Ισχύει από σήμερα η νέα Αγορανομική Διάταξη σχετικά με τη λιανική πώληση καυσόξυλων και το δικαίωμα του καταναλωτή να μην καταβάλει αντίτιμο αν δεν λάβει το νόμιμο παραστατικό στοιχείο της συναλλαγής του.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
Νέα Αγορανομική Διάταξη σχετικά με τη λιανική πώληση καυσόξυλων και το δικαίωμα του καταναλωτή να μην καταβάλει αντίτιμο αν δεν λάβει το νόμιμο παραστατικό στοιχείο της συναλλαγής του.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Έχοντας υπόψη:
Α. Τις διατάξεις:
1. Του Ν.Δ. 136/1946 «Περί Αγορανομικού Κώδικος», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ΦΕΚ Α’ 298). 2. Το ν. 3668/2008 «Αναθεώρηση των διατάξεων περί κυρώσεων του ν.δ. 136/1946 «Περί Αγορανομικού Κώδικα» και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει (ΦΕΚ Α 115/2008) και ιδιαίτερα το άρθρο 8α όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 236 του ν. 4072/2012 «Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος – Νέα εταιρική μορφή – Σήματα – Μεσίτες Ακινήτων – Ρύθμιση θεμάτων ναυτιλίας, λιμένων και αλιείας και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α 86/11.4.2012)». 3. Την 7/2009 αγορανομική διάταξη «Τροποποίηση και νέα κωδικοποίηση Αγορανομικών Διατάξεων, εκδοθεισών μέχρι και την 14-5-09» (ΦΕΚ Β’ 1388) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. 4. Του Π.Δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (ΦΕΚ Α’ 98/2005). 5. Το Π.Δ 397/88 «Οργανισμός τού Υπουργείου Εμπορίου» (ΦΕΚ Α’ 185/1988) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. 6. Το Π.Δ. 185/2009 «Ανασύσταση του Υπουργείου Οικονομικών, συγχώνευση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και μετονομασία του σε «Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας», μετατροπή του Υπουργείου Μακεδονίας -Θράκης σε Γενική Γραμματεία Μακεδονίας – Θράκης και υπαγωγή στο Υπουργείο Εσωτερικών της Γενικής Γραμματείας Μακεδονίας – Θράκης και της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής», (ΦΕΚ Α’ 213/2009). 7. Το Π.Δ 189/09 «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων» (ΦΕΚ Α’ 221/2009). 8. Του Π.Δ. 83/2012 «Διορισμός Αντωνίου Σαμαρά του Κωνσταντίνου ως Πρωθυπουργού» (ΦΕΚ 140/Α’/20.6.2012). 9. Του Π.Δ. 85/2012 «Ίδρυση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά και κατάργηση υπηρεσιών.» (Φ.Ε.Κ. Α’ 141/2012). 10. Του Π.Δ. 86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Φ.Ε.Κ. Α’ 141/2012). 11. Την αριθμ. 30376/Δ106 721/05-07-2012 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Αθανάσιο Σκορδά». (Φ.Ε.Κ Β’ 2094/2012). 12. Την ανάγκη θέσπισης μέτρων για την προστασία του καταναλωτικού κοινού αναφορικά με την έκδοση των νομίμων παραστατικών στοιχείων κατά την αγορά προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών. 13. Την ανάγκη θέσπισης μέτρων για την προστασία του καταναλωτικού κοινού κατά την αγοραπωλησία καυσόξυλων και ειδικά τη θέσπιση νέας μονάδας μέτρησης εμπορίας προκειμένου να αποφευχθούν πρακτικές που ενδέχεται να παραπλανήσουν τον καταναλωτή. 14. Το γεγονός ότι από τις ρυθμίσεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Μη έκδοση νομίμων παραστατικών -Δικαιώματα καταναλωτή
1. Κατά την πώληση προϊόντων και παροχή υπηρεσιών και υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών, του Ποινικού Κώδικα και του ν. 2523/1997, ο καταναλωτής δεν υποχρεούται να καταβάλει το αντίτιμο εάν δεν λάβει το νόμιμο παραστατικό στοιχείο, όπως αυτό ορίζεται στις οικείες διατάξεις.
2. Για την εφαρμογή της παραγράφου 1, όλες οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης προϊόντων αναρτούν πινακίδα σε εμφανές σημείο του καταστήματος και συγκεκριμένα πλησίον του ταμείου συναλλαγής στην οποία αναγράφεται με ευδιάκριτα και κεφαλαία γράμματα η ένδειξη σε ελληνική και αγγλική γλώσσα ως εξής: «Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΛΑΒΕΙ ΤΟ ΝΟΜΙΜΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ (ΑΠΟΔΕΙΞΗ-ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ)» «CONSUMER IS ΝΟΤ OBLIGED TO PAY IF THE NOTICE OF PAYMENT HAS ΝΟΤ BEEN RECEIVED (RECEIPT – INVOICE)».
