*** του Γεώργιου Μικρούδη - Πρόεδρου Πρωτοδικών Αθηνών
Στα πλαίσια των συγχωνεύσεων
Οργανισμών που επιτακτικά συζητούνται και εξαγγέλλονται στο Δημόσιο φρονώ κάτι τέτοιο θα ήταν απολύτως εφικτό και λειτουργικό στο χώρο της Δικαιοσύνης, με συγχωνεύσεις διαφόρων δικαστηρίων, που είτε έχασαν στην πάροδο του
χρόνου τη σημασία τους λόγω δημογραφικού μαρασμού της
περιοχής (π.χ. Πρωτοδικείο Κυπαρισσίας), είτε οι νέοι οδικοί άξονες, που
κατασκευάστηκαν, υποβάθμισαν τη χωροταξική χρησιμότητα τους (π.χ.
Πρωτοδικείο Λευκάδας, ύστερα από την κατασκευή της σήραγγας Ακτίου – Πρέβεζας,
ή του Εφετείου Κερκύρας, ύστερα από την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού), είτε ακόμη εξαρχής πιθανόν δεν είχαν σοβαρό
λόγο σύστασης (πχ. Πρωτοδικείο Αμαλιάδος, που απέχει μόλις 20΄
από το Πρωτ/κειο Πύργου, από το οποίο αποσπάσθηκε).
Η δημιουργία δικαστηρίου ήταν συχνά
η εύκολη προεκλογική παροχή σε μια περιφέρεια. Μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία αρκετά γρήγορα, σε αντίθεση με ένα
Νοσοκομείο ή Πανεπιστήμιο. Είναι ενδεικτικό της ανορθολογικής κατανομής των δικαστηρίων
ότι ενώ στην Αττική (με 40% σχεδόν του πληθυσμού), υπάρχουν μόνο δυο δικαστήρια
(Αθηνών, Πειραιώς), στο Νομό Αχαΐας υπάρχουν τρία (Πατρών, Καλαβρύτων, Αιγίου)!
Ή ότι ενώ
όλη η Μακεδονία διαθέτει δυο Εφετεία (Θεσ/νικης – Κοζάνης), η Κρήτη ήδη δύο (Χανίων, Ηρακλείου) και
η Πελοπόννησος διαθέτει τρία
(Πατρών, Ναυπλίου, Καλαμάτας).
Μια τέτοια συγχώνευση θα μπορούσε να περιορίσει
κατά 10 - 25% των αριθμό των δικαστηρίων, αναλόγως της δραστικότητας των μεταβολών που θα επιθυμούσε η πολιτική
ηγεσία. Αυτό θα βοηθούσε στην εξοικονόμηση
δαπάνης για τη μίσθωση κτηρίων (ή τα ανήκοντα στο Δημόσιο να αξιοποιηθούν
αλλιώς), την ώρα που η Πολιτεία περικόπτει συνεχώς μισθούς και συντάξεις,
ισχυριζόμενη ότι αδυνατεί να βρει τα περιβόητα «ισοδύναμα» μέτρα. Είναι χαρακτηριστικό
ότι μόνο από την κατάργηση των άγονων Ειρηνοδικείων προσδοκάται εξοικονόμηση
ετήσιας δαπάνης ύψους 1.000.000 ευρώ.
Ανεξάρτητα όμως το δημοσιονομικό όφελος μια τέτοια συγχώνευση θα βοηθούσε στην καλύτερη αξιοποίηση των υπηρετούντων δικαστών και γραμματέων σε Δ/ρια με αξιόλογη
ύλη. Ως γνωστόν τα μικρά δικαστήρια
είναι δυσλειτουργικά, διότι λόγω της μειωμένης δικαστικής τους ύλης
στελεχώνονται από λίγους δικαστές και γραμματείς, με αποτέλεσμα όταν κάποιος/α
αποχωρεί εκτάκτως (λόγω παραιτήσεως, αδείας κυήσεως κλπ), να επιβαρύνονται
ιδιαίτερα οι λοιποί συνάδελφοί του και να γίνεται προσπάθεια, όχι πάντα
επιτυχής, να καλυφθούν τα κενά με αποσπάσεις, που και καθυστερούν να
υλοποιηθούν και στοιχίζουν τόσο στο Δημόσιο όσο και στον αποσπώμενο δικαστή.
Ακόμη και ένα Δ/ριο με ελάχιστη δικαστική
ύλη δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς ένα minimum αριθμό δικαστών και εισαγγελέων,
λόγω των γνωστών κωλυμάτων που προβλέπει η εσωτερική νομοθεσία και η ΕΣΔΑ, των
αιτήσεων εξαιρέσεως που προβάλλονται από τους διαδίκους, της συγκροτήσεως
πολυμελών δικαστηρίων (πενταμελή Εφετεία) κλπ. Επιπροσθέτως έχει πρακτικώς αποδειχθεί ότι η δημιουργία
νέων δικαστηρίων αυξάνει το (ήδη αυξημένο) φαινόμενο της δικομανίας.
