ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΗΛ. ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΑΘΗΝΩΝ – ΜΕΛΟΣ ΕΝΩΣΕΩΣ
ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ
Λαβών αφορμή εκ της τρεχούσης ειδησεογραφίας,
όπως αυτή αποτυπώνεται κατά κύριο λόγο στον Τύπο αλλά κατ΄επέκταση και στα
λοιπά ηλεκτρονικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, σχετικά με την διερεύνηση από τη
Βουλή τυχόν ποινικής ευθύνης πρώην υπουργού, οφείλω ως εκ της επιστημονικής μου
ιδιότητος να διασαφηνίσω στους αναγνώστες σας κατά τρόπο απλό και κατανοητό τις
νομικές πτυχές του εν λόγω ζητήματος, καθόσον αφενός μεν η συγκεχυμένη και κατ΄
αποτέλεσμα αποπροσανατολιστική υπερπληροφόρηση, αφετέρου δε η σκόπιμη
παραπληροφόρηση εκ μέρους αδαών περί τα νομικά φερεφώνων, συμβάλλουν τα μέγιστα
στην εσφαλμένη διαμόρφωση και εν τέλει στην χειραγώγηση της λεγομένης κοινής
γνώμης.
Επισήμανση
1η: Τα αδικήματα για την διερεύνηση των οποίων θα συσταθεί η ειδική
κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης (η παλαιά «
προανακριτική ») είναι αυτά των άρθρων 242 και 259 του Ποινικού Κώδικος (νόθευση
εγγράφου και παράβαση καθήκοντος). Δεδομένου όμως ότι τα εν λόγω αδικήματα ετελέσθησαν
κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων ενεργοποιείται το άρθρο 86 του
ισχύοντος Συντάγματος περί ποινικής ευθύνης υπουργών. Το άρθρο 86 § 3 εδ. 5 του
Συντάγματος, όπως ισχύει μετά την αναθεώρηση του 2001, είναι όμως απολύτως σαφές:
Η εξουσία της Βουλής να ασκήσει ποινική δίωξη κατά του πρώην υπουργού έχει
υποπέσει πλέον στην αποσβεστική προθεσμία της ανωτέρω Συνταγματικής διατάξεως
και συνεπώς το αξιόποινο για τις συγκεκριμένες πράξεις έχει εξαλειφθεί. Και
τούτο, διότι ο χρόνος τέλεσης των αδικημάτων αυτών ανάγεται σε εκείνην την
βουλευτική περίοδο που άρχισε μετά τις γενικές βουλευτικές εκλογές του
Οκτωβρίου 2009 και έληξε με την διάλυση της Βουλής και την προκήρυξη εκλογών τον
Μάιο 2012, οπότε με τη σύγκληση και τη συγκρότηση της νέας Βουλής σε σώμα (έστω
και για μια ημέρα) ξεκίνησε νέα βουλευτική περίοδος η οποία όμως λόγω αδυναμίας
σχηματισμού Κυβερνήσεως έληξε διά της διαλύσεως για μια ακόμα φορά της Βουλής
και της προκήρυξης νέων (και όχι επαναληπτικών όπως κακώς λέγεται) εκλογών τον
Ιούνιο 2012, μετά τις οποίες ξεκίνησε πλέον η τρέχουσα βουλευτική περίοδος. Σημειωτέον ότι το αποτέλεσμα αυτό (εξάλειψη
του αξιοποίνου) δεν θα επερχόταν εάν είχε ακολουθηθεί η υποστηριχθείσα από
πολλούς νομικούς επιστήμονες σώφρων και δικαιοπολιτικά προσφυής θέση κατά την
οποία ουδείς αποχρών λόγος υπήρχε να συγκροτηθεί σε σώμα η προδήλως θνησιγενής
Βουλή που προέκυψε από τις εκλογές του Μαίου, οπότε και η νέα βουλευτική
περίοδος θα ξεκινούσε ούτως αμέσως μετά τις εκλογές του Ιουνίου. Η δόκιμη και δογματικώς
ορθή αυτή θέση δεν υιοθετήθηκε τελικώς.
Επισήμανση
2η: Ανεξαρτήτως όμως των προαναφερθέντων, καθόσον το πολιτικό κλίμα είναι
ιδιαιτέρως βαρύ και το κοινωνικό αίτημα για κάθαρση και εξυγίανση της πολιτικής
ζωής εύλογο και πασίδηλο, πιθανολογώ ότι - έστω και με αίολα και σαθρά πολιτικά
(και όχι νομικά) επιχείρηματα - θα συγκροτηθεί η ως άνω ειδική κοινοβουλευτική
επιτροπή και τελικώς η Ολομέλεια της Βουλής σε άμεση συνάρτηση και με το κοινό
περί δικαίου αίσθημα θα αποφασίσει την άσκηση ποινικής δίωξης κατά του πρώην υπουργού
για τα εν λόγω αδικήματα, οπότε και η δικαιοδοσία εκδικάσεως της σχετικής
υπόθεσης θα περιέλθει πλέον στο Δικαστικό Συμβούλιο και στο Ειδικό Δικαστήριο
του άρθρου 86 § 4 του Συντάγματος, τα οποία θα αποφανθούν επί τη βάσει του
ισχύοντος δικαίου.
Επισήμανση
3η: ΠΡΟΣΟΧΗ: Όλες όμως οι
ανωτέρω παρατηρήσεις αφορούν αποκλειστικώς και μόνο στα (συνήθως ήσσονος και
πλημμεληματικής αξιολογήσεως) αδικήματα εκείνα που ετελέσθησαν κατά την άσκηση
υπουργικών καθηκόντων. Συνεπώς, η
διερεύνηση και η εκδίκαση όλων των αδικημάτων πρώην ή νυν υπουργών που
εκφεύγουν των υπουργικών καθηκόντων - και αυτά είναι τα πιο βαριά, συνήθως δε
κακουργήματα που επισύρουν πολυετείς ποινές καθείρξεως - ανήκει σε όλα τα
χρονικά στάδια στην αποκλειστική δικαιοδοσία της Τακτικής Δικαιοσύνης, οι
λειτουργοί της οποίας έχουν πλειστάκις αποδείξει ότι ενεργούν αμερόληπτα,
απροσωπόληπτα και χωρίς τις ιδιοτελείς παρωπίδες και τις συντεχνιακές λογικές
που ενίοτε χαρακτηρίζουν και διέπουν τους φορείς των άλλων δύο εξουσιών. Ουτοπικές ψευδαισθήσεις βάσει
πολιτικάντικων διαβεβαιώσεων μικροκομματικής αδολεσχίας περί δήθεν
αυτοκαθάρσεως δεν συγχωρούνται σε ενσυνείδητους και ενεργούς πολίτες. Μόνον ο πέλεκυς της Τακτικής Δικαιοσύνης
είναι ο προσήκων για την αποκατάσταση της τρωθείσης ευνομίας στην πολιτική ζωή
του τόπου. Οι αδέκαστοι και εύορκοι λειτουργοί της Θέμιδος φρονώ ότι θα
επιτελέσουν το συνταγματικό και ιστορικό τους καθήκον αποκαθηλώνοντας πλήρως αυτό το επαίσχυντο καθεστώς οιονεί ατιμωρησίας
των πολιτικών προσώπων (άρθρο 86 του Συντάγματος) ώστε και να καθαγιάσουν
την εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα και ψευδεπίγραφη «δημοκρατία» των ημερών
μας, αλλά κυρίως να κατοχυρώσουν εν τοις πράγμασιν και να θωρακίσουν την γνήσια
και ουσιαστική Δημοκρατία.
==============
το άρθρο δημοσιεύθηκε στο κυριακάτικο φύλλο της 6-1-2013 της εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΩΡΑ και μας το απέστειλε ο κ. Βασίλειος Ηλ. Σταματόπουλος τον οποίο και ευχαριστούμε
Το ιστορικό και συνταγματικό καθήκον της δικαιοσύνης είναι να κρίνει αμερόληπτα με βάση το νόμο και το σύνταγμα και προπαντός ανεξάρτητα από την πολιτική βούληση ή τη λαική βούληση. Η ισοπέδωση προσώπων και θεσμών είναι ολέθρια και κάθε οικονομική κυβερνητική επιλογή θα κριθεί για την περίπτωση της χώρας μας όχι σήμερα σε κατάσταση φόρτισης αλλά μακροπρόθεσμα με νηφάλιο νου. Αν μελετήσει κανείς την πολιτική ιστορία της χώρας μας από το 1914 και μετά θα δει τι τράβηξαν όσοι οραματίζονταν μία ελλάδα χωρίς σύνδρομα ξενοφοβίας και εθνικιστικού ρατσισμού. Έχουμε κολλήσει στα φαντάσματα του ιστορικού μας παρελθόντος επαναπαυόμενοι επικίνδυνα.
ΑπάντησηΔιαγραφήπολυ σωστο αρθρο..
ΑπάντησηΔιαγραφήκοντρα σε κατι κραυγες για αναστολη (!!!@#$%) του αρθρου 86 του Σ!!
γιατι, οσοι και απο εμας ευαγγελιζονται, και μεσω αποφασεων τους, αναστολη διαταξεων του συνταγματος, στο τελος μπορει να ανασταλουν και τα αρθρα 87επ. Σ, και αν απολυομαστε με απλη διαπιστωτικη πραξη του υπουργου (..της μελουσας "λαικης δημοκρατιας" της Ελλαδας)..
Επιτέλους, λίγη ψυχραιμία. Παρακολουθούμε ένα απίστευτο θέατρο τον τελευταίο καιρό με τη λίστα Λαγκάρντ που ουδεμία σχέση έχει με νομικό πολιτισμό ή με τήρηση του Συντάγματος. Ελπίζω η δικαιοσύνη να μη χορέψει αυτό τον ολέθριο χορό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπί τη ευκαιρία, μήπως πρέπει να δείτε ως μπλογκ την υπόθεση της Βίλα Αμαλίας? Άκουσα σήμερα ότι οι συλληφθέντες για διατάραξη οικιακής ειρήνης, παραπέπονται για κακούργημα. Η υπόθεση βρωμάει πολιτικά και ελπίζω και σ'αυτό η δικαιοσύνη να μην εμπλακεί στα πολιτικά παιχνίδια και να σταθεί στο ύψος της.
Πέραν του άρθρου 86§3 εδ.ε' του Συντ που ορίζει ότι η Βουλή έχει τη δυνατότητα να ασκήσει την κατά την παράγραφο 1 του ίδιου άρθρου αρμοδιότητά της για δίωξη σε όσους διατέλεσαν ή διατελούν μέλη της Κυβέρνησης ή υφυπουργοί, υπάρχει και το άρθρο 64§3 που ορίζει ότι η τακτική σύνοδος της Βουλής δεν μπορεί να είναι συντομότερη από 5 μήνες. Ως 1η τακτική σύνοδος, στην περίπτωση υπουργών των κυβερνήσεων Παπανδρέου και Παπαδήμου, είναι αναμφίβολα η περίοδος από Οκτώβριο του 2009 μέχρι και την 6η Μαΐου του 2012 που συνεδρίαζε η Βουλή, οπότε έγιναν εκλογές. Ως 2η τακτική σύνοδος, σύμφωνα με το άρθρο 64§3 Συντ, όμως, δεν μπορεί να οριστεί η μία(1) μόλις ημέρα που ορκίστηκε η Βουλή που προέκυψε από τις εκλογές αυτές αλλά η περίοδος από τις επόμενες εκλογές της 17ης Ιουνίου του 2012, δηλαδή αυτή που διανύουμε, αφού δεν επρόκειτο για τακτική σύνοδο πέντε τουλάχιστον μηνών, κατά την έννοια του άρθρου αυτού(64§3 Συντ.). Επομένως, αδικήματα υπουργών που τελέστηκαν την περίοδο 4.10.2009 -6.5.2012 παραγράφονται αν περάσει και η περίοδος που διανύουμε τώρα, δηλαδή από 17.6.2012 μέχρι την ημερομηνία των εκλογών, όποτε και αν γίνουν(το αργότερο βέβαια στις 17.6.2016), που είναι η δεύτερη ΤΑΚΤΙΚΗ σύνοδος της Βουλής που προέκυψε από τις εκλογές της 17.6.2012.
ΑπάντησηΔιαγραφή(υποβάλλεται για 2η φορά, διότι την 1η δεν δημοσιεύτηκε)