ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ
Τον τελευταίο
καιρό όλο και πληθαίνουν οι φωνές που επιτακτικά ζητούν την αναθεώρηση του
Συντάγματος.
Το αίτημα αυτό υποβάλλεται κατά καιρούς τόσο από απλούς πολίτες
όσο και από πολιτικούς. Άλλωστε η ίδια η Κυβέρνηση έχει γνωστοποιήσει από καιρό
την πρόθεσή της η επόμενη Βουλή να είναι Αναθεωρητική. Στο σημείο αυτό θα ήθελα
να κάνω μία παρένθεση. Το άρθρο 110 του
Συντ. που προβλέπει τον τρόπο αναθεώρησής του, ρητά αποκλείει την αναθεώρηση
των διατάξεων «…που καθορίζουν τη βάση και τη μορφή του πολιτεύματος, ως
Προεδρευόμενης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, καθώς και από τις διατάξεις των
άρθρων 2 παράγραφος 1, 4 παράγραφοι 1, 4 και 7, 5 παράγραφοι 1 και 3, 13
παράγραφος 1 και 26.». Δηλαδή το Σύνταγμά μας είναι ένα αυστηρό σύνταγμα, στο
οποίο ο συντακτικός νομοθέτης έχει αποκλείσει την αναθεώρηση ορισμένων άρθρων.
Επομένως δεν μπορώ να κατανοήσω πως ορισμένοι ομιλούν για Συντακτική Βουλή, για
μετατροπή του πολιτεύματος κ.τ.λ.. Κάτι τέτοιο, υπό κανονικές συνθήκες, έχει
αποκλειστεί. Ούτε, βεβαίως, η διενέργεια ενός δημοψηφίσματος θα μπορούσε να
υπερβεί αυτήν την απαγόρευση. Με άλλα λόγια η παράκαμψη του άρθρου 110 του
Συντ. συνεπάγεται αυτομάτως και την κατάλυσή του και δίνει σε κάθε πολίτη το
δικαίωμα να κάνει χρήση του άρθρου 120 του Συντ. « 4. Η τήρηση του Συντάγματος επαφίεται στον
πατριωτισμό των Ελλήνων, που δικαιούνται και υποχρεούνται να αντιστέκονται με
κάθε μέσο εναντίον οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει με τη βία.». Και θα
πρέπει να θυμηθούμε πότε στην Ελλάδα και κάτω από ποιες συνθήκες είχε συγκληθεί συντακτική
βουλή. Αν τώρα η μοίρα μας επιφυλάσσει να ζήσουμε και τέτοιες καταστάσεις, τότε
«ναι όλα τα άρθρα αλλάζουν και όλα
αναθεωρούνται» (κλείνει η παρένθεση).
Στην
επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση είναι βέβαιο ότι θα επιχειρηθεί (λέω
επιχειρηθεί διότι το άρθρο 110 προβλέπει πλειοψηφία 3/5 του όλου αριθμού των
βουλευτών) να αναθεωρηθούν τα άρθρα 87 – 100. Ως εκ τούτου θεωρώ ότι θα πρέπει
να είμαστε έτοιμοι να υποβάλλουμε συγκεκριμένες προτάσεις. Για το λόγο αυτό από
σήμερα εγκαινιάζεται μία νέα ενότητα στο forum με τίτλο «ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ» http://dikastis.forumgreek.com/f16-forum.
Στη ενότητα
κάθε άρθρο έχει αναρτηθεί χωριστά
Εάν θέλετε να
κάνετε μία ανάρτηση, κάντε κλικ στο άρθρο που θέλετε και εν συνεχεία κάντε κλικ
στο REPLY
ενώ αν θέλετε
να σχολιάσετε ένα άλλο σχόλιο πατήστε «QUOTE» στο συγκεκριμένο σχόλιο
Επίσης θα
παρακαλούσα να επιδειχθεί η δέουσα σοβαρότητα κατά την ανάρτηση των σχολίων και
να μην αναλωθούμε σε αντεγκλήσεις και μαθήματα συνταγματικής ή άλλης ιστορίας.