3. Για την εφαρμογή της παραγράφου 1, οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών αναγράφουν σε εμφανές σημείο του τηρούμενου τιμοκαταλόγου, με κεφαλαία γράμματα, ιδίου μεγέθους με τις τιμολογούμενες υπηρεσίες, την ένδειξη: «Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΛΑΒΕΙ ΤΟ ΝΟΜΙΜΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ (ΑΠΟΔΕΙΞΗ-ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ)» και εφόσον ο τιμοκατάλογος τηρείται και στην αγγλική γλώσσα και την ένδειξη: «CONSUMER IS ΝΟΤ OBLIGED TO PAY IF THE NOTICE OF PAYMENT HAS ΝΟΤ BEEN RECEIVED (RECEIPT – INVOICE)». Η ρύθμιση αυτή καταλαμβάνει και τα καταστήματα εστίασης και αναψυχής, με την ως άνω ένδειξη να αναγράφεται σε εμφανές σημείο του τιμοκαταλόγου με κεφαλαία γράμματα, ίδιου μεγέθους με τη γραμματοσειρά των προσφερόμενων ειδών.
Άρθρο 2
Λιανική πώληση καυσόξυλων
1. Η λιανική πώληση καυσόξυλων γίνεται κατ’ όγκον και η χρησιμοποιούμενη μονάδα μπορεί να είναι είτε το «χωρικό κυβικό μέτρο στοιβαχτού» (m3 στοιβαχτού) ή το «χωρικό κυβικό μέτρο χύδην» (m3 χύδην).
2. «Χωρικό κυβικό μέτρο στοιβαχτού» νοείται ο όγκος του κυβικού μέτρου που καταλαμβάνεται από ταχτικά στοιβαγμένα καυσόξυλα συμπεριλαμβανομένων των ενδιάμεσων κενών αέρα.
3. «Χωρικό κυβικό μέτρο χύδην» νοείται ο όγκος του κυβικού μέτρου που καταλαμβάνεται από χύδην καυσόξυλα συμπεριλαμβανομένων των ενδιάμεσων κενών αέρα.
4. Οι λιανοπωλητές δηλώνουν σε εμφανές σημείο στο χώρο της επιχείρησης, ανά είδος ξύλου, την τιμή είτε σε €/m3 στοιβαχτού ή σε €/m3 χύδην καθώς και τον όγκο των περιεκτών (κλωβούς, παλέτες, σάκους, μεγασάκους κ.ά.) που, ενδεχομένως, χρησιμοποιούν για τη διάθεση των καυσόξυλων.
5. Οι λιανοπωλητές οφείλουν να διαθέτουν κατάλληλο εξοπλισμό μέτρησης μήκους, για τον υπολογισμό του όγκου.
6. Οι λιανοπωλητές εξασφαλίζουν με κάθε πρόσφορο τρόπο την προστασία των καυσόξυλων από δυσμενείς καιρικές συνθήκες, που ενδέχεται να αλλοιώσουν τα χαρακτηριστικά του προς διάθεση προϊόντος και την ανάμιξη των ειδών διαφορετικής προέλευσης, ποιότητας και τιμής.
7. Δεν επιτρέπεται η πώληση ή δωρεάν διάθεση οποιασδήποτε ξυλείας εμποτισμένης με πισσέλαιο (κομμένη ξυλεία από παλιούς στύλους ΔΕΗ/ΟΤΕ), ή «πράσινης» ξυλείας (εμποτισμένης με άλατα), ή οποιασδήποτε τεχνητής ξυλείας συγκολλημένου ξύλου (κόντρα-πλακέ, νοβοπάν, ινοσανίδων/MDF κ.α.) προς καύση.
Άρθρο 3
Κυρώσεις
1. Για τους παραβάτες των διατάξεων του άρθρου 1 της παρούσας, εφόσον δεν αναρτάται η προβλεπόμενη πινακίδα ή δεν περιλαμβάνεται η απαιτούμενη ένδειξη στον τιμοκατάλογο οι παραβάτες τιμωρούνται, πέραν των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται στην παράγραφο 15 του άρθρου 30 του Ν.Δ. 136/1946, επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο 1.000 Ευρώ.
2. Για τους παραβάτες των διατάξεων του άρθρου 1, εφόσον διαπιστωθεί η μη έκδοση του νόμιμου παραστατικού στοιχείου, εφαρμόζεται το άρθρου 47 του ν. 2065/1992 σύμφωνα με το οποίο τα ελεγκτικά όργανα υποχρεούνται να γνωστοποιούν τις παραβάσεις στη Διεύθυνση Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Οι παραβάτες των διατάξεων του άρθρου 2 της παρούσας, εξαιρουμένων των διατάξεων της παραγράφου 1, τιμωρούνται και διώκονται κατά τις διατάξεις του Ν.Δ. 136/1946 όπως ισχύει. Ειδικά για τους παραβάτες της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της παρούσας, πέραν των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται στην παράγραφο 15 του άρθρου 30 του Ν.Δ. 136/1946 όπως ισχύει, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ.
Άρθρο 4
Ισχύς της παρούσας
Η παρούσα τίθεται σε ισχύ σε όλη την Χώρα από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός από τις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 1 και την αντίστοιχη επισυρόμενη κύρωση της παραγράφου 1 του άρθρου 3, οι οποίες τίθενται σε ισχύ μετά την πάροδο ενός μηνός από τη δημοσίευση τη παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση να ανακοινωθεί στον Ημερήσιο Τύπο και να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
==================
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
Ας υποθέσουμε ότι ο καταστηματάρχης επιδιώξει δικαστικά να του καταβληθεί το τίμημα (για κάποιο περίεργο λόγο δεν τον ενδιαφέρει η φορολογική του δίωξη).
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ εναγόμενος καταναλωτής έχει δικαίωμα να προβάλει την ένσταση ότι αρνείται να καταβάλει μέχρι να εκδοθεί το φορολογικό στοιχείο;
Με λίγα λόγια, πως επηρεάζονται οι διατάξεις περί πώλησης και περί αμφοτεροβαρών συμβάσεων με την ανωτέρω ΥΑ;
Συνάδελφε, νομίζω ότι με το 424 ΑΚ, σε συνδυασμό με τις ανωτέρω ειδικές διατάξεις, θα μπορούσε να προβάλει ένσταση ο αγοραστής ή ανταγωγικα να απαιτήσει έκδοση του παραστατικού κι απόδοσή του, ταυτόχρονα με την καταβολή τιμήματος.Μια σκέψη...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροφανώς ο νομοθέτης στερείται βασικών νομικών γνώσεων...
ΑπάντησηΔιαγραφήdikastis.gr
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωστό το ερώτημά σου. Υποθέτω ότι η μη έκδοση απόδειξης θα συνιστά καταλυτική ένσταση κατά της αγωγής. Όμως τι γίνεται με τις διατάξεις περι αδικαιολόγητου πλουτισμού; και τί γίνεται αν τελικά ο πωλητής έστω και με εξαναγκασμό από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. υποχρεωθεί να εκδώσει το φορολογικό του στοιχείο και πληρώσει το φόρο; ο αγοραστής θα καρπωθεί άνετα την ξυλεία χωρίς αντίτιμο; Μήπως θα εφαρμοζεται σε περίπτωση δικαστικής επιδίωξης του τιμήματος από τον πωλητή, η αναστολή της διαδικασίας (ανάλογα με τις μισθωτικές διαδικασίες για την προσκόμιση του πιστοποιητικού δήλωσης των μισθωμάτων στη Δ.Ο.Υ.)μέχρι να προσκομιστεί η φορολογική τακτοποίηση του πωλητή; Κάτι λείπει πάντως από αυτό το νομοθέτημα.
Τι να πω; κινούμενη άμμος κατάντησαν πια αυτές οι συνεχείς νομοθετικές ρυθμίσεις και αλλαγές.
Νομίζω ότι θα δούμε το σκοπό του νομοθέτη αν το περιπλέξουμε λίγο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΈστω ότι ο καταστηματάρχης ισχυρίζεται ότι εξέδωσε το παραστατικό επί πιστώσει με αξία 100. Ο καταναλωτής ισχυρίζεται ότι η συμφωνηθείσα αξία ήταν 200 και ότι έχει προκαταβάλει τα 100 και για λόγους φοροαποφυγής αρνείται ο πωλητής να εκδώσει το κανονικό παραστατικό και το εκδοθέν είναι εικονικό. Οπότε δεν πληρώνει και κρατά το πωληθέν ! Αλλά και αν ακόμη ο πωλητής εκδώσει παραστατικό 200, θα πληρώσει 100...
Το συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει κενό, απλώς ο νομοθέτης θέλει να αποθαρρύνει τις συναλλαγές επί πιστώσει με μετρητά και ευνοεί το πλαστικό χρήμα, τις επιταγές κλπ ώστε να συλλάβει τη "διαφεύγουσα" φορολογική ύλη.
Τώρα ως προς το ερώτημα, κατά τη γνώμη μου δεν τίθεται θέμα, αφού και πριν το νόμο αυτό, είτε με αίτηση για την έκδοση διαταγής πληρωμής είτε με άσκηση αγωγής, ο πωλητής προσκόμιζε τα τιμολόγια πώλησης (μάλιστα με τις αποδείξεις πληρωμής του ΦΠΑ !) για να αποδείξει την απαίτηση του, αφού η σύμβαση πώλησης είναι άτυπη. Μόνο σε "μαύρη" συναλλαγή δεν θα υπάρχει παραστατικό. Με τη ρύθμιση αυτή, κατ' ουσία, αυτές οι συναλλαγές τίθενται εκτός πεδίου έννομης προστασίας (στο χώρο του αστικού δικαίου εννοώ). Οπότε, κατά τη γνώμη μου, η ρύθμιση (αν και άτεχνα διατυπωμένη) είναι επιτυχής.
Δικηγόρος
Συμφωνώ με το σχόλιο του Δικηγόρου της 16 Ιανουαρίου 2013 - 1:58 π.μ., ότι δηλ. αν και άτεχνα διατυπωμένη, είναι επιτυχής η ρύθμιση. Και καλό θα ήταν να προστεθεί και άλλη διάταξη, που να ορίζει ότι χωρίς την προσκόμιση των απαιτούμενων παραστατικών (τιμολόγια, αποδείξεις κλπ), για το ύψος της ιστορούμενης στην αγωγή απαίτησης (και όχι μόνο για την επίδικη, δηλ. αν διηγηματικά αναφέρεται ότι "έλαβα 200.000 ευρώ και μου οφείλεται υπόλοιπο 30.000 ευρώ", να προσκομίζονται για το συνολικό ποσό τα εκδοθέντα παραστατικά), αφενός η αγωγή θα απορρίπτεται ακόμη και ως προς τη βάση του αδικαιολογήτου πλουτισμού, αφετέρου να είναι απαραίτητη, για το παραδεκτό της συζήτησης μιας τέτοιας αγωγής, η επίδοσή της στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., με παράλληλη υποχρέωση των αρμοδίων της τελευταίας, να ελέγχουν αν έχουν εκδοθεί τα αντίστοιχα παραστατικά. Πρέπει να μπει ένα τέλος στην, διά της δικαστικής οδού, μέσω νομικών τεχνασμάτων, "νομιμοποίηση" του μαύρου χρήματος. Βέβαια, ο δικαστής, μπορεί να διαβιβάσει τη δικογραφία, όταν εντοπίζει κάτι τέτοιο. Όμως, για την επιτάχυνση της δικαιοσύνης από τη μια και για την πάταξη της φοροδιαφυγής από την άλλη, πρέπει εκ των προτέρων να μπει "φραγή" στην οδό προς τη Δικαιοσύνη, σε όσους φοροδιαφεύγουν. Και αποτελούν, τουλάχιστον το 50% των υποθέσεων με οικονομικό αντικείμενο. Επίσης, πρέπει, με διάταξη νόμου, να αποκλειστεί η δυνατότητα επίκλησης του αδικαιολογήτου πλουτισμού (904 ΑΚ), σε όσους αναλαμβάνουν δημόσια έργα ή προμήθειες, κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων για την ανάθεση. Δεν μπορείς να παρανομείς εξόφθαλμα, εν γνώσει του ότι παρακάμπτεις το νόμο και μετά να ζητάς με τον αδικαιολόγητο πλουτισμό...Η απόδοση του αδικαιολόγητου πλουτισμού, ως αξίωση, πρέπει να αποκλείεται, όταν σε αυτόν οδήγησε η αμφίδρομη "παρανομία", εν γνώσει δηλ. και του ενάγοντος, ότι εκτέλεσε μια σύμβαση παράνομη. Το 907 α του ΑΚ, πρέπει να συμπεριλάβει και την παράνομη αιτία, όχι μόνο την ανήθικη, αν και δεν νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα ηθικό να παρακάμπτει κανείς τις εκ του νόμου προβλεπόμενες διαδικασίες διαγωνισμού κλπ., και να αναλαμβάνει, από άλλη πόρτα, έργα και προμήθειες. Αυτό όμως, θέλει ερμηνεία. Εναπόκειται στην κρίση του κάθε δικαστή. Εγώ θα ήθελα να δω έναν νομοθέτη που πράγματι έχει θέληση να "φρενάρει" την παρανομία και θα καταστήσει απόλυτα αδύνατη την επίκληση και του αδικαολόγητου πλουτισμού. Εκεί γινόταν το μεγάλο "πάρτυ". Με αναθέσεις που τίναζαν τον προϋπολογισμό στον αέρα. Αν όλα αυτά δεν αλλάξουν (και είναι απλά, με δυο βήματα μόνο), φρένο στο "μαύρο" χρήμα δεν μπαίνει και ισορροπία στον προϋπολογισμό του κράτους και των ΟΤΑ, δεν πρόκειται να δούμε. Ο νόμος πρέπει να το κάνει αυτό και όχι να επαφίεται στην κρίση, τις απόψεις και τη συνείδηση του καθενός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔικαστής