του Πρωταγορα και του Σωκράτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο δίκαιο σήμερα θεωρείται προδεδομένο μεν, θεσμικό δε δημιούργημα. Η κ. Παγουτελη πηγαίνει πίσω και ταυτόχρονα βρίσκεται στο αιώνιο παρόν του ανθρώπου συγκροτωντας την έννοια του δικαίου ως ορμεμφυτο του οντος και όχι απλά ως δομημένο, επιπλαστο, θεσμικό δημιούργημα.
Θα της ζητήσω προσωπικά να προχωρησει την αναλυσή της. Προσφέρει στην αναζητηση.
Όσο για το 2ο μέρος, η σταση της είναι καθαρά κοινωνική και θαρραλέα.
Δημήτρης Καραμητσας
Το σκεπτικό του κειμένου δε λέει πολλά. Αποτελεί μια ιδεαλιστική και ανεπεξέργαστη θεώρηση του δικαιικού φαινόμενου και του δικαίου ως φιλοσοφικής κατηγορίας, με απλουστευτικές αναγωγές στους trendy αρχαίους έλληνες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι όμως ανεκτίμητο στο ότι ανοίγει μια συζήτηση που βαθαίνοντας μόνο οφέλη μπορεί να έχει. Βαθαίνοντας αυτή τη συζήτηση καλό θα ήταν να εισαχθούν σ' αυτήν και ο Καντ και ο Χέγκελ και άλλες σχολές σκέψεις. Είναι κρίμα τα κείμενα του Κανελλόπουλου και του Τριανταφυλλόπουλου το 1920 να είναι πιο ριζοσπαστικά και προωθημένα από αυτό το κείμενο του 2012.
Ελπίζω και πιστεύω, γνωρίζοντας σχετικά την κ.Παγουτέλη, ότι ένας τέτοιος προβληματισμός και αυτό το μαχητικό δια ταύτα, δεν είναι μόνο συνδικαλιστικής χρήσης, αλλά αφετηρία για μια νέα στάση των δικαστών και όλου του νομικού κόσμου στις προκλήσεις που έρχονται.
Στο δεύτερο σχολιαστή δικηγόρο που αναφέρει: «Τέτοιες δημόσιες τοποθετήσεις είναι καλές αλλά μετέωρες, ειδικά αν συνοδεύουν υποψηφιότητες. Το θέμα είναι αυτά που λέει η κ. Παγουτέλη να τα νιώσουμε στην κρίσιμη στιγμή που βλέπουμε το δικαστή πάνω στην έδρα».
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω ότι η τοποθέτηση αυτή έστω και δημόσια της δικαστή που εκφράζει τις απόψεις της για το δίκαιο και τη δικαιοσύνη, δεν μπορεί να αποδοθεί σε πολιτικό καιροσκοπισμό λόγω της υποψηφιότητάς της, αφού δεν απευθύνεται σε δικηγόρους ή διαδίκους ψηφοφόρους, στους οποίους θα ήθελε να φανεί «αρεστή» αλλά σε συναδέλφους της ψηφοφόρους που πρέπει πριν την ψηφίσουν να γνωρίζουν αν οι δικές της απόψεις εκφράζουν και τους ίδιους.
Επομένως μάλλον με το κείμενό της αυτό, που κατά τη γνώμη μου αποπνέει μια εσωτερική πιθανόν αναζήτηση και ειλικρινή εκμυστήρευση, κινδυνεύει να μη φανεί "αρεστή" σε συναδέλφους της που δεν υιοθετούν τις απόψεις της αυτές.
Eυχαριστώντας όσους διάβασαν τις παραπάνω σκέψεις μου περί δικαίου και δικαιοσύνης θέλω απλά να διευκρινίσω ότι με το άρθρο μου αυτό δεν διεκδικώ καμία φιλοσοφική αυθεντία και γνώση, μόνο εκφράζω τη δική μου εσωτερική αναζήτηση της έννοιας του δικαίου, όπως εγώ την εννοώ και τη βιώνω, αποσκοπώντας σε μία μεγαλύτερη προσέγγιση και "γνωριμία" μου με τους συναδέλφους μου σε συνέχεια των όσων ήδη έχω πει με προηγούμενες δηλώσεις μου εδώ
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι εδώ
ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΠΑΓΟΥΤΕΛΗ
Είτε γνωρίζεις την κα Παγουτέλη...είτε όχι...ένα είναι βέβαιο, ότι η σκέψη της -απλή ή σύνθετη- εδράζεται σε ιδανικά , και Ήθος...Το τελευταίο λείπει από τους Έλληνες Δικαστές...κατά πλειοψηφία, με αποτέλεσμα να λάμπουν οι φωτεινές εξαιρέσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν είσαι δικαστής, πρέπει να τολμάς...να νιώθεις και να βιώνεις...στο τέλος δε να ενσαρκώνεις το δίκαιο...μετά από μία ιεροτελεστία ανταλλαγής ιδεών. Μακριά από τους φοβισμένους δικαστές...και τους βερμπαλισμούς...ας προωθήσουμε αυτούς που τολμούν να αντιστέκονται...γιατί ίσως έτσι είναι κοντά μας όταν θα κληθούμε κι εμείς να αντισταθούμε στη διαφθορά...που πλήττει ακόμη και τους διεφθαρμένους.
Καλή τύχη στην κα Παγουτέλη, και να της ευχηθώ να φοβάται αλλά να συνεχίσει τον πόλεμο, γιατί έτσι μόνον φαίνονται οι γενναίοι.
Γ.Α.