dikastis.gr
Σε παλαιότερο σχόλιό μου, είχα πεί οτι από καιρό έχει δημιουργηθεί ένα ας πούμε think tank το οποίο επεξεργάζεται τρόπον τινά την ιδέα μετάβασης σε ένα προεδρικό σύστημα (πρόεδρος και πρωθυπουργός το ίδιο πρόσωπο, με σαφή όμως καθορισμό των τριών εξουσιών του κράτους). Ενδεικτική είναι και η ομιλία-πρόταση του βουλευτή Μανώλη Κεφαλογιάννη στη Βουλή τον Δεκέμβριο του 2009)με την οποία ζητούσε να δεσμευθούν όλα τα κόμματα ότι η επόμενη βουλή θα είναι συντακτική (όχι αναθεωρητική) Με την πρόταση αυτή συντάχθηκαν πολλοί βουλευτές όλων των κομμάτων. Θα πρέπει να πώ ότι στις 19-5-2011 στην Πάντειο έγινε συζήτηση στο βιβλίο του Θανάση Διαμαντόπουλου "Προεδρικό Σύστημα στην Ελλάδα;", όπου ήταν παρούσα καιη ηγεσία των Δικαστηρίων της Χώρας, και όλοι συμφώνησαν με την άποψη του συγγραφέα. Σύμφωνα λοιπόν με την άποψη αυτή, η σύγκληση συντακτικής βουλής είναι εφικτή, εφόσον διεξαχθεί δημοψήφισμα κατά το άρθρο 44 του Συντάγματος "επί κρισίμου εθνικού θέματος" και ο Λαός αποφανθεί θετικά. Εξάλλου το δικαίωμα αντίστασης του άρθρου 120 παρ. 4 του Συντάγματος υφίσταται μόνον σε περίπτωση "βίαιης κατάλυσης", αρα αποκλείεται το δικαίωμα του άρθρου 120 παρ. 4 στην περίπτωση "ειρηνικής μεταβολής του συντάγματος" δηλ. της αντικατάστασής του με άλλο με ειρηνικά και δημοκρατικά μέσα. Ενδεικτικό όλων των παραπάνω είναι και η διαρκής συζήτηση περί διεξαγωγής δημοψηφίσματος, χωρίς να έχει αναφερθεί τίποτε όσον αφορά τα ερωτήματα (έχω ακούσει γιά πέντε ερωτήματα). Με την άποψη αυτή έχουν ταχθεί πολλοί συνταγματολόγοι, όπως ο Ευ.Βενιζέλος, ο Α. Λοβέρδος και ο Γ. Κασιμάτης. Μάλιστα ο Ευ. Βενιζέλος έχει ταχθεί υπέρ του προεδρικού συστήματος από το έτος 2009 (βλ. Ελευθεροτυπία 14-6-2009) Σε πολυ "ανύποπτο χρόνο" έγινε και σχετική δημοσκόπηση, με το 58% να τάσσονται υπερ της Προεδρικής Δημοκρατία. (βλ. εφημερίδα "το Βήμα" 20-4-2007 www.tovima.gr/politics/article/?aid=180437). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει πριν λίγες ημέρες ότι η όποια αναθεώρηση θα έχει συντακτικό χαρακτήρα. Φυσικά και συμφωνώ με τον dikastis.gr ότι θα αναθεωρηθούν ριζικά οι διατάξεις των άρθρων 87 και επ. του Συντάγματος. Να σημειώσω οτι επειδή παρακολουθώ το θέμα, με τα παραπάνω θέλω μόνο να ενημερώσω όλους του συναδέλφους γιά το "τί παίζεται" έδω και καιρό, χωρίς να λαμβάνω θέση υπέρ ή κατά οποιασδήποτε άποψης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ γιά την φιλοξενία
και καλή δικαστική χρονιά σε όλους.
Όσο καλή γίνεται.
Δημήτρης Αντεισαγγελέας.
Ακαδημαϊκά συζητώντας, τι πλειοψηφία θα έπρεπε να συγκεντρωθεί στο δημοψήφισμα για συντακτική βουλή, δεδομένου ότι τα δύο κόμματα "εξουσίας" δεν συγκεντρώνουν το 51% των ψηφοφόρων;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔηλαδή με τι ποσοστό μπορούμε να πούμε ότι ο ελληνικός λαός επικροτεί την κατάλυση του Συντάγματος;
Φρονώ ότι η συζήτηση για συντακτική βουλή είναι εξόχως επικίνδυνη, καθώς αν συμβεί κάτι τέτοιο: ι) θα αποτελέσει κακό προηγούμενο για το μέλλον. Θυμηθείτε μόνον ότι κάτι τέτοια υποστηρίζει και πολιτειακός άρχοντας του παρελθόντος που στερείται επωνύμου, ιι)εγώ ως δικαστής έχω ορκιστεί πίστη στο παρόν Σύνταγμα. Πως αύριο το πρωί θα κληθώ να εφαρμόσω ένα "αντισυνταγματικό" σύνταγμα; Αν θεωρήσω ότι έχει καταλυθεί το σύνταγμα τι πρέπει να κάνω; Και αν εγώ έχω τέτοιες σκέψεις, φανταστείτε τον υπόλοιπο λαό που θα έχει ψηφίσει "ΟΧΙ".
Βρε παιδιά (συγνώμη για τη λαϊκή έκφραση, αλλά μου βγήκε αυθόρμητα, σε να τα λέμε πρόσωπο με πρόσωπο) ας επικεντρωθούμε λίγο στην αναθεώρηση και στα άρθρα που μας απασχολούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓράψτε και κάτι στο forum.
:)
Συμφωνώ με τον Δημήτρη Αντεισαγγελέα. Όμως: Ήδη την στιγμή που μιλάμε, η Χώρα, η Πατρίδα μας αντιμετωπίζει υπαρξιακό πρόβλημα (ξέρετε εκτός απο το σύνταγμα και τους νόμους έχουμε δώσει όρκο πίστης προπάντων στην πατρίδα). Ίσως πρέπει να αρχίσουμε δειλά -δειλά να προτείνουμε κάποιες λύσεις, τρόπους διεξόδου απο την κρίση. Πέρα από δικαστές είμαστε και Ελληνες. Και ελάχιστο καθήκον μας ως μορφωμένοι άνθρωποι να σκεφτούμε κάτι για την πατρίδα. Ξέρω ότι ξενίζει αυτό που λέω, αλλά θα ήταν καλό και γιά επισκέπτες του blog, να λένε: να αυτοί, πέρα για μισθούς και μισθολόγια ασχολούνται και με κάτι άλλο πιο ουσιαστικό. Καλό θα ήταν να δημιουργούνταν άνάλογο φόρουμ. Κάθε συζήτηση γιά την αναθεώρηση είναι νομίζω πλέον περιττή.
ΑπάντησηΔιαγραφή:(
Εάν και εφόσον γίνει αναθεώρηση και αναφορικά με τα άρθρα, που μας αφορούν πρέπει κατά τη γνώμη μου να περιληφθούν διατάξεις, που θα εξασφαλίζουν γρήγορη και αποτελεσματική απονομή δικαιοσύνης και αναφέρομαι στο κεφάλαιο της αιτιολογίας των δικαστικών αποφάσεων και όλα αυτά όχι τόσο για να ελαφρυνθούμε εμείς από το φόρτο εργασίας αλλά κυρίως για να προχωράει το σύστημα και η παραγωγική διαδικασία της χώρας με άμεσο αντίκτυπο στην εθνική οικονομία. Όταν λ.χ. μία υπόθεση εκκρεμεί επί χρόνια, όταν πλέον θα τελεσιδικήσει, μπορεί μέχρι τότε να εκλείψει και το ενδιαφέρον υποψήφιων επενδυτών. Και βέβαια αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί όταν υποχρεώνεις το δικαστή να γράφει ολόκληρα συγγράμματα εν αντιθέσει με οτι λ.χ. συμβαίνει στη Γερμανία. Δεν μπορώ επίσης να καταλάβω πως είναι δυνατόν μετά το τέλος μιας ποινικής διαδικασίας να λες ισόβια από έδρας και να μην μπορείς να πράξεις το ίδιο σε πολιτικές υποθέσεις επιδικάζοντας χρηματικά ποσά ύστερα από τη μελέτη της υπόθεσης, που προηγείται. Τις περισσότερες μάλιστα φορές το αποτέλεσμα συνάγεται ήδη κατά την εκδίκαση της υπόθεσης και η πράξη δείχνει οτι παραμένει το ίδιο μέχρι τη διάσκεψη και δημοσίευση αναφερόμενος π.χ. στο Πολυμελές. Τέλος, προσωπικά έχω επιφυλάξεις σχετικά με το αν χρειάζεται να υφίστανται συνταγματικές διατάξεις που να ρυθμίζουν τις αποδοχές άμεσων οργάνων του κράτους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με το σχόλιο 9.39. Και προσθέτω: Στη Γερμανία, γράφουν πρώτα διατακτικό και μετά σκεπτικό (εννοώ τις πολιτικές αποφάσεις) Είθισται μάλιστα στα ειρηνοδικεία, να τις ανακοινώνουν και λίγο μετά τη διαδικασία (όπως κάνουμε εδώ στα ποινικά: ένοχος αθώος, 5 μήνες, 10 μήνες). Μετά ακολουθεί το σκεπτικό. Επίσης οι γερμανοί δεν επαναλαμβάνονται μέσα στις αποφάσεις όπως γίνεται εδώ. Ούτε λένε "με την αγωγή ζητείται...", ή "ο εναγόμενος προβάλλει την ένσταση..." Απλά στο σκεπτικό λένε τι αποδείχθηκε και τα αναγκαία νομικά. Μόνο οι αποφάσεις του Ακυρωτικού είναι πραγματείες. Όσον αφορά το Σύνταγμα: επειδή έχω μεταφράσει στα γερμανικά το ελληνικό σύνταγμα, γερμανοί συνάδελφοι το βρήκαν εξαιρετικά φλύαρο και ότι ορίζει τα αυτονόητα, π.χ. το μισθολόγιο, πως γίνονται οι προαγωγές. Αυτά εκεί ορίζονται από τον Οργανισμό Δικαστηρίων και τον Νόμο περί Δικαστών (Richtergesetz). Γιά την ιστορία: όταν μετέφραζα το άρθρο 1 παρ. 1 δεν μπορούσα με τίποτε να βρώ την ανάλογη λέξη που να αποδίδει ορθά τον όρο "Προεδρευομένη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία" και ειδικά τον όρο "προεδρευομένη" και οι περισσότεροι συνάδελφοι του σεμιναρίου νόμισαν ότι η Χώρα μας έχει Ημιπροεδρικό Σύστημα! Ελληνικές εφευρέσεις!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνταγματική αναθεώρηση σημαίνει πράγματι κατάλυση του Συντάγματος.Την προτείνει ο συνταγματολόγος κ. Ελ. Βενιζέλος. Εφόσον γίνει αναθεώρηση του Συντάγματος η πρώτη διάταξη που θα αναθεωρηθεί είναι εκείνη που εξασφαλίζει την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης.
ΑπάντησηΔιαγραφή