Τα σφάλματα στις δαπάνες από τον προϋπολογισμό της ΕΕ παρουσίασαν σημαντική αύξηση το 2022, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ) που είδε το φως της δημοσιότητας σήμερα. Το ΕΕΣ κρούει επίσης τον κώδωνα για τον αυξανόμενο κίνδυνο που γεννά ο δανεισμός που απαιτείται για να καλυφθούν πρόσθετες ανάγκες πληρωμών, όπως αυτές που ανέκυψαν από την απόκριση στην πανδημία και τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας. Πέραν αυτών, συνιστά τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του υψηλού πληθωρισμού στον προϋπολογισμό της ΕΕ.
Το ΕΕΣ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι λογαριασμοί της ΕΕ για το οικονομικό έτος 2022 απεικονίζουν εύλογα την οικονομική κατάστασή της και ότι μπορεί να θεωρηθεί ότι οι πράξεις εσόδων δεν περιέχουν σφάλμα. Ωστόσο, τα 196 δισεκατομμύρια ευρώ των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν από τον προϋπολογισμό της ΕΕ χαρακτηρίζονται από σημαντική αύξηση του ποσοστού σφάλματος, που αυτή τη φορά ανέρχεται σε 4,2 % (έναντι 3 % το 2021). Το ΕΕΣ θεωρεί υψηλού κινδύνου τα δύο τρίτα (66 %) των δαπανών που έλεγξε. Οι κανόνες και τα κριτήρια επιλεξιμότητας που διέπουν τις δαπάνες αυτού του είδους είναι συχνά πολύπλοκοι, γεγονός που αυξάνει την πιθανότητα σφάλματος. Το ΕΕΣ διαπίστωσε επίσης ότι τα προβλήματα κανονικότητας και οι αδυναμίες που εντοπίστηκαν στα συστήματα δικλίδων των κρατών μελών δεν αφήνουν ανεπηρέαστα ούτε τα 46,9 δισεκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν στο πλαίσιο του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
«Αρνητική» γνώμη σχετικά με τις δαπάνες από τον προϋπολογισμό της ΕΕ
Όπως και την προηγούμενη τριετία, το ΕΕΣ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το σφάλμα ήταν σημαντικό και διάχυτο και, για τον λόγο αυτό, διατυπώνει αρνητική γνώμη σχετικά με τις δαπάνες της ΕΕ το 2022.
Το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος δεν υποδηλώνει το μέγεθος της απάτης, της μη αποδοτικότητας των δαπανών ή της διασπάθισης πόρων: αποτελεί εκτίμηση των ποσών που δεν χρησιμοποιήθηκαν σύμφωνα με τους ισχύοντες ενωσιακούς και εθνικούς κανόνες. Ωστόσο, στο πλαίσιο των εργασιών του, το ΕΕΣ εντόπισε επίσης 14 περιπτώσεις εικαζόμενης απάτης, τις οποίες παρέπεμψε στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF). Η τελευταία έχει ήδη κινήσει δύο σχετικές έρευνες. Έξι από τις περιπτώσεις αυτές παραπέμφθηκαν συγχρόνως και στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO), η οποία κίνησε τρεις σχετικές έρευνες.
«Η ΕΕ έχει αποδείξει ότι μπορεί να ανταποκρίνεται ταχύτατα σε πληθώρα πρωτοφανών κρίσεων με εξίσου πρωτοφανείς τρόπους. Ωστόσο, τα διόλου ευκαταφρόνητα ποσά που διατίθενται υπό τέτοιες συνθήκες γεννούν αυξημένους κινδύνους για τον προϋπολογισμό. Από τα ευρήματά μας προκύπτει ότι πρέπει να βελτιωθεί η διαχείριση του κινδύνου, καθώς εξακολουθούμε να εντοπίζουμε σφάλματα στο πλαίσιο των εργασιών μας, με συνέπεια να μιλάμε για σημαντική αύξηση των δαπανών που περιέχουν σφάλμα». Αυτές ήταν οι δηλώσεις του Tony Murphy, Προέδρου του ΕΕΣ.
Γνώμη «με επιφύλαξη» σχετικά με τις δαπάνες του ΜΑΑ
Το 2022 ήταν το δεύτερο έτος εφαρμογής του ΜΑΑ, της κύριας συνιστώσας της δέσμης μέτρων «NextGenerationEU» (NGEU) της ΕΕ, αξίας 800 δισεκατομμυρίων ευρώ, που αποσκοπεί στην άμβλυνση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας. Στο πλαίσιο του ΜΑΑ, οι χώρες της ΕΕ λαμβάνουν χρηματοδότηση εφόσον επιτύχουν προκαθορισμένα ορόσημα και τιμές-στόχο. Το 2022, καταβλήθηκαν 13 επιχορηγήσεις, αξίας 46,9 δισεκατομμυρίων ευρώ, προς 11 κράτη μέλη.