Δυστυχώς,
παρά το σαρωτικό κύμα συγχωνεύσεων που εξαγγέλλεται στο Δημόσιο, τα δικαστήρια
(πλην ίσως των Ειρηνοδικείων) φαίνεται ότι εξαιρούνται, αφού, μεσούσης της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσεως,
αποφασίσθηκε η δημιουργία τεσσάρων νέων Εφετείων (Χαλκίδος, Αγρινίου, Χανίων,
Λέσβου), τα περισσότερα μάλιστα
σε απόσταση μιας ώρας από τα ήδη υπάρχοντα (π.χ. το νέο Εφετείο Αγρινίου σε
σχέση με το Εφετείο Πατρών ή το Εφετείο Χαλκίδος σε σχέση με των Αθηνών), με
αντίστοιχη δαπάνη μίσθωσης κτηρίων και προμήθειας εξοπλισμού. Με εξαίρεση ίσως το Εφετείο Λέσβου (λόγω
γεωγραφικής απομόνωσης), φρονώ ότι τα
άλλα δεν έχουν κανένα λόγο ύπαρξης. Εάν π.χ. η Πολιτεία θεωρεί δυσλειτουργική την
ύπαρξη της έδρας του Εφετείου Κρήτης στα Χανιά, δεν έχει παρά να αποφασίσει τη
μεταφορά της έδρας για το Ηράκλειο ή το Ρέθυμνο και όχι να δημιουργήσει δυο
μικρά και προβληματικά Εφετεία, που κάθε άλλο παρά συμβάλλουν στην
ομογενοποίηση της νομολογίας. Είναι ενδεικτικό ότι η Ελλάδα (των 10.000.000
κατοίκων), ενώ το 1995 διέθετε 12 Εφετεία, πλέον διαθέτει 19, αντί 24 της Γερμανίας
(των 82.000.000 κατοίκων) και 5 της Ολλανδίας (των 16.000.000 κατοίκων), η οποία διαθέτει μόλις 19 Πρωτοδικεία,
αντί 63 της Ελλάδας(!). Χωρίς να παραγνωρίζεται η ιδιαιτερότητα της χώρας μας
ως κατ΄ εξοχήν νησιωτικής και ορεινής είναι εμφανές ότι ο αριθμός των Δ/ρίων
είναι υπερβολικός. Το πρόβλημα επιτείνεται με τη δημιουργία μεταβατικών εδρών,
όχι μόνο σε νησιωτικές ή δυσπρόσιτες περιοχές, αλλά και σε περιοχές που απέχουν
μόλις 1 ώρα από την έδρα του Εφετείου (π.χ. η μεταβατική έδρα του Εφετείου
Λαμίας στη Λειβαδιά), παραπέμποντας μάλλον σε εικόνες περιοδευόντων θιάσων,
παρά σε δικαστήρια σύγχρονης ευρωπαϊκής χώρας.
Για το λόγο αυτό νομίζω ότι πρέπει: α) να ανασταλεί η λειτουργία των νέων Εφετείων, αν και αληθές είναι ότι θα δημιουργούσε
αρνητική εντύπωση σε σχέση με την έννοια της συνέχειας που πρέπει να έχει ένα Κράτος,
β) να απορροφηθεί τα Εφετείο
Κερκύρας στο Ιωαννίνων, αφού με την κατασκευή της Εγνατίας Οδού η χερσαία διαδρομή
έχει ελαχιστοποιηθεί χρονικά, γ) να
συγχωνευθούν τα Εφετεία Ναύπλιου-Καλαμάτας σε νέο με έδρα την Τρίπολη (που
βρίσκεται στο μέσον της Πελοποννήσου σε απόσταση περίπου μιας ώρας από τις
λοιπές πρωτεύουσες νομών). Το κτηριακό πρόβλημα μπορεί να λυθεί σε εύλογο χρόνο,
ιδίως με την απελευθέρωση χώρων κατά τη συγχώνευση άλλων δημοσίων υπηρεσιών. δ)
Να μεταφερθεί το Εφετείο Λαμίας στη Θήβα
ή στη Λειβαδιά και αυτό να καλύψει όλη την Ανατολική Στερεά Ελλάδα (Θήβα,
Λειβαδιά, Λαμία, Ευρυτανία, ενδεχομένως και Χαλκίδα), ώστε και το πνεύμα της
αποκέντρωσης να επιτευχθεί, αλλά και να μη λειτουργεί άλλο ένα μικρό,
δυσλειτουργικό και δαπανηρό Εφετείο στη Χαλκίδα. ε) Να καταργηθούν
τα μικρά (μη νησιωτικά) Πρωτοδικεία, όπως Γυθείου, Κυπαρισσίας, Αμαλιάδος,
Καλαβρύτων και Λευκάδας, ε) να συγχωνευθούν τα Πρωτοδικεία Γιαννιτσών-Έδεσσας,
Λιβαδειάς – Άμφισσας (άλλως Λειβαδιάς – Θήβας). Αυτές είναι συγχωνεύσεις "καποδιστριακού" και όχι "καλλικρατικού"
πνεύματος, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μεγαλύτερες
ακόμη συγχωνεύσεις (π.χ. Ξάνθης–Ροδόπης, Αλεξ/πολης – Ορεστιάδας, Λαμίας-Καρπενησίου,
Αγρινίου – Μεσολογγίου). Εξυπακούεται ότι η Πολιτεία θα μπορούσε να επιλέξει,
για λόγους τοπικής αποκέντρωσης ή για άλλους λόγους (π.χ. ύπαρξη καλύτερου
κτηρίου), να μη δημιουργηθεί απαραίτητα η έδρα του νέου Πρωτοδικείου στη
μεγαλύτερη πόλη του (τέως) Νομού. Η΄ η κατάργηση ενός Πρωτ/κειου (π.χ.
Κυπαρισσίας), να εξισορροπηθεί εν μέρει με την μεταφορά εκεί του Διοικητικού Πρωτοδικείου
ή (έστω) με τη διατήρηση του ως Μονομελούς Πρωτ/κειου, που πλέον διατηρεί το
μεγαλύτερο μέρος της παλιάς αρμοδιότητας του Πολυμελούς.
Στα
Ειρηνοδικεία οι συγχωνεύσεις μπορούν να είναι πραγματικά δραστικές. Σύμφωνα
με το σχέδιο διατάγματος, που κατέθεσε στο ΣτΕ το Υπουργείο Δικαιοσύνης, ύστερα
από μια διαδικασία δύο και πλέον ετών, ο
αριθμός των υπό κατάργηση/συγχώνευση Ειρηνοδικείων της Χώρας αγγίζει το 50% (http://dikastis.blogspot.gr/2012/09/50.html#more).
Συγχωνεύσεις
θα μπορούσαν να γίνουν και στα Διοικητικά Δικαστήρια, αν και σαφώς σε μικρότερο
βαθμό (π.χ. Διοικ. Πρωτοδικεία Αγρινίου και Μεσολογγίου ή Λάρισας
– Τρικάλων). Στα Διοικητικά Δικαστήρια ευτυχώς δεν αντιστοιχεί πάντα η λογική
«κάθε Νομός και ένα (ή δυο) δικαστήρια’, αν και τελευταία παρατηρείται τέτοια
τάση αν και τελευταία παρατηρείται τέτοια τάση (π.χ. σχετικά πρόσφατα επαρχιακός
Δικηγορικός Σύλλογος πραγματοποίησε αποχή διαρκείας, ζητώντας τη δημιουργία
Διοικ. Πρωτοδικείου, αν και η έδρα του υπάρχοντος δεν απέχει πλέον πάνω από 40΄).
Τέλος θα ήθελα να κάνω μια ειδική
παρατήρηση για το Πρωτοδικείο Αθηνών. Πρόκειται για ένα πραγματικό υδροκέφαλο
τέρας, με οργανικές θέσεις 428 δικαστών και 767 γραμματέων (κι επιμελητών).
Προτάσεις για τη διάσπαση του Πρωτοδικείου Αθηνών υπάρχουν ήδη από τη δεκαετία
του 1970, με πληθυσμό πολύ λιγότερο από τον σημερινό. Είναι προφανές ότι το
Δικαστήριο αυτό είναι πρακτικώς αδύνατον να διοικηθεί αποτελεσματικά, ακόμη και
υπό την ηγεσία αξίων προϊσταμένων (και τέτοιοι υπήρξαν πολλοί), όταν οι
τελευταίοι μόνο περί το τέλος της θητείας τους γνωρίζουν το ποιόν του συνόλου των
υπηρετούντων δικαστών και ευλόγως αγνοούν το αντίστοιχο των περισσοτέρων
Γραμματέων. Πέραν τούτου η κτηριακή ανεπάρκεια της τέως Σχολής Ευελπίδων έχει
οδηγήσει τη μετεγκατάσταση μεγάλου μέρους των υπηρεσιών στο κτήριο της οδού
Δέγλερη (πίσω από το Εφετείο), δημιουργώντας δυσλειτουργικά προβλήματα σε
δικαστές, γραμματείς και δικηγόρους, που ενίοτε φτάνουν στα όρια του τραγέλαφου
(π.χ. το ποινικό δικαστήριο υποχρεωτικά αναβάλλει για κρείσσονας αποδείξεις,
για να λάβει γνώση πολιτικής απόφασης που βρίσκεται στο αρχείο του
Πρωτοδικείου, όταν για κάτι αντίστοιχο στο Πρωτοδικείο Πειραιώς αρκεί μια διακοπή
μόλις 5’ ).
Ιδανική λύση θα ήταν η δημιουργία άλλων
2 Πρωτοδικείων, ένα στην Ανατολική και ένα στη Δυτική Αττική, όπως
επανειλημμένως έχει προτείνει και η Ε.Δ.Ε. Μια τέτοια προοπτική όμως δεν
φαντάζει εύκολα υλοποιήσιμη. Πρώτον, λογω της οικονομικής στενότητας που
αντιμετωπίζει το ελληνικό κράτος. Δεύτερον –και κυριότερο-, λογω της έντονης
αντιδράσεως του πολυπληθούς δικηγορικού σώματος, το οποίο, καλώς ή κακώς,
προτιμά τη διατήρηση της υπάρχουσας
κατάστασης. Μια «συμβιβαστική» και πρακτικώς άμεσα εφικτή λύση θα ήταν η
διεύρυνση της κατά τόπον αρμοδιότητας του Πρωτοδικείου Πειραιώς, με την ένταξη
όμορων Δήμων, όπως του Μοσχάτου, της Καλλιθέας, του Π. Φαλήρου και
ενδεχομένως της Ν. Σμύρνης και του Αιγάλεω. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρξει
μεταφορά, μικρού αλλά όχι αμελητέου, μέρους της αρμοδιότητας του Πρωτοδικείου
Αθηνών προς το αντίστοιχο του Πειραιά, αλλά και διευκόλυνση των κατοίκων των
παραπάνω Δήμων, που σαφώς έχουν ευκολότερη πρόσβαση στον Πειραιά από το
χώρο της τ. Σχολής Ευελπίδων. Η δικαστηριακή κατανομή των Δήμων της Αττικής με
βάση κριτήρια άλλων εποχών (τ. Νομαρχία Πειραιώς) δεν φαίνεται να έχει νόημα,
ιδίως μετά την κατάργηση των πρώην νομαρχιών, ενώ έξαλλου είναι σύνηθες το
φαινόμενο μια περιοχή να υπάγεται δικαστηριακά σε Πρωτοδικείο διαφορετικού
Νομού ή ακόμη και Περιφερείας. Π.χ. οι
Ερυθρές της Αττικής υπάγονται στο Πρωτ/κειο Θηβών, ενώ η Κοντοβάζαινα Αρκαδίας
[περιφέρεια Πελοποννήσου] στο Πρωτ/κειο Πύργου [περιφέρεια Δυτ. Ελλάδος]) . Η
κτηριακή επιβάρυνση του (ούτως ή άλλως παντελώς ακατάλληλου κτηριακώς)
Πρωτοδικείου Πειραιώς που θα προκύψει ενδεχομένως μετά πάροδο 2-3 ετών (με την
«ωρίμανση των σχετικών υποθέσεων) μπορεί να καλυφθεί εύκολα με τη μεταστέγαση
του Εφετείου Πειραιώς, λύση που οικονομικά θα επιβαρύνει ελάχιστα το ελληνικό
Δημόσιο και πάντως πολύ λιγότερο από την πρόσφατη (εν καιρώ «Μνημονίου»
μάλιστα) ίδρυση τεσσάρων νέων Εφετείων.
Νομίζω ότι οι παραπάνω λύσεις και τη
λειτουργία της Δικαιοσύνης θα καταστήσουν πιο εύρυθμη κι αποτελεσματική και το
κράτος θα βοηθήσουν στο να μειώσει τις σχετικές δαπάνες, κάτι που πλέον είναι
πρωτεύον και όχι τριτεύον, όπως ήταν κάποτε. Και ίσως αυτή πρέπει να είναι η δική μας αντιπρόταση στις συνεχείς
μειώσεις αποδοχών που υφιστάμεθα υπό την προσχηματική ή μη επίκληση της άμεσης
ανάγκης για εξοικονόμηση δαπανών.
Γεώργιος Μικρούδης
Πρόεδρος Πρωτοδικών Αθηνών
Εξαιρετικές προτάσεις. Πολλές τις υποστηρίζουν πολλοί συνάδελφοι από καιρό. Ακόμη κι αν διαφωνώ σε 1-2 σημεία, ήσσονος σημασίας, θεωρώ ότι το 90% της δημοσίευσης αυτής κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Μακάρι αφενός οι ενώσεις μας να προωθήσουν τέτοιες θέσεις και αφετέρου η πολιτεία να δείξει ενδιαφέρον και διάθεση να τις υλοποιήσει (γιατί θέλουν σχεδιασμό και πολλή δουλειά, πράγματα τα οποία στην μέχρι τώρα ελληνική δημόσια διοίκηση, διαχρονικά, δεν αφθονούσαν).
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι το Ειρηνοδικείο Καλαμπάκας, που απέχει 10 λεπτά απο τα Τρίκαλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήγια την συγχωνευση εφετειων ναυπλιου,καλαματας σας υπενθυμιζω οτι η καλαματα εχει αεροδρομιο.κ. συναδελφε μη σκεφτεσθε σαν αθηναιος...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικά εύστοχες οι περισσότερες επισημάνσεις του συναδέλφου, με τη συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είμαι απόλυτα σύμφωνος. Εδώ και καιρό αυτό το ζήτημα, όπως και πολλά άλλα συζητιούνται μεταξύ των συναδέλφων και ήρθε η ώρα να αναδειχθούν. Ένα εξ αυτών το ζήτημα της αναδιανομής των ήδη υφισταμένων οργανικών θέσεων. Παράδειγμα εντελώς συμπτωματικό : Πρωτοδικείο Καβάλας, όπου υπηρετούν 11 Πρωτοδίκες και 3 Πρόεδροι Πρωτοδικών. Μόλις κενωθούν 2 θέσεις Πρωτοδικών και 1 θέση Προέδρου, είτε λόγω μετάθεσης είτε λόγω προαγωγής (ώστε να μην υπάρξει αιφνίδια επιβάρυνση των ήδη επιβαρυμένων σε αυτές υπηρετούντων Δικαστών), αυτομάτως μεταφέρονται και πληρώνονται με Δικαστές στο Πρωτοδικείο Θεσσσαλονίκης, αφού πρώτα γίνει σχετική καταγραφή των στατιστικών εκ μέρους των αρμοδίων Επιθεωρητών και υποβληθεί σχετική πρόταση από την Ολομέλεια του Αρείου Πάγου προς τον αρμόδιο Υπουργό Δικαιοσύνης. Έτσι στο παράδειγμά μας θα δημιουργηθεί από το πουθενά και με κόστος κυριολεκτικά μηδαμινό μία επιπλέον σύνθεση Πολυμελούς στο επιβαρυμένο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης (αντιστοίχως και στα υπολοιπα Πρωτοδικεία Αθηνών, Πατρών κλπ), χωρίς να υπάρχει σημαντική γεωγραφική μετακίνηση, αλλά με στοχευμένη παρέμβαση ενίσχυσης του ανθρωπίνου δυναμικού στα Δικαστήρια, που έχουν πραγματικά ανάγκη. Αν αυτό μαζί με την πρόταση του συναδέλφου δεν είναι για το οικονομικό επιτελείο απόλυτα ανέξοδο και εύκολο στην πραγματοποίησή του "ισοδύναμο" μέτρο, τότε πρέπει μάλλον να αρχίσουμε να αναρωτιόμαστε από την αρχή, αν η γη γυρίζει... Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ευφυία, ούτε και τεράστιο κόστος για να γίνουν τα πρώτα βήματα βελτίωσης του πολύπαθου συστήματος απονομής Δικαιοσύνης στη Χώρα μας. Αποφασιστικότητα και σχεδιασμός χρειάζεται από τις άλλες δύο, κατά τα λοιπά, "ισότιμες" λειτουργίες. Και φυσικά, όταν βλέπουμε για μια ακόμη φορά τους σχεδιαστές της οικονομικής πολιτικής να επιχειρούν να αποδυναμώσουν το μοναδικό αξιόπιστο και αποτελεσματικό εργαλείο, που διαθέτει η Ελλάδα για την πάταξη της διαφθοράς και την διευκόλυνση των οικονομικών συναλλαγών, δηλαδή στην ουσία της οικονομικής της ανάπτυξης, για την οποία "κόπτονται", υπό το πρόσχημα της εξοικονόμησης του "ιλιγγιώδους" ποσού των 19 εκ. ευρώ, ευχερώς αντιλαμβανόμαστε, ότι ουδεμία επαφή έχουν με την σύγχρονη ευρωπαική πραγματικότητα... Και τα παραπάνω δεν είναι απλά η θέληση των Ελλήνων Δικαστών, αλλά αποτελούν κεντρική ευρωπαική επιλογή (βλ. π.χ. το εναρκτήριο event για τη διαμεσολάβηση του Ιουνίου 2012 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Δικαιοσύνης της ΕΕ, στο οποίο είχα την τιμή να είμαι ομιλητής). Όσοι αναζητούν απεγνωσμένα τεχνοκράτες για την βελτίωση της απονομής Δικαιοσύνης δεν έχουν παρά να "καταδεχθούν" να κοιτάξουν προς το μέρος των επιλεγμένων με αξιοκρατικά κριτήρια, καταρτισμένων και αποδεδειγμένα ικανών συναδέλφων μας Ελλήνων Δικαστών, που δίνουν υπό τις πιο αντίξοες συνθήκες καθημερινά τη μάχη σε όλα τα πεδία, όπου καλούνται να υπηρετήσουν, και ας τους δώσουν ουσιαστικό λόγο και ρόλο. Ιδέες και προτάσεις υπάρχουν πολλές και θα παρουσιαστούν σύντομα με τη μορφή ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου για την αναμόρφωση του συστήματος απονομής της Δικαιοσύνης (βλ. π.χ. το σχετικό σχέδιο της εξίσου πληττόμενης από την κρίση Ισπανίας, την παρουσίαση μέρους του οποίου είχα την τύχη να παρακολουθήσω άναυδος στις Βρυξέλλες, ως αρμόδιος επαφής του Ευρωπαικού Δικαστικού Δικτύου σε Αστικές και Εμπορικές Υποθέσεις).
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ. Κανελλόπουλος
Πρωτοδίκης Αθηνών
Συμφωνώ σε πολλα , με μία διαφορά: ΤΟ Πρωτ. Πειραιά , με τη σημερινή υποδομή σε κτίριο, δικαστές και γραμματείς δεν μπορεί να δεχθεί αύξηση της περιφέρειας του. Μόνο αν ενισχυθούν οι υποδομές του , θα μπορούσε κάτι τέτοιο να γίνει εφικτό. Σίγουρα όμως χρειάζεται η δημιουργία ενός ακόμα τουλαχ. Πρωτοδ. στην Αττική (λ.χ θα μπορούσε να έχει περιφερεια το υπόλοιπο Αττικής και τα βόρεια προαστ. με έδρα τους χώρους του Νομισματοκοπείου που είναι δίπλα στο Μετρο και υπεραρκετοί). Το χάλι της Ευελπίδων, παρά τις φιλοτιμες προσπάθειες των εκεί δικαστών, δεν πάει άλλο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπάντηση στον Ανώνυμο 8:27
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Ειρηνοδικείο Καλαμπάκας πράγματι απέχει 20χλμ από τα Τρίκαλα, αλλά καλύπτει το Δήμο Καλαμπάκας που έχει πλέον πληθυσμό άνω των 30.000 κατοίκων. Έχει ήδη συζητηθεί αλλά απορριφθεί η πρόταση συγχωνεύσεως, λόγω της ομαλής λειτουργίας του και του μεγάλου όγκου που θα μεταφερθεί στο Τρικάλων, το οποίο ήδη δεν αντέχει τον όγκο του (με αναβολές 1,5 έτος κλπ).
Στα πλαισια των συγχωνευσεων και για την ευρυθμη λειτουργια της δικαιοσυνης θα μπορουσαν να ενταχθουν στο κλάδο της ποινικης δικαιοσυνης οι δικαστικοι λειτουργοι των ενοπλων δυναμεων ωστε να επανδρώσουν θέσεις ειτε εισαγγελεων ειτε ποινικων δικαστων στην περιφερεια,όπου υπάρχει μεγάλη ανάγκη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναδημοσιευω απο αλλο σχολιο :
ΑπάντησηΔιαγραφήη συγχωνευση, οχι μονο ελαφρυνση, αλλα αντιθετα επιβαρυνση φερνει στους δικαστες...
αφου τα συγχωνευομενα ειρηνοδικεια (ή και πρωτοδικεια) συνεχιζουν να λειτουργουν ως μεταβατικες εδρες!!!συνεπως ο ειρηνοδικης θα μεταβαινει απ' την εδρα του 2-3 φορες το μηνα να δικαζει στο συγχωνευθεν ειρηνοδικειο, ενω συνεχιζει να λειτουργει κανονικα και ως μεταβατικο ποινικο δικαστηριο..
ελληνικος παραλογισμος.. μην το ψαχνετε
αλλωστε τα εφετεια εμεις ειχαμε ζητησει τα δημιουργηθουν, αφου ειχαν εξαντληθει οι συναδελφοι απ' τα συνεχη μεταβατικα.. στη Χαλκιδα (κατοπιν των γνωστων πιεσεων) ειχε φτασει να λειτουργει 4 φορες το μηνα μεταβατικη ποινικη εδρα, και 2 φορες το μηνα μεταβατικη πολιτικη εδρα.. ε, στο τελος, ζητησαμε να γινει κανονικο εφετειο..
πολλες φορες βεβαιως ευθυνομαστε και εμεις.. σε ολα τα πρωτοδικεια που υπηρετησα ζητουσαμε επιτακτικα απ' την Εισαγγελια να κανει ενεργειες για τον περιορισμο των μεταβατικων ποινικων, η οποια δεν εκανε τιποτα.. μαλιστα προσφατα ζητησαμε μετα την αλλαγη της αρμοδιοτητας τουλαχιστον να μην προσδιοριζονται στα μεταβατικα υποθεσεις που αναμενεται να κρατησουν πολλες ημερες (πχ συκοφαντικες) ,αιτημα που επισης δεν εγινε δεκτο, με αποτελεσμα να αρχιζουν τα μεταβατικα να διακοπτουν!!
Πολύ σοβαρή η πρόταση του συναδέλφου. Θα μειωθούν πολύ τα λειτουργικά έξοδα. Παράλληλα όμως πρέπει να ανακατανεμηθούν οι οργανικές θέσεις των δικαστών σε όλα τα δικαστήρια της χώρας ανάλογα με την κίνησή τους. Επίσης όλοι μας πρέπει να αναλαμβάνουμε την εργασία που μας αναλογεί και να μη τη μεταθέτουμε σε κατώτερους σε βαθμό συνάδελφους. Υπάρχουν για παράδειγμα επαρχιακά κυρίως δικαστήρια, εφετεία και πρωτοδικεία, οι πρόεδροι των οποίων ( δύο, τρεις ή και περισσότεροι) απουσιάζουν και επιβαρύνουν έτσι με τις δικές τους υπηρεσιακές υποχρεώσεις εφέτες ή πρωτοδίκες. Το γεγονός αυτό είναι ένας από τους λόγους που εμφανίζεται καθυστέρηση στην έκδοση των αποφάσεων και γενική δυσλειτουργία των δικαστηρίων μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα επιχειρήματα εδράζονται σε δύο βασικούς πυλώνες. Ο ένας είναι η απάντηση στις περικοπές των μισθών και ο άλλος η σύγκριση με άλλες χώρες, με κριτήρια, κυρίως, πληθυσμιακά. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, οι δύο αυτοί πυλώνες παραβλέπουν αφ ενός μεν την ιδιαιτερότητα του ανάγλυφου της χώρας και την οικονομική αφαίμαξη του μεγαλύτερου μέρους του λαού, γεγονός το οποίο καθιστά ακόμα πιο δυσχερή την πρόσβαση του απλού πολίτη στη δικαιοσύνη καθώς και το γεγονός ότι η εξοικονόμηση _ προσχηματική ή μη, όπως σωστά αναφέρει το άρθρο - πλήττει τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα χωρίς - τουλάχιστον μέχρι στιγμής - να οδηγεί σε βελτίωση του βιωτικού επιπε΄δου της κοινωνίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνω σε αρκετα σημεια. Προκειμενου, ομως, να μην καταστραφει η ζωη αρκετων δεκαδων συναδελφων που ζον σε γειτονικους νομούς απο εκεινους όπου υπηρετόυν λόγω του οπισθοδρομικου οργανισμου δικαστηριων, θα πρεπει να υπαρξει ταυτοχρονη και ευρυτατη αρση κωλυματων εντοπιοτητας. Τουτο δε πρεπει να συμβει ουτως η αλλως δεδομενου οτι οι οικονομικες συνθηκες κανοι νεες αποδοχες μας καθιστουν αδυνατη τη συντηρηση δονη κ περισσοτερων σπιτιων- για οσοσυ εχουν και παδια φοιτητές το πρβλημα ειναιναπελπιστικο
ΑπάντησηΔιαγραφήκαποιες παρατηρησεις:
ΑπάντησηΔιαγραφήα) δεν μπορω να καταλαβω τι θα βοηθησει η ενωση του Πρωτοδικειου Αμαλιαδος με το Πρωτοδικειο Πυργου, αμα το πρωτο συνεχισει να λειτουργει ως μεταβατικη εδρα του δευτερου, με τις ιδιες πανω κατω εδρες.. σημασια εχει να μεταφερθουν οι υποθεσεις απ' το ενα πρωτοδικειο στο κεντρικο, οχι να ενωσουμε τους γραμματεις και τους πρωτοδικες, και στη συνεχεια να τους στελνουμε να δικασουν στο παρατημενο κτιριο, επιβαρυνομενοι και οι ιδιοι με κοπο, κουραση και εξοδα και το δημοσιο με καταβολη οδοιπορικων.
β)δεν μπορω να καταλαβω τι διαφορα εχει, τωρα που δικαζουν οι 400 δικαστες των αθηνων τις 30.000 υποθεσεις, απ' το να δικαζουν οι 200 δικαστες του πρωτοδικειου νοτιων προαστιων τις 15.000 υποθεσεις και οι 200 δικαστες του πρωτοδικειου βορειων προαστιων τις αλλες 15.000 υποθεσεις.. το πρωτοδικειο αθηνων χρειαζεται ενισχυση σε επιπεδο ανθρωπινου δυναμικου και υλικοτεχνικης υποδομης.. ολα τα αλλα ειναι ημιμετρα..
βασικα το σωστο μετρο θα ηταν η αντιμετωπιση της δικομανιας, αλλα αυτο μονο σε βαθος χρονου..
για θεσμους στυλ διαμεσολαβησης κτλ μονο γελοια προκαλουν.. μεχρι στιγμης η μονη χρησιμοτητα του θεσμου ειναι η αποφυγη πληρωμης του φορου διανομης, απο συγκυριους, που αντι να κανουν μια συμβολαιογρικη διανομη στην οποια συμφωνουν, ασκουν μια προσχηματικη αγωγη, την επομενη ημερα επικυρωνεται το πρακτικο συμβιβασμου (!!) και μεταγραφεται η αποφαση...
Άμεση αναστολή των εφετείων Αγρινίου το οποίο δεν δικαιολογεί την ύπαρξή του όταν η Πάτρα απέχει 90 κμ,είναι στην ίδια περιφέρεια και δημιουργήθηεκε κακά με γνώμονα καθαρά τοπικστικό.Επίσης του εφετείου Ηρακλείου και Χαλκίδας.Συγχώνευση Πρωτοδικείων με μικρή ύλη όπως ορθώς αναφέρεται
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο θέμα της κατάργησης των νέων εφετείων δεν μπορεί να έχει στον αντίποδα το επιχείρημα της συνέχισης λειτουργίας του κράτους διότι συνέχεια λειτουργίας δεν αποτελεί η με άνευ νομίμων κριτηρίων σύσταση νέων εφετείων(βλέπε εφετείο Αγρινίου,Χαλκίδας και Ηρακλείου) καθώς και η ανορθόδοξη χωροταξική κατανομή τους.Εξάλλου νομίζω ότι στο Στε εκκρεμούν πρός εκδίκαση αιτήσεις ακυρώσεως κατά των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων σύστασης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΟΛΥ ΣΩΣΤΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ.ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ ΘΑ ΗΤΑΝ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΝΕΩΝ ΕΦΕΤΕΙΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣκόπιμο είναι να καταργηθούν κάποια από τα νέα εφετεία (Ηρακλείου, Αγρινίου, Λαμίας) και κάποια παλιά (Καλαμάτας, Κέρκυρας, Κοζάνης, Ρόδου), επειδή έχουν περιορισμένη κίνηση και μόνο οικονομική επιβάρυνση πλέον επιφέρουν. Μια τέτοια κίνηση είναι "ισοδύναμο" μέτρο και μπορεί να συμβάλλει στη διασφάλιση των αποδοχών μας. Θα υπάρξουν βέβαια αντιδράσεις από τοπικούς φορείς. Αλλά στην εποχή που ζούμε, δεν έχουμε περιθώρια για τέτοιες σκέψεις...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν αντιλαμβάνομαι το πνεύμα του γράψαντος το αρχικό σχόλιο και επίσης δεν καταλαβαίνω ποιος άραγε του ζήτησε τη γνώμη του και ποιούς σκοπούς εξυπηρετεί. Διότι, όπως έλεγε και ο σοφός Πλάτων : "Γνώμη μπορούν να έχουν όλοι, γνώση όμως για να το πράξουν έχουν???". Εν πάσει περιπτώσει το σχόλιο του κ. Προέδρου Πρωτοδικών φρονώ ότι διαπνέεται από καθαρά οικονομοτεχνικά κριτήρια ή και συντεχενιακά (γιατί όχι, ενώ απουσιάζει παντελώς το κριτήριο της εύρυθμης και αποδοτικής απονομής της δικαιοσύνης, της εξυπηρέτησης του πολίτη και της ευκολότερης καταφυγής του τελευταίου στη δικαιοσύνη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔύο διορθώσεις και μια επισήμανση:
ΑπάντησηΔιαγραφή- Ποτέ δεν υπήρξε Εφετείο "Χανίων". Πάντα ήταν και εξακολουθεί να είναι "Εφετείο Κρήτης".
- Προσφάτως ιδρύθηκε εφετείο στο Ηράκλειο και όχι στα Χανιά (όπως αναφέρεται στο άρθρο), όπου παραμένει η έδρα του Εφετείου Κρήτης.
- Ας μην ξεχνάμε, πάντως, ότι τα νέα εφετεία, προϊόντα άθλιας πελατειακής πολιτικής συναλλαγής, έλαβαν τις "ευλογίες" τόσο του Αρείου Πάγου όσο και του Συμβουλίου της Επικρατείας! Ας ελπίσουμε να έχουν σύντομο βίο!