ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ Ο ν 5259/2025 Η ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΛΥΣΗ ΓΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΝΣΚ ,ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΠΟΙΝΙΚΩΝ ΔΙΩΞΕΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΤΩΧΕΥΣΗ-ΟΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΕΝΔΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΛΠ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΝΣΚ.
ΑΝΤΩΝΗΣ Π. ΑΡΓΥΡΟΣ
1. Η Ελληνική Δικαιοσύνη πάσχει βαρύτατα, ιδίως λόγω της μεγάλης αργοπορίας στην απονομή της, που συχνά οδηγεί σε καταστάσεις αρνησιδικίας. Ένας εξαιρετικά σημαντικός παράγοντας είναι: α) το Ελληνικό Δημόσιο και τα κρατικά νομικά πρόσωπα, καθυστερούν στην αποστολή του διοικητικού φακέλου στα διοικητικά δικαστήρια και β) παράλληλα μέχρι σήμερα ασκούν όλα ένδικα μέσα μέχρις εξαντλήσεως των δικονομικών δυνατοτήτων και έτσι επιβαρύνουν τα δικαστήρια. Η κατάσταση αυτή είναι παγιωμένη και δημιουργεί αφόρητες καταστάσεις σε συγκεκριμένες υποθέσεις με κοινωνικό ενδιαφέρον και ευαισθησία και όταν μάλιστα αφορά την ζημιογόνο συμπεριφορά του Κράτους, αλλά και σε υποθέσεις με έντονο αναπτυξιακό πρόσημο. Ένα πρώτο θετικό βήμα ήταν η ψήφιση της συγκεκριμένης νομοθετικής διάταξης για το Μάτι και τη Μάνδρα (άρθρο 224, νόμου 5193/2025). Ο Ν 4607/19 (ΦΕΚ Α’ 65/24-04-2019) στο άρθρο 43, (όπως ισχύει σήμερα μετα τονν5259/2025)προβλέπεται την εξώδικη αναγνώριση απαιτήσεών ή συμβιβαστική επίλυση διαφορών μεταξύ των πολιτών και του Ελληνικού Δημοσίου.
Σύμφωνα με την ΥΑ απόφ. 272 ΦΕΚ Β 2763 2019), προβλέπεται η υποβολή ηλεκτρονικών αιτήσεων στο ΝΣΚ ( κατ` εφαρμογή της διάταξης άρ.43 παρ.2 Ν.4607/19) για τις κάθε φύσης αιτήσεις, προκειμένου για την εξώδικη αναγνώριση απαιτήσεών τους ή τη συμβιβαστική επίλυση διαφορών μεταξύ αυτών και του Ελληνικού Δημοσίου. Η Διοίκηση επιτέλους με τον Ν 5259/2025 ΦΕΚ 229Α/12.12.2025 ψήφισε σημαντικές διατάξεις που αφορούν εξαιρετικά ζητήματα, που μπορούν οδηγήσουν την επιτάχυνση των δικών[1] και επίλυση κρίσιμων προβλημάτων και ειδικότερα:
Στο Άρθρο 178: Αναστολή και εξάλειψη αξιοποίνου σε περίπτωση πτώχευσης προβλέπεται . H ποινική δίωξη για τα αδικήματα του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α’ 43), περί μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο και τρίτους, και των παρ. 1, 2 και 7 του άρθρου 1 του α.ν. 86/1967 (Α’ 136), περί επιβολής κυρώσεων κατά των καθυστερούντων την καταβολή και την απόδοση εισφορών στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης, αναστέλλεται από την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης που κηρύσσει την πτώχευση του οφειλέτη ή διατάσσει την καταχώριση του ονόματος ή της επωνυμίας του, κατά περίπτωση, στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας και αναβάλλεται η εκτέλεση της τυχόν καταγνωσθείσας ποινής. Η λήξη της αναστολής άσκησης ή παρεμπόδισης συνέχισης της ποινικής δίωξης επέρχεται από τη δημοσίευση της αμετάκλητης απόφασης του δικαστηρίου που δέχεται την προσφυγή κατά της απαλλαγής ή την ανακαλεί ή εξαφανίζει την απόφαση του πρώτου εδαφίου. H διοίκηση ενημερώνει αμελλητί τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών για την ανάκληση ή εξαφάνιση της απόφασης του πρώτου εδαφίου. Σε περίπτωση ύπαρξης οφειλών προς το Δημόσιο, που εξαιρούνται της απαλλαγής, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 194, η ποινική δίωξη για το αδίκημα της μη καταβολής των χρεών αυτών δεν αναστέλλεται.
Στο άρθρο 207 προβλέπεται διαδικασία μέσω ΝΣΚ για ζητήματα συμβιβαστικής επίλυσης διαφορών ή την αναγνώριση απαιτήσεων κατά του Δημοσίου και των φορέων των οποίων η νομική υποστήριξη ανήκει στο Ν.Σ.Κ., η διαδικασία για τη μη άσκηση αγωγών ή άλλων ένδικων βοηθημάτων, η διαδικασία για, την παραίτηση από αγωγές ή άλλα ένδικα βοηθήματα, που ασκήθηκαν, την αποδοχή αγωγών ή άλλων ένδικων βοηθημάτων που ασκήθηκαν κατά του Δημοσίου και των Κρατικών ΝΠΔΔ. Για τη διαδικασία που μπορεί να ακολουθηθεί μη άσκησης ένδικων μέσων του Δημοσίου κατά δικαστικών αποφάσεων, που έχουν εκδοθεί και την παραίτηση από ένδικα μέσα, που έχουν ασκηθεί, ανεξάρτητα από το αντικείμενο ή το ποσό της διαφοράς. Στο άρθρο 214 :Συνιστάται σχηματισμός εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών ιδιωτών κατά του δημοσίου στο ΝΣΚ και στο άρθρο 217 : καθορίζεται ο Χειρισμός των υποθέσεων εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών από το ΝΣΚ Στο άρθρο 232 : Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Δικαιοσύνης δύναται να καθορίζονται οι κατηγορίες υποθέσεων για τις οποίες είναι υποχρεωτική η υποβολή αίτησης εξωδικαστικής επίλυσης στο Ν.Σ.Κ., πριν από την προσφυγή στο αρμόδιο Δικαστήριο επί ποινή απαραδέκτου της συζήτησης της υπόθεσης .Στις σχετικές διατάξεις τίθενται διάφορα ζητήματα εφαρμογής των ρυθμίσεων που τίθενται. Βέβαια υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν άμεσα ώστε τα μέτρα να μην μείνουν θεωρητικές κατασκευές :
α)Καταρχήν οι διατάξεις του νόμου αφορούν το δημόσιο και τα κρατικά νομικά πρόσωπα που εκπροσωπούνται από το ΝΣΚ, όμως το ένα μεγάλο εύρος υποθέσεων αφορά τα Κρατικά Νομικά Πρόσωπα που δεν εκπροσωπούνται δικαστικά από το ΝΣΚ (αφορά ΟΤΑ, ΑΕΙ, Νοσοκομεία κλπ. νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα). Πρέπει να συμπληρωθεί η διάταξη και να επαναληφθούν αναλογικά οι ανωτέρω ρυθμίσεις και τελικά να επιτραπεί η συμβιβαστική επίλυση των διαφορών με δικαστική μεσολάβηση ή διαμεσολάβηση, με ρητή όμως εξαίρεση των διαφορών που αφορούν ζητήματα που απαγορεύονται ρητά από το Σύνταγμα ή τον νόμο.
β)να εκδοθεί η ΚΥΑ του άρθρου 232 και να μην μεταβληθεί η διαδικασία του ν5259/2025 σε μια ακόμη γραφειοκρατική διαδικασία του Ελληνικού Δημοσίου.
γ) και να επιτραπεί η παράσταση των εκπροσώπων των κρατικών νομικών προσώπων δια των πληρεξουσίων των(πχ ΑΕΙ) στην επιτροπή του άρθρου 207 για έκφραση γνώμης για την επίλυση των διαφορών ή την μη άσκηση ενδίκων μέσων (απολύτως αναγκαίο όταν από την μια μεριά διάδικος είναι το δημόσιο και αφετέρου το ΝΠΔΔ. που εκπροσωπείται και εκείνο από το ΝΣΚ, όπως πχ συνέβη στο παρελθόν με το ζήτημα που εκκρεμούσε πχ για την διαθεσιμότητα του προσωπικού των ΑΕΙ. βλ ΣτΕ 652/2016).
15/12/2025
[1]Βλ το προφητικό άρθρο μας, που δημοσιεύθηκε στις 22/05/2025, «Η εξωδικαστική επίλυση για διαφορές με το Δημόσιο και τα κρατικά Νομικά Πρόσωπα !!Ο ΜΟΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ ΣΤΙΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΔΙΚΕΣ.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δεν επιτρέπονται νέα σχόλια.