Μολονότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο εντοπίζει και επανορθώνει τις παραβιάσεις του δικαίου της ΕΕ, οι χρόνοι που χρειάζονται για την περάτωση των υποθέσεων παραβάσεων παραμένουν μεγάλοι, σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε σήμερα το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ). Οι περισσότερες υποθέσεις παραβάσεων επιλύονται προτού η Επιτροπή προτείνει οικονομικές κυρώσεις, αν και το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι ορισμένα κράτη μέλη δεν αποκαθιστούσαν τις παραβιάσεις του δικαίου της ΕΕ παρότι υπόκεινται σε κυρώσεις επί χρόνια.
Η κύρια αρμοδιότητα που αναθέτουν οι ιδρυτικές συνθήκες στην ΕΕ είναι η εξουσία θέσπισης νόμων που εφαρμόζονται στα κράτη μέλη. Η επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ απαιτεί σημαντικό χρόνο και πόρους: μεταξύ 2012 και 2023, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπέβαλε στην Επιτροπή περισσότερες από 8 000 αναφορές —συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προειδοποιούν για παραβιάσεις του δικαίου της ΕΕ— και καταχωρίστηκαν σχεδόν 43 000 καταγγελίες από πολίτες, επιχειρήσεις και ομάδες συμφερόντων. Συνυπολογίζοντας τις υποθέσεις που εξετάζει αυτεπάγγελτα η Επιτροπή, άνοιξαν φάκελοι για πάνω από 9 000 υποθέσεις παραβάσεων μεταξύ του 2012 και του 2023.
«Ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει βελτιώσει τη διαχείρισή της για τον εντοπισμό και την επανόρθωση των παραβιάσεων του δικαίου της ΕΕ, και πάλι μπορεί να χρειαστούν χρόνια μέχρι να αποκατασταθεί μια παράβαση», δήλωσε ο Λευτέρης Χριστοφόρου, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τον έλεγχο. «Οι παραβιάσεις του δικαίου πρέπει να θεραπεύονται σε συντομότερο χρόνο, ώστε να διασφαλίζονται η ισότητα και ο σεβασμός των κοινών αξιών και αρχών της ΕΕ. Παρόλο που οι πολίτες και οι επιχειρήσεις έχουν ευθύνες που απορρέουν από τη νομοθεσία της ΕΕ, θα πρέπει να τους επιτρέπεται να απολαμβάνουν απρόσκοπτα τα οφέλη των από κοινού συμφωνηθέντων κανόνων, με τη διασφάλιση ότι τα θεμελιώδη δικαιώματά τους ισχύουν παντού στην ΕΕ.»
Προϊόντος του χρόνου, η Επιτροπή έχει δεσμευτεί να ενισχύσει τη διαδικασία επιβολής της νομοθεσίας της ΕΕ και έχει καθιερώσει διάφορα χρονικά κριτήρια αναφοράς για τη βελτίωση της διαχείρισης των καταγγελιών και των υποθέσεων παραβάσεων. Ωστόσο, η πλήρωση των εν λόγω χρονικών κριτηρίων αναφοράς αποδείχθηκε δύσκολη υπόθεση. Για παράδειγμα, αν και ο χρόνος που χρειάζεται η Επιτροπή για να ολοκληρώσει τους ελέγχους μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο και τους ελέγχους συμμόρφωσης (δηλαδή να διασφαλίσει ότι τα εθνικά μέτρα μεταφοράς καλύπτουν όλες τις διατάξεις μιας οδηγίας και συνάδουν πλήρως με αυτήν) έχει μειωθεί από το 2017, οι μισοί από τους ελέγχους αυτούς εξακολουθούν να υπερβαίνουν το προκαθορισμένο χρονικό πλαίσιο. Το ίδιο ισχύει και για τις καταγγελίες, για την εξέταση των οποίων μπορεί να χρειαστούν μήνες και ακόμη και χρόνια για την επίλυσή τους. Επίσης, η Επιτροπή δεν παρέχει συστηματικά λεπτομέρειες σχετικά με το πλήθος των αναφορών που λαμβάνει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Σύμφωνα με το ΕΕΣ, ο τρόπος χειρισμού των καταγγελιών και των αναφορών θα μπορούσε να βελτιωθεί με την καθιέρωση σαφών και συνεκτικών κριτηρίων που επιτρέπουν την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων ή την ομαδοποίηση. Το ΕΕΣ τονίζει επίσης ότι οι καταγγέλλοντες δεν ενημερώνονται πάντα για την πρόοδο που έχει σημειωθεί.
Οι άτυπες συζητήσεις μεταξύ της Επιτροπής και των κρατών μελών για την αντιμετώπιση πολύπλοκων υποθέσεων (διαδικασία γνωστή ως EU Pilot) αποδείχθηκαν αποτελεσματικές για την επίλυση των περισσότερων υποθέσεων χωρίς να χρειαστεί να κινηθεί επίσημη διαδικασία επί παραβάσει. Ωστόσο, ο μέσος χρόνος χειρισμού μιας υπόθεσης μπορεί ακόμη να υπερβαίνει τη διετία. Στην περίπτωση κίνησης επίσημης διαδικασίας επί παραβάσει, το ποσοστό των υποθέσεων που καθυστερούν μέχρι να ολοκληρωθούν (με την παραπομπή στο Δικαστήριο ή την περάτωσή τους) αυξάνεται διαρκώς. Ενώ οι περισσότερες υποθέσεις επιλύονται προτού η Επιτροπή προτείνει οικονομικές κυρώσεις, σε ορισμένες περιπτώσεις τα κράτη μέλη δεν αποκαθιστούν τις παραβιάσεις του δικαίου της ΕΕ, ακόμη και αν υπόκεινται σε κυρώσεις επί χρόνια.
Παρά την τακτική και εν γένει ακριβή παρακολούθηση και αναφορά στοιχείων σχετικά με την επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ, η Επιτροπή δεν δημοσιεύει πληροφορίες σχετικά με το πόσο καλά τηρεί τους χρόνους αναφοράς της. Μολονότι οι εν λόγω χρόνοι δεν είναι νομικά δεσμευτικοί, το ΕΕΣ θεωρεί σημαντικό η Επιτροπή να υποβάλει έκθεση σχετικά με τους δημοσιευμένους ενδεικτικούς χρόνους αναφοράς, καθώς αυτό θα βελτίωνε τον έλεγχο.
Γενικές πληροφορίες
Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να λαμβάνουν κάθε νομικό μέτρο που είναι αναγκαίο σε εθνικό επίπεδο για την εφαρμογή της ενωσιακής νομοθεσίας. Μολονότι οι κανονισμοί της ΕΕ εφαρμόζονται άμεσα σε όλα τα κράτη μέλη, οι οδηγίες πρέπει να μεταφέρονται στο εθνικό δίκαιο. Η Επιτροπή χρησιμοποιεί διάφορα εργαλεία και διαδικασίες για να διασφαλίσει ότι τα κράτη μέλη μεταφέρουν στο εθνικό δίκαιο και εφαρμόζουν ορθά τη νομοθεσία της ΕΕ, καθώς και για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση πιθανών παραβιάσεων. Όταν τα προληπτικά μέτρα δεν αποδίδουν και υπάρχει υπόνοια παραβίασης (π.χ. η μεταφορά στο εθνικό δίκαιο έχει καθυστερήσει, έχει γίνει μόνο εν μέρει ή πλημμελώς), η Επιτροπή μπορεί να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει και να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ. Την ευθύνη για την επανόρθωση τυχόν παραβιάσεων φέρουν τα κράτη μέλη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish
5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"
Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