Το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι 11 από αυτές τις 13 πληρωμές από τον ΜΑΑ παρουσίαζαν προβλήματα κανονικότητας, καθώς 15 από τα 281 ορόσημα και τιμές-στόχο που εξετάσαμε είτε δεν είχαν επιτευχθεί ικανοποιητικά είτε δεν πληρούσαν τους όρους επιλεξιμότητας. Συνεπεία αυτού, έξι πληρωμές περιείχαν σημαντικό σφάλμα. Το ΕΕΣ εντόπισε επίσης περιπτώσεις αδυναμιών στον σχεδιασμό των μέτρων και των υποκείμενων ορόσημων ή τιμών-στόχου, καθώς και προβλήματα με την αξιοπιστία των πληροφοριών που περιλαμβάνονταν στις διαχειριστικές δηλώσεις των κρατών μελών. Ως εκ τούτου, διατύπωσε γνώμη με επιφύλαξη σχετικά με τις δαπάνες στο πλαίσιο του ΜΑΑ.
Το χρέος, ο πληθωρισμός και ο πόλεμος στην Ουκρανία επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό της ΕΕ
Το 2022, το χρέος της ΕΕ εκτινάχθηκε στα 344,3 δισεκατομμύρια ευρώ (έναντι 236,7 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2021), κυρίως λόγω του νέου δανεισμού 96,9 δισεκατομμυρίων ευρώ για το NGEU. Μόνο το χρέος του NGEU δημιουργεί κίνδυνο επιτοκίου για τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Το σχετικό κόστος του δανεισμού αυξήθηκε σημαντικά το 2022, λόγω της ανόδου των επιτοκίων. Το ΕΕΣ τονίζει επίσης ότι η επάνοδος των υψηλών ποσοστών πληθωρισμού έχει σοβαρές επιπτώσεις στον προϋπολογισμό. Βάσει των σχετικών προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκτιμάται ότι, μέχρι το 2023, ο προϋπολογισμός της ΕΕ θα μπορούσε να χάσει σχεδόν το 10 % της αγοραστικής του δύναμης.
Στο τέλος του 2022, το συνολικό άνοιγμα του προϋπολογισμού της ΕΕ σε πιθανές μελλοντικές υποχρεώσεις ανερχόταν σε 248,3 δισεκατομμύρια ευρώ (έναντι 204,9 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2021). Η αύξηση αυτή ανάγεται εν μέρει στη χρηματοδοτική συνδρομή που παρείχε η ΕΕ στην Ουκρανία και η οποία υπερδιπλασιάστηκε το 2022 σε σχέση με το 2021 (16 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 7 δισεκατομμυρίων ευρώ). Το ΕΕΣ επισημαίνει ότι η έγκριση πρόσθετου ποσού 18 δισεκατομμυρίων ευρώ στο τέλος του 2022 θα αυξήσει σημαντικά το εν λόγω άνοιγμα για τους μελλοντικούς προϋπολογισμούς της ΕΕ.
Γενικές πληροφορίες
Το 2022, οι δαπάνες του προϋπολογισμού της ΕΕ ανήλθαν συνολικά σε 196 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχούσε στο 2,5 % των συνολικών δημόσιων δαπανών των κρατών μελών της και στο 1,3 % του ακαθάριστου εθνικού εισοδήματός τους. Εάν ληφθούν υπόψη οι δαπάνες του ΜΑΑ, το 2022 οι πληρωμές της ΕΕ ανήλθαν συνολικά σε 243,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Περί τα τρία τέταρτα του προϋπολογισμού της ΕΕ δαπανήθηκαν στο πλαίσιο του συστήματος της επιμερισμένης διαχείρισης, βάσει του οποίου κάθε κράτος μέλος κατανέμει τα διαθέσιμα κονδύλια, επιλέγει έργα και διαχειρίζεται τις ενωσιακές δαπάνες.
Κάθε χρόνο, το ΕΕΣ ελέγχει τα έσοδα και τις δαπάνες της ΕΕ, εξετάζοντας αν οι ετήσιοι λογαριασμοί είναι αξιόπιστοι και κατά πόσον οι πράξεις εσόδων και δαπανών συμμορφώνονται με τους ισχύοντες κανόνες. Για τον σκοπό αυτό, υποβάλλει σε ελεγκτικές δοκιμασίες δείγματα πράξεων, προκειμένου να εκτιμήσει κατά πόσον οι δαπάνες περιέχουν σφάλμα. Το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος στις εν λόγω δαπάνες αντιπαραβάλλεται με το όριο του 2 %, που έχει οριστεί ως το ποσοστό σφάλματος πάνω από το οποίο οι παράτυπες δαπάνες θεωρούνται σημαντικές. «Αρνητική» γνώμη σημαίνει ότι το ΕΕΣ εντόπισε γενικευμένα προβλήματα. Γνώμη «με επιφύλαξη» σημαίνει ότι έχουν εντοπιστεί προβλήματα που όμως δεν είναι διάχυτα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, αναφορικά με τα σχόλια που δημοσιεύονται ότι:
1) Δε θα δημοσιεύονται δυσφημιστικά και εξυβριστικά σχόλια
2) Δε θα δημοσιεύονται ΑΣΧΕΤΑ σχόλια σε ΑΣΧΕΤΕΣ αναρτήσεις
3) Δε θα δημοσιεύονται επαναλαμβανόμενα σχόλια στην ίδια ανάρτηση
4) Δε θα δημοσιεύονται σχόλια σε Greeklish
5) Σχόλια σε ενυπόγραφα άρθρα θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
6) Σχόλια σε ενυπόγραφο σχόλιο θα δημοσιεύονται μόνον εφόσον και αυτά είναι ενυπόγραφα.
7) ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ "ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΣΧΟΛΙΑ"
Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